Postávání v boxech nebo kouzelné tlačítko
Formule E řeší, čím nahradit přesedání.
Před Formulí E leží velký úkol. Počínaje sezonou 2018/19 skončí přesedání z jednoho monopostu do druhého. Vozy už závod zvládnou na jeden zátah.
Současně tím ale odpadne důležitý strategický prvek, byť působící poněkud komicky. Všichni zainteresovaní se shodují, že samotné hodinové kroužení na většinou sterilních městských tratích by divákům valnou zábavu neposkytlo. Pár nápadů, co s tím, se objevilo již nyní.
Otázkou se dokonce zabývá zvláštní pracovní skupina. Výstupy z ní jsou ovšem zatím jen povšechné. „Věc v současnosti promýšlíme a zkoumáme, co bude nejlepším řešením,“ prohlásil šéf týmu Renault e.dams Jean-Paul Driot. Jen o málo konkrétnější byl promotér seriálu Alejandro Agag: „Musí to být něco, co odpovídá našemu zaměření. Něco v souvislosti s elektřinou.“
Problém je v tom, že pitstop bude ve Formuli E z technického hlediska v podstatě zbytečný. Doplňovat pohonné látky nelze a univerzální pneumatiky hodinovou jízdu bez potíží vydrží. Takže co se bude v boxové uličce dít? „Stát“, pronesl nepříliš vynalézavě Daniel Abt. „Ať už se bude měnit auto, jezdec nebo jeho spodní prádlo, je to v zásadě jedno. Hlavně aby to pobavilo lidi.“ Úplný nesmysl to ale není. Mohlo by to fungovat tak, že kdo postojí delší dobu, obdrží určitou porci dodatečné energie.
S jinou ideou přišli Nélson Piquet junior a jeho stáj NextEV. Spočívá v zavedení tlačítka Push to Pass, známého například ze zámořské série IndyCar a umožňujícího krátkodobé zvýšení výkonu. V pravidlech je už sice zakotvený tzv. Fan Boost, přidělovaný na základě internetového hlasování, jenže ten se dá aplikovat jen jednou a týká se pouze tří vyvolených. „Kdyby ale například každý mohl využít Push to Pass desetkrát, už by to přinášelo zajímavé taktické varianty,“ je přesvědčen Brazilec.