Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Piastri se ubránil Leclercovi v pouliční bitce, Norris přechytračil Verstappena

Piastri se ubránil Leclercovi v pouliční bitce, Norris přechytračil Verstappena

VC Ázerbájdžánu – závod

Piastri je ode dneška dvojnásobným vítězem velké ceny F1. Pilot McLarenu ovládl Velkou cenu Ázerbájdžánu po velkém souboji s Leclercem. Na stupně vítězů vystoupal také Russell, kterému pomohla kolize Péreze a Sainze v předposledním kole. Norris i navzdory startu z 15. pozice zvládl těžit maximum z alternativní strategie a dojel do cíle jako čtvrtý před hlavním soupeřem v boji o titul Verstappenem. Díky tomu snížil svou ztrátu na 59 bodů.

V 15:00 hodin místního času odstartovala v Baku Velká cena Ázerbájdžánu. Před jejím začátkem se Ferrari naskýtala příležitost dosáhnout druhého vítězství v řadě. Pole position totiž vybojoval Leclerc před Piastrim a týmovým kolegou Sainzem. Za nejlepší trojicí se seřadili Pérez, Russell, Verstappen, Alonso, Colapinto, Albon, Bearman, Cunoda, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Norris, Bottas, Čou a Gasly. Z boxů vyráželi Hamilton a Ocon.

Složení startovního roštu neodpovídalo výsledkům kvalifikace. Čou putoval automaticky na chvost kvůli nasazení nových komponent pohonné jednotky. Vyloučení potkalo Gaslyho za to, že překročil limit pro průtok paliva. Hamiltona a Ocona odsoudily ke startu z boxů nasazení nových komponent pohonných jednotek a úprava nastavení po kvalifikaci, čímž došlo k porušení pravidel parc fermé.

Pozornost budil Colapinto. Argentinský nováček, který v Baku zažívá svůj teprve druhý závodní víkend v roli pilota F1, začínal z osmého místa. Pokud by se mu podařilo dojet do cíle na bodech, stal by se prvním Argentincem od Velké ceny Jihoafrické republiky 1982, kterému by se něco takového podařilo. Tehdy skóroval jeho legendární krajan Reutemann. I on tenkrát hájil barvy Williamsu.

Příležitost se otevírala i před Verstappenem. Pilot Red Bullu sice zajel pouze šestý čas a podlehl mimo jiné kolegovi Pérezovi, výkon jeho hlavního rivala Norrise ovšem poznamenaly žluté vlajky v závěru první části, kvůli kterým nepostoupil. Na roštu pilotovi McLarenu nakonec patřilo 15. místo.

Co se týkalo strategie, preferovalo Pirelli jednozastávkovou, ačkoli připouštělo i možnost dvou zastávek. Počítalo se, že piloti využijí za standardních okolností pouze tvrdou sadu (C3) a střední směs (C4). S měkkou (C5) se nepočítalo. Se vším ale mohly zamíchat případné výjezdy zpomalovacího vozu, ke kterým není na městském okruhu v Baku nikdy daleko.

Před závodem panovalo slunečné počasí. Asfalt měl teplotu 45 stupňů, vzduch 27.

Většina pilotů zvolila pro start střední sadu pneumatik. Po tvrdé směsi sáhlo šest pilotů. Byli jimi Albon, Ricciardo, Norris, Čou, Gasly a Ocon.

Leclerc ci po startu udržel vedení. Piastri zůstával druhý, Sainz se ovšem ocital pod tlakem Péreze. Ve druhé zatáčce se Mexičan skutečně dostal dopředu. Nahoru se posunul i Verstappen, který předjel Russella a byl pátý.

Po prvním kole bylo pořadí na bodovaných pozicích následující: Leclerc, Piastri, Pérez, Sainz, Verstappen, Russell, Alonso, Colapinto, Albon a Bearman. Dopředu se dařilo posouvat Norrisovi, který se propracoval na 12. pozici. Bez incidentů nepřečkal první kolo Stroll a s defektem pneumatiky mířil do boxů.

Na začátku to vypadalo pro Charlese Leclerca velmi dobře. Foto: Ferrari



Piastri se i ve třetím kole držel Leclerca na rozestup menší než jedné sekundy. Norris se posunul před Cunodou na 11. pozici. Dalším terčem se pro něj stal krajan Bearman.

Potíž se objevily u Cunody, který se začal propadat dozadu. Bylo otázkou, zdali nešlo o následek incidentu se Strollem z prvního kola. Právě při něm přišel Kanaďan k defektu pneumatiky.

V osmém kole zdolal Norris na cílové rovince Bearmana a posunul se do nejlepší desítky. Ke spokojenosti ale bylo u pilota McLarenu daleko. Lídr šampionátu Verstappen totiž jezdil po dráze jako pátý a Norris byl pozadu o 13 sekund. To v daný okamžik znamenalo, že by Nizozemec navýšil svůj náskok v čele šampionátu na 71 bodů.

Piastri sice v úvodních kolech dotíral na Leclerca a zvládal se Monačana držet v rozestupu menším než jedna vteřina, pilot Ferrari ale začal postupně budovat náskok. V 11. kole už měl k dobru více než tři vteřiny. Závod obecně probíhal spíše v poklidnějším duchu.

Colapinto přešel v 11. kole ze střední sady na tvrdou a stal se tak prvním pilotem, který absolvoval plánovanou zastávku. Hülkenberg se dostal na cílové rovince před týmového kolegu Bearmana. Brit svou pozici nebránil nijak vehementně.

Kolo po Colapintovi byl povolán k mechanikům také Alonso. Španěl šel stejnou cestou jako Colapinto – ze střední směsi přešel na tvrdou. Pilot Aston Martinu se zvládl před argentinským nováčkem udržet.

Netrvalo dlouho a do boxů začínali zajíždět i přední protagonisté závodu. Stavěli Verstappen a Russell, oba obuli tvrdou sadu pneumatik. U Mercedesu zvládli během jednoho kola dvojitou zastávku. Mechanici stihli odbavit také Hamiltona.

V 15. kole zastavil Piastri. Na trať se Australan vrátil jen těsně před Pérezem, který stavěl před ním. O pár okamžiků dříve předjel Mexičan na cílové rovince Norrise, který protahoval svůj úsek na středních pneumatikách.

Cunoda odstavil v boxech svůj monopost a ze závodu odstoupil. Bočnice jeho vozu byla viditelně poškozena po kontaktu se Strollem v prvním kole.

V 16. kole se objevil v boxech také Leclerc, což umožnilo dočasný posun do čela Sainzovi. Po zastávce v boxech se Leclercovi nedařilo zahřát pneumatiky a měl co dělat, aby za sebou udržel Albona. Na zadním křídle pilota Williamsu byli nalepeni také Piastri a Pérez. Netrvalo dlouho a Piastri s Pérezem se před thajského jezdce dostali.

Lewis Hamilton se protrápil k bodům. Foto: Mercedes



Piastri chytal po zastávkách v boxech tempo, což nebyl úplně případ Leclerca. V 19. kole už dotíral Australan pilotovi Ferrari na záda a ztrácel méně než jednu vteřinu.

V nájezdu do 20. kola využil Piastri systému DRS. Velmi výrazně se přibližoval k Leclercovi a předjížděcím manévrem v první zatáčce se dostal do čela. V dalších momentech musel čelit Leclercově snaze o odvetu. Na rovince mezi druhou a třetí zatáčkou měl k dispozici systém DRS pro změnu Leclerc. Piastri ale tento nápor ustál a zůstal lídrem závodu.

Souboj nekončil ani v dalších kolech. Leclerc využíval na rovinkách systému DRS a díky tomu se držel s pilotem McLarenu v kontaktu. Australan si zkoušel vypomáhat kličkováním na rovinkách, čímž se snažil uniknout z Leclercova větrného pytle. Ke dvojici se díky tomuto souboji přiblížil Pérez, který rovněž mohl využívat systému DRS vůči Leclercovi. Právě Pérez jezdil nejrychlejší kola závodu.

Na čele se utvořil trojvláček ve složení Piastri, Leclerc a Pérez. Jezdci se drželi v těsných rozestupech, ke změně pořadí ale mezi nimi nedocházelo.

Norris stále pokračoval na tvrdé sadě. S ní byl samozřejmě pomalejší než piloti na čerstvější sadě gum a postupně se propadl na šestou pozici. Ve 24. kole musel čelit útokům Verstappena. Nizozemec hledal cestu před svého rivala, ten byl ale ve své defenzivně neústupný. Dokonce Verstappena donutil k chybě a výjezdu mimo trať. Nizozemec si stěžoval na potíže s brzdami.

Ve 26. kole se závod přehoupl do své druhé poloviny. Vedl Piastri před Leclercem a Pérezem. Další pořadí bylo Sainz, Albon, Norris, Verstappen, Russell, Alonso, Colapinto, Gasly, Hülkenberg, Bearman, trápící se Hamilton, Ricciardo, Čou, Ocon, Bottas a Stroll. Albon, Norris, Gasly, Ricciardo, Čou a Ocon stále otáleli se svou první zastávkou.

Piastri s Leclercem unikli v čele Pérezovi. Australan ale pořád nemohl být klidný. Leclerc totiž využíval systému DRS a byl Piastrimu velmi blízko. V nájezdu do 27. kola dokonce přišel náznak útoku v první zatáčce.

Boj o první místo se rozhořel a Piastri musel čelit náporu ze strany Leclerca. Norris se i ve 31. kole držel na šesté pozici před Verstappenem. Navíc dostal od týmu instrukci, aby zůstal na trati.

Verstappen ztrácel za Norrise čas a hodně na to doplácel. Dokonce se na něj dotáhl Russell, který se pokusil v první zatáčce zaútočit. Jeho snažení se ale s úspěchem nesetkalo. Albon zajel z pátého místa do boxů a Norris měl najednou před sebou čisto.

Leclerc nepolevoval v nátlaku na Piastriho a v první zatáčce přišel další útok. Australan ale všechny pokusy pilota Ferrari opět ustál. Boj trval až do druhé zatáčky a díky tomu se přitáhl Pérez.

Lando Norris dokázal zvrátit nelichotivě vypadající situaci ve svůj prospěch. Foto: McLaren



Russell se ve 34. kole dostal před Verstappena a posunul se na šestou pozici. Ta byla reálně pátým místem, protože Norris měl stále před sebou povinnost zastávky v boxech.

Albon těžil ze střední směsi pneumatik a ve 35. kole již dýchal na záda desátému Hülkenbergovi. Těsně před touto dvojicí se nacházel Colapinto. Argentinec ve 36. kole spadl za Hülkenberga. Pro nové pneumatiky zajel do boxů i Čou, který se propadl na poslední pozici.

Piastri stále neměl před Leclercem náskok větší než jedné sekundy, současně si ale udržoval takový odstup, aby ho Leclerc nemohl na cílové rovince ohrozit. Monačan dostal instrukci, aby udělal opak toho, co Piastri. To naznačovalo, že si týmy přece jen pohrávají s myšlenkou druhé zastávky. Albon se dostal před Colapinta, ten vzápětí musel čelit také Bearmanovi a Hamiltonovi.

Ve 38. kole přišla dlouho očekáváná zastávka Norrise. Brit se na trať vrátil jako sedmý. Od Verstappena ho dělilo 15 sekund. Měl však měkčí a čerstvější pneumatiky a 13 kol na to, aby svého hlavního soupeře v boji o titul porazil. Najednou to nebyl tak nereálný cíl jako před startem.

Leclerc nadále tlačil na Piastriho, stále ale na něj nenacházel recept. Třetí Pérez už ztrácel na lídra téměř tři sekundy. Norris podle očekávání zajel nejrychlejší kolo závodu.

V nájezdu do 41. kola přišel Leclercův útok na Piastriho v první zatáčce. Pilot Ferrari to zkusil po vnějšku, stejně jako několikrát předtím. Jezdec McLarenu ale situaci ustál a zůstal v čele. Hamilton se dostal na 12. místo před Bearmana.

Pérez díky trvajícímu souboji mezi Piastrim a Leclercem brzy smazal svou ztrátu a opět byl na dostřel vedoucí dvojici. Do vedoucí skupiny se přitáhl i čtvrtý Sainz. Do hry měl navíc vstoupit další faktor – piloti o kolo zpět.

Norris byl nejrychlejším pilotem na dráze a jeho ztráta na Verstappena se ztenčila na 7,5 sekundy. Do konce závodu ale zbývalo už jen sedm kol, což znamenalo, že před Britem nestojí snadná výzva.

V nájezdu do 45. kola přišel další náznak útoku od Leclerca na Piastriho. Ani tentokrát ale nepřišlo předjetí. Pérez a Sainz znovu začali ztrácet.

Ve 47. kole Piastri poodjel Leclercovi na jednu sekundu, díky čemuž si mohl trochu oddechnout. Norris už byl za Verstappenem jenom tři vteřiny a Stroll odstoupil kvůli problémům s brzdami.

Carlos Sainz zakončil Velkou cenu Ázerbájdžánu pořádnou ránou. Foto: Ferrari



Tři kola před koncem se začínalo zdát, že je o vítězi rozhodnuto. Piastri se začal v čele vzdalovat a Leclerc si stěžoval, že mu odešly zadní pneumatiky. To bylo velmi dobře poznat. Na Monačana totiž najednou tlačili i Pérez se Sainzem.

Tři kola před koncem naznačil Pérez útok na Leclerca v první zatáčce. Monačan se ale na druhém místě udržel. Mezitím se ale Norris přehnal na cílové rovince před Verstappena a posunul se na šestou pozici.

V 50. kole přišel v první zatáčce další Pérezův útok na Leclerca. Mexičan se sice na chvíli dostal dopředu, Monačan šel ale později na brzdy a nakonec udržel druhé místo. Toho využil Sainz, který se dostal na třetí místo a ve druhé zatáčce atakoval Leclerca. Ani tentokrát ale Leclerc nikoho nepustil dopředu. Vzápětí navíc o oba své soupeře přišel. Na rovince mezi druhou a třetí zatáčkou totiž došlo mezi Pérezem a Sainzem ke kolizi. Výsledkem byl náraz obou vozů do zdi.

Závěr závodu byl dojet v režimu virtuálního zpomalovacího vozu. Piastri získal své druhé vítězství ve F1 před Leclercem a Russellem. Norris nakonec projel cílem jako čtvrtý, přičemž Verstappen obsadil pátou příčku. Vzhledem ke skutečnosti, že Norris zajel i nejrychlejší kolo závodu, stahuje Verstappenův náskok na 59 bodů. Osmý Colapinto získal své první body ve F1. Skóroval také desátý Bearman.

Verstappen ještě v závěru zajel do boxů pro měkkou směs pneumatik, na které chtěl vybojovat bonusový bod za nejrychlejší kolo. Incident Sainze a Péreze ovšem jeho snahu znemožnil.

McLaren se po Velké ceně Ázerbájdžánu dostal do čela Poháru konstruktérů.

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Oscar Piastri McLaren Mercedes   51 25
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 10,910 51 18
3. George Russell Mercedes Mercedes 31,328 51 15
4. Lando Norris McLaren Mercedes 36,143 51 12+1
5. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:07,098 51 10
6. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:25,468 51 8
7. Alexander Albon Williams Mercedes 1:28,396 51 6
8. Franco Colapinto Williams Mercedes 1:29,541 51 4
9. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:32,401 51 2
10. Oliver Bearman Haas Ferrari 1:33,127 51 1
11. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:33,465 51 0
12. Pierre Gasly Alpine Renault 1:57,189 51 0
13. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 2:26,907 51 0
14. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 2:28,841 51 0
15. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 50 0
16. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 50 0
17. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 2 kola 49 0
18. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 2 kola 49 0
DNF Lance Stroll Aston Martin Mercedes   45 0
DNF Juki Cunoda RB Red Bull PT   14 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 313, 2. Norris 254, 3. Leclerc 235, 4. Piastri 222, 5. Sainz 184, 6. Hamilton 166, 7. Russell 143, 8. Pérez 143, 9. Alonso 58, 10. Stroll 24, 11. Hülkenberg 22, 12. Cunoda 22, 13. Albon 12, 14. Ricciardo 12, 15. Gasly 8, 16. Bearman 7, 17. Magnussen 6, 18. Ocon 5, 19. Colapinto 4, 20. Čou 0, 21. Sargeant 0, 22. Bottas 0.

Pohár konstruktérů: 1. McLaren 476, 2. Red Bull 456, 3. Ferrari 425, 4. Mercedes 309, 5. Aston Martin 82, 6. VCARB 34, 7. Haas 29, 8. Williams 16, 9. Alpine 13, 10. Sauber 0.



Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren