Nevídané drama v ulicích Baku vyhrál Ricciardo
Velká cena Ázerbájdžánu - závod
Loňskou VC Ázerbájdžánu ovládl Nico Rosberg, když vyhrál, co se dalo: kvalifikaci, závod i nejrychlejší kolo v závodě. Letos Mercedes udělal všechno pro to, aby stejnou suverenitu zopakoval. Pro kvalifikace dokázal auta optimálně vyladit a totéž očekával i od závodu. Nic na tom neměnila ani skutečnost, že v pátečním testování závodního nastavení se mu přinejmenším vyrovnaly týmy Ferrari i Red Bull.
Tři jezdci vstupovali do závodu s penalizacemi: z 15. místa Sainz (3 místa za zavinění kolize v minulém závodě), z 18. místa Vandoorne (35 míst) a z 19. místa Alonso (40 míst) za výměny dílů v pohonné jednotce. Palmer kvůli požáru vozu ve třetím tréninku neabsolvoval kvalifikaci a musel tedy startovat z poslední pozice. Verstappen jistě doufal, že se mu z pátého místa podaří start stejně dobře jako minule v Kanadě. Rozdíl byl ovšem v tom, že v Baku je nejkratší úsek mezi startem a nájezdem do první zatáčky. Teplota vzduchu byla před závodem 27 °C a asfalt byl rozžhavený na 51 °C. Vzhledem k pokročilé denní době se však očekávalo postupné ochlazování.
Podle očekávání netrvalo dlouho, než došlo k první kolizi. Jeden z favoritů Bottas narazil v zatáčce do Räikkönena a se zničenou pravou přední pneumatikou jel pomalu k mechanikům. V první zatáčce se roztočil Sainz a klesl na poslední místo. Vpředu ujížděl Hamilton, za ním Vettel, Pérez, Verstappen, Räikkönen, Massa, Ocon, Stroll a Ricciardo. Bottasovi museli vyměnit celou špici a dostal i nové pneumatiky tak, aby mohl případně dojet až do cíle. Bottas pronásledoval soupeře s jedním kolem ztráty… Problémy už hlásil i Räikkönen, který při úvodní kolizi poškodil své ferrari také o bariéru. Velmi brzy zastavil u mechaniků Ricciardo, kterému se úlomky z jiného vozu dostaly do brzd, a klesl na 16. pozici. Velmi pomalu zajížděl do boxů Palmer a jako první svůj vůz definitivně odstavil s vysvětlením, že viděl kouř za zádí.
Po 10 kolech měl Hamilton na vedoucí pozici náskok 3,701 s před Vettelem, za nimi ztráceli Pérez 9,711, Verstappen 9,944, Räikkönen 12,497, Massa 15,775, Ocon 17,847 s… Ze závodu odstoupil Kvjat, Grosjean si znovu stěžoval na problémy s brzdami a Verstappena zastavily další problémy s motorem. Ve 12. kole musel být kvůli odklizení Kvjatova vozu na trať vyslán safety car a někteří jezdci toho okamžitě využili k zastávkám v boxech pro žlutou sadu pneumatik – Hamilton, Vettel, Pérez, Räikkönen, Massa i Occon a o kolo později také Stroll. Každý už měl na kontě alespoň jednu zastávku. Verstappen zároveň definitivně zajel do garáže. Odklízení vázlo a jezdci si stěžovali, že safety car krouží příliš pomalu. Vydělal na tom Bottas, protože se podle pravidel mohl vrátit do stejného kola jako vedoucí jezdec. Ztráta kola tím byla smazaná. Räikkönen zatím u mechaniků zjišťoval, jak rozsáhlé je poškození levé strany vozu po ráně od Bottase.
Po čtyřech zpomalených kolech se znovu začalo závodit. Vettel se dostal pod tlak Péreze, po souboji další trojice Massa, Ocon a Räikkönen znovu létaly vzduchem karbonové úlomky ferrari a na trať opět vyjel zpomalovací vůz. Celé pole jezdců muselo projet uličkou před boxy, aby bylo možné vyčistit cílovou rovinku. Pneumatiky jezdcům dál chladly a adrenalin z očekávání dalšího restartu rostl. Na konci 19. kola se znovu odstartovalo. Těšně před tím Hamilton tak prudce přibrzdil, že do něho málem zezadu narazil Vettel. Na oplátku Vettel zezadu do Hamiltona úmyslně narazil…! Massa po restartu útočil na druhého Vettela a za nimi do sebe narazili oba jezdci Force India, když Ocon v zatáčce tvrdě zaútočil na Péreze. Na trať znovu vyjel safety car a Pérez odstoupil s poškozeným vozem. Ocon si musel nechat vyměnit pneumatiky. Do boxu zamířil i Räikkönen s velmi otrhaným ferrari.
Vozy ve 21. kole kroužily v pořadí Hamilton, Vettel, Massa, Stroll, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Alonso, Sainz, Grosjean, Ericsson, Vandoorne, Bottas, Ocon a Wehrlein. Ve 22. kole však byl závod po mnoha drobných kolizích a velkém znečištění tratě zastaven. Závod ještě nedospě+l ani do ppoloviny a už jsme toho viděli hodně: Nekonečné chaotické drama, kolizi týmových kolegů, kontakt mezi vedoucími jezdci, několik bitev trojice vozů vedle sebe. Ani sportovní komisaři se nenudili, protože okamžitě začali řešit konflikt mezi Hamiltonem a Vettelem. Určitě jim blesklo hlavou, že sobotní závod F2 musel být tři kola před koncem kvůli hromadné kolizi zastaven a už se nedokončil.
Během přestávky nebylo možné přehlédnout, jak skvělou výchozí pozici mají jezdci Williamsu. Po smolném začátku si už výrazně polepšil také Ricciardo. Dlouhé přestávky využili mechanici týmů Force India a Ferrari. V boxu usilovně pracovali na autech Péreze a Räikkönena a dotlačili je na konec uličky před boxy, aby se mohly vrátit na konec jezdeckého pole s jedním kolem ztráty. Dva z odpadlíků se tedy vrátili do boje! Po 23 minutách se safety car znovu rozjel do 23. kola.
Po restartu se probojoval před williamsy Ricciardo a Massa s problémy dál klesal. Když Massu předjížděl Hülkenberg, využil toho Magnussen a probojoval se na páté místo! Vzápětí Hülkenberg nezvládl průjezd 8. zatáčkou, narazil do bariéry a ulomil zavěšení pravého předního kola. Massa zajel k mechanikům a odstoupil ze závodu s poruchou tlumičů. Sportovní komisaři oznámili, že se na autech Péreze a Räikkönena při přerušení závodu pracovalo mimo vymezený prostor. Díky problémům Massy a Hülkenberga se Alonso posunul už na šesté místo. Ve 29. kole se uvolnila část kapotáže za hlavou Hamiltona a mechanici Mercedesu byli hned v pozoru. Britův náskok před Vettelem se pozvolna začal snižovat (ve 30. kole 1,038 s). Ve 31. kole byl Hamilton povolán do boxu. Ve stejné chvíli byla zveřejněna informace, že Vettel dostal za vzájemný konflikt přísnou penalizaci 10 s stop a go. Sám se tedy připravil o vítězství, které by mu spadlo do klína.
Hamilton po zastávce klesl na 8. místo se ztrátou 29,954 s. Když odbočil na odpykání trestu Vettel, ocitl se zcela nečekaně na vedoucí pozici Ricciardo. A na druhém – považte! – mladíček Stroll. Ve 33. kole tedy bylo pořadí Ricciardo, Stroll, Magnussen, Ocon, Alonso, Bottas, Vettel a Hamilton. Na vedoucího Ricciarda ztráceli oba favorité přes dvacet vteřin. Penalizaci průjezd uličkou před boxy museli absolvovat Pérez a Räikkönen. Grosjean hlásil problémy s brzdami. Ve 37. kole Ocon a následně i Bottas předjeli Magnussena, o kolo později se přes něj prohnali i Vattel s Hamiltonem. Ve 39. kole Bottas předjel Ocona a zázračně se tím probojoval na stupeň vítězů. Stíhací jízda Vettel s Hamiltonem pokračovala. Ve 40. kole ztráceli na třetího Bottase už jen čtyři vteřiny. Ve 41. kole odstoupil Pérez kvůli rozbité sedačce. Ve 42. kole už byli Vettel a Hamilton na 4. a 5. místě, ale odstup od Bottase zůstával konstantní.
Závěr závodu přinesl parádní vyvrcholení. Bottas stahoval Strolla o vteřinu na kolo a blížil se druhému místu. Jenže v zádech měl Vettela pronásledovaného Hamiltonem. Prvních šest jezdců se blížilo k cíli v rozestupu 11 vteřin! Benjamínek Stroll měl dvě kola před koncem náskok dvou sekund. Drama vrcholilo. Také Vettel se Bottasovi přiblížil na méně než dvě vteřiny. Senzační triumf vybojoval Ricciardo. V infarktovém finiši se Bottas na cílové čáře prohnal kolem Strolla a urval druhé místo. Stroll se přesto mohl radovat z prvního stupně vítězů v kariéře. Rivalové Vettel a Hamilton skončili v těsném závěsu. Jejich počínání během závodu však bude doznívat.
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Kol
|
1.
|
D.Ricciardo | Red Bull |
2:03:55.570
|
51
|
2.
|
V.Bottas | Mercedes |
+ 3.904
|
51
|
3.
|
L.Stroll | Williams |
+ 4.009
|
51
|
4.
|
S.Vettel | Ferrari |
+ 5.976
|
51
|
5.
|
L.Hamilton | Mercedes |
+ 6.188
|
51
|
6.
|
E.Ocon | Force India |
+ 30.298
|
51
|
7.
|
K.Magnussen | Haas |
+ 41.753
|
51
|
8.
|
C.Sainz | Torro Roso |
+ 49.400
|
51
|
9.
|
F.Alonso | McLaren |
+ 59.551
|
51
|
10.
|
P.Wehrlein | Sauber |
+ 59.551
|
51
|
11.
|
M.Ericsson | Sauber |
+ 59.551
|
51
|
12.
|
S.Vandoorne | McLaren |
+ 59.551
|
51
|
13.
|
R.Grosjean | Haas |
- 1 kolo
|
50
|
14.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
|
46
|
15.
|
S.Pérez | Force India |
|
39
|
16.
|
F.Massa | Williams |
|
25
|
17.
|
N.Hülkenberg | Renault |
|
24
|
18.
|
M.Verstappen | Red Bull |
|
12
|
19.
|
D.Kvyat | Torro Roso |
|
9
|
20.
|
J.Palmer | Renault |
|
7
|