Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Spalování oleje není nesmysl, ujišťuje Renault

Spalování oleje není nesmysl, ujišťuje Renault

Bude Ferrari potřebovat nové motory?

Spalování oleje spolu s palivem za účelem krátkodobého zvýšení výkonu motoru by už měl být konec, avšak Renault a některé týmy se zlobí, že to trvalo tak dlouho. Kauza byla otevřena ještě před začátkem sezony, když Red Bull obvinil Mercedes, že během kvalifikace nasává do válců motoru spolu se vzduchem i mazivo. A to ne ledajaké, ale kvalifikační mazivo se speciálním složením. Měla to být jedna z věcí, které Mercedesu pomáhají dominovat kvalifikacím. Toto Wolff Christianu Hornerovi vzkázal, že vidí duchy, ale FIA ​​měla jiný názor a pro sezonu 2018 byla zavedena pravidla, vylučující používání kvalifikačního maziva i jeho úmyslné nasávání do válců.

Kauza se znovu otevřela v Baku, ale s jinými aktéry. Mercedes FIA požádal, aby mu definovala slovo palivo v technických předpisech. Odpověď zaslaná všem týmům zněla, že palivem může být pouze benzin, a to pouze takový, který vyhovuje technickým pravidlům F1. Spolu s vysvětlením bylo zasláno upozornění, že úmyslné obohacování oleje o složky určené pouze k efektivnímu spalování bude považováno za porušení pravidel, a to s okamžitou platností. Do velké míry se tak vyplnila mezera mezi zbytkem sezony a rokem 2018. Ale proč Mercedes upozornil na tuto nejasnost ve výkladu pravidel? Podle zahraničních médií proto, že tím, kdo dosud nejvíce těžil ze spalování oleje, bylo Ferrari. Má se za to, že Scuderia už ve Velké Británii nasadí nové pohonné jednotky, které budou přizpůsobeny skutečnosti, že úmyslnému spalování oleje je konec.

"Tento typ diskusí a vyjasňování je neklamným znakem toho, že něco bylo. Nás se to ale nijak netýká, protože (s vývojem pohonné jednotky) ještě nejsme tak daleko, abychom se snažili naplno využít tyhle (menší) věci," řekl Rémi Taffin, technický ředitel pro motory Renault. "Ale samozřejmě chápeme, o čem byla řeč, a uznáváme, že spalovat se má pouze palivo. Myslím, že teď už nikdo nebude spalovat nic jiného. Teď to bude pro všechny stejné a my se tím už vůbec nemusíme zabývat."

Provozní ředitel Force India Otmar Szafnauer je také spokojený, ale přál by si, aby série vysvětlení a zákazů přišla o pár let dříve. Je přitom dost dobře možné, že speciální kvalifikační nastavení motoru pro nasávání oleje spolu se vzduchem si Scuderia Ferrari se Shellem a tovární Mercedes s Petronasem nechávaly pro sebe.

"FIA mohla vše napravit už dávno, ale neudělala to. Na tuto situaci sedí to, co mi jednou řekl soused. Investuj svůj čas do dětí, dokud jsou ještě malé, a když dospějí, bude tvá práce hotova. V opačném případě nebudeš mít nikdy klid. A tohle je stejné. Kdyby to zarazili hned na začátku, teď by s tím nebyly takové problémy," řekl Otmar Szafnauer, čímž naznačil, že úmyslné spalování oleje existuje stejně dlouho, jako přísné omezení maximálního průtoku paliva, tedy od roku 2014.