Castroneves po třech letech zase vyšplhal na plot
Iowa Corn Indy 300 – závod.
Brazilec Hélio Castroneves možná ve dvaačtyřiceti letech jede poslední sezonu v IndyCar. Před závodem totiž prestižní časopis Racer přišel se zprávou, že od příštího roku bude Castroneves společně s Juanem Pablem Montoyou tváří týmu Penske v závodech sportovních vozů. Sám Brazilec na tyto spekulace před závodem reagoval, že nejlíp na ně odpoví, když vyhraje tento závod a pak šampionát. První krok splnil a po více než třech letech mohl znovu předvést svou tradiční oslavu – šplh na ochranný plot.
Castroneves k vítězství nakročil hned na startu, když se prohnal před Carpentera. Ve dvacátém kole pak předjel vítěze kvalifikace Willa Powera a poprvé v závodě se ujal vedení. V tu chvíli už nastala typická situace pro krátké ovály, kdy čelo závodu bojovalo nejen mezi sebou, ale také s jezdci jedoucími o kolo zpět.
To okolo 40. kola pořádně znepříjemnilo život Castronevesovi, když se zasekl za oběma piloty týmu A.J. Foyta a před něj se dostal v této fázi závodu výborně jedoucí Graham Rahal. Když se ale blížily první zastávky v boxech, dostal v 57. kole hodiny Aljošin a levým bokem narazil do zdi. Následně prozradil, že s tím, aby vůz udržel od zdi, bojoval prakticky v každém kole.
Castroneves se v boxech vrátil na první místo, druhá příčka patřila Powerovi před Rahalem, Carpenterem a HIldebrandem. Dopředu postupovali také Pagenaud a Hunter-Reay, kterým se nevyvedla kvalifikace. Patřilo jim už šesté a sedmé místo. Restart přišel v 68. kole.
Dopředu se ve druhém stintu dral Hildebrand, který se nejprve dostal před Rahala, pak svého stájového kolegu Carpentera, Powera a v 97. kole předjel také Castronevese. Tomu okamžitě začal ujíždět. Naopak Castroneves horko těžko držel za zády Powera a Rahala. Prvně jmenovaný se před něj nakonec ve 104. kole dostal.
Ve 132. kole se Muňoz dostal do nečistot a přišel lehký kontakt se zdí. INDYCAR opět vyvěsila žluté vlajky a to právě ve chvíli, kdy se blížilo další kolo pitstopů. Fantastickou práci opět předvedli mechanici týmu Penske a Castronevese dostali zpět na první místo. Za ním vyjeli od mechaniků Hildebrand, Power, Hunter-Reay, Rahal a Hinchcliffe. Power se při restartu dostal před Hildebranda. V polovině závodu vedl Casstroneves před Powerem, Hildebrandem, Rahalem, Hunter-Reayem, Newgardenem, Hinchcliffem, Pagenaudem, Kanaanem a Carpenterem.
Hildebrand se ve 170. kole vrátil na druhé místo. Útočil i na vedoucího Castronevese, toho ale vysvobodil Conor Daly, který zopakoval to, co před malou chvílí předvedl jeho stájový kolega a také poslal svůj vůz do zdi. Zatímco u Muňoze šel náraz na přední stranu a odneslo to hlavně přední zavěšení, u Dalyho to bylo zadní zavěšení. Oba vozy byly lehce poškozeny, v závodě ale pokračovat nemohly.
V boxech udržel Castroneves vedení. Hildebrand ztratil dvě pozice, když se před něj dostali Power a Hunter-Reay. Pátý vyjel od mechaniků Rahal. Na trati byl ale až šestý, protože Charlie Kimball se rozhodl nezastavit. Restart přišel ve 183. kole, Castroneves se hned protáhl na první místo. Kimball se postupně propadal polem.
Opět se ale příliš dlouho nezávodilo, protože ve 197. kole začal dráhu zkrápět mírný déšť. INDYCAR nechala piloty na trati do 209. kola. Mezitím si Kimball odbyl svůj pitstop. Rozehrát taktickou hru se pokusili také kupříkladu Newgarden, Pagenaud či Dixon. Ve 209. kole zavlály červené vlajky.
Počasí se naštěstí rychle umoudřilo a po necelé čtvrt hodině v boxech mohli piloti vyjet zpět na trať. Stačila dvě zahřívací kola a přišel restart. Hlavně dvojice Newgarden – Pagenaud na nových pneumatikách doslova letěla a probíjela se polem.
Všem ale zbýval ještě jeden pitstop. K němu jako první zamířil Hildebrand. Osm kol po něm následovali Castroneves a Hunter-Reay. Castroneves předvedl lehké zaváhání na výjezdu. Když se vrátil na trať, byl Hildebrand před ním. Ve 263. kole už byl ale Castroneves za svým soupeřem a o pět kol později se naposledy ujal vedení, když v jednom kole předjel Hildebranda i Marka Andrettiho, který byl díky odlišné strategii na prvním místě.
V závěru ještě Newgarden a Rahal předváděli těsný souboj o páté místo, který lépe vyšel vítězi obou závodů v Detroitu Rahalovi. Castroneves si v závěru hlídal vedení a mírně navyšoval náskok. Když protnul po třísté cíl, zastavil na cílové rovince, vyndal volant, vyhodil chrániče, které jezdci mají kolem hlavy, a utíkal k ochrannému plotu.
Populární Brazilec se dočkal svého jubilejního 30. vítězství v IndyCar Series. Po závodě uvedl, že to byla stejná euforie, jako když vyhrál poprvé. To bylo v roce 2000 na okruhu v Detroitu a na stejné dráze se doposud radoval také naposledy, když na Belle Isle zvítězil v roce 2014. Castroneves ale uvedl, že nikdy nepochyboval o tom, že se mu zase podaří zvítězit. Svým triumfem přiživil naděje na vysněný titul, který mu v bohaté kariéře vždy utíkal. Přidat další body bude mít šanci už následující víkend na oblíbeném městském okruhu v Torontu.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
|
2.
|
JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 3.9647
|
3.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 4.5845
|
4.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 5.7403
|
5.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 10.1811
|
6.
|
J.Newgarden | Team Penske |
C
|
+ 11.0500
|
7.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
+ 12.2562
|
8.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 14.3653
|
9.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 15.1184
|
10.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 15.8243
|
11.
|
A.Rossi | Andretti/Bryan Herta |
H
|
+ 1 kolo
|
12.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
13.
|
E.Gutiérrez | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
14.
|
M.Chilton | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
15.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
16.
|
T.Sató | Andretti Autosport |
H
|
+ 2 kola
|
17.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 2 kola
|
18.
|
E.Jones | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 3 kola
|
19.
|
C.Daly | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
Havárie
|
20.
|
C.Muňoz | A.J. Foyt Enterprises |
C
|
Havárie
|
21.
|
M.Aljošin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Havárie
|