Zpátky do minulosti: IndyCar představila nový vůz
Design se inspiruje vozy CART z 90. let.
INDYCAR v pondělí poprvé oficiálně ukázala nový aerokit, který budou týmy příští rok montovat na jednotné podvozky Dallara DW-12 místo těch, které jim nyní dodávají výrobci motorů Honda a Chevrolet. Stejně jako podvozek a první aerokit, který ty od výrobců motorů nahradily, jej dodá italská společnost Dallara.
Nový vůz by podle IndyCar měl být smělejší, bezpečnější a ještě více vzrušující. Premiéru na dráze si aerokit odbude už v úterý (případně ve středu, pokud tomu nebudou přát klimatické podmínky). To jej testovací jezdci vezmou na ovál Indianapolis Motor Speedway. Právě ve Staré cihelně INDYCAR budoucnost amerického formulového závodění prezentovala, a to v konfiguraci pro dlouhé ovály.
Ale na odhalení konfigurace pro městské a silniční okruhy a na krátké ovály nebudeme muset čekat dlouho. Už 1. srpna, tedy dva dny po závodě IndyCar na této trati, jej testovací jezdci vezmou na okruh Mid-Ohio Sports Car Course. Na krátkém oválu v Iowě se bude testovat 10. srpna a podmínky na městském okruhu bude INDYCAR simulovat 26. září na dráze ve floridském Sebringu. V listopadu pak týmy dostanou předčasný vánoční dárek – nový aerokit.
INDYCAR se netají tím, že design současných vozů příliš oku nelahodil. A to ani v původní verzi od Dallary, ani s novými aerokity od Hondy a Chevroletu, které přidaly spoustu křidýlek a dalších aerodynamických prvků. Proto se podle prezidenta INDYCAR pro závody a operace Jaye Frye rozhodla série pro následující postup – ať je auto hezké na pohled a pak dořešit, aby se dobře chovalo také na dráze.
„Proces (navrhování nového vozu) začal vloni v dubnu. Vzali jsme do úvahy zpětnou vazbu od fanoušků, pilotů, týmů, výrobců, našich partnerů – každý do toho byl zapojen. V designu je zakomponován historický odkaz, ale má zároveň velmi moderní vzhled a všechny nejnovější prvky. Ačkoliv vypadal na papíře dobře, ve skutečnosti je ještě mnohem hezčí. Nemůžeme se dočkat, až s tímhle autem vyjedeme na dráhu,“ uvedl pro oficiální web INDYCAR prezident pro závodění a operace Jay Frye.
Inspirace pro nový aerokit byla jasná – vozy CART z 90. let. Z vozu tak zmizel airbox, tedy sací potrubí k turbu, které má současný vůz umístěný za hlavou jezdce, což je reliktem z dob, kdy IRL a IndyCar používala atmosférické motory. Pryč jsou také masivní nárazníky, umístěné za zadními koly, které se na vozech objevily v roce 2012 ve snaze zabránit kontaktu kol, což mnohdy vedlo k tomu, že to jeden vůz katapultovalo do vzduchu.
Přítlak je výrazněji vytvářen spodkem vozu místo přítlačnými křídly, o což INDYCAR žádali jezdci. U nového vozu by to na městských a přírodních okruzích mělo být 66 % z celkového přítlaku, o 19 % víc než u toho současného. Díky tomu mohly být odstraněny různá aerodynamická křidélka a další prvky současného modelu.
To přineslo tři důležitá pozitiva – čistší vzhled auta, výrazně nižší náklady, protože i při drobných kolizích se tyto části ulamovaly, a především lepší podmínky pro vůz, který jede v závěsu. Když INDYCAR některé prvky nového aerokitu zkoušela na krátkých oválech namontované na současné vozy, monoposty jedoucí v závěsu mnohem méně ovlivňoval špinavý vzduch za autem. Piloti tak mohli zkrátit vzdálenost za druhým vozem na polovinu, díky čemuž se dají očekávat těsnější bitvy.
Nový aerokit teď bude v rukou dvou testovacích pilotů. Juan Pablo Montoya dostane od týmu Penske vůz s novým aerokitem vybavený motorem Chevrolet. Pro Hondu bude s týmem Sama Schmidta testovat Oriol Servia.
Se začátkem nové sezony se fanoušci u televizních obrazovek budou moci těšit také na nové záběry. Na místě zůstane kamera umístěná za hlavou jezdce na ochranném oblouku. Zůstane také kamera umístěná na zpětném zrcátku, která snímá jezdce. Přibudou ale nové kamery v nose a také na zádi auta. Na místě zůstane i LED panel umístěný za hlavou jezdce, který by ale podle INDYCAR měl nabízet i další aplikace, než jen informace o pořadí pilota, délce pitstopu či využití systému push-to-pass.
INDYCAR doufá, že nový vůz přiláká další týmy a také třetího dodavatele motorů, což by snížilo náklady Hondě a Chevroletu. Podle Frye se o vstup do série zajímají minimálně tři stáje, jednou z ní by měl být tým Harding Racing, který se už letos v INDYCAR představil, stejně jako Juncos Racing, který je dalším žhavým zájemcem. INDYCAR všem garantuje, že nový aerokit se bude používat nejméně v následujících třech sezonách – 2018, 2019 a 2020.