Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rossi proměnil pole ve vítězství, šampionát se zamotal

Rossi proměnil pole ve vítězství, šampionát se zamotal

INDYCAR Grand Prix at the Glen – výsledky závodu.

Alexander Rossi vyhrál svůj druhý závod v kariéře v IndyCar. Po loňském vítězství ve 100. ročníku závodu 500 mil Indianapolis se dočkal vítězství na další historické trati, na okruhu ve Watkins Glen. Na druhém místě dojel Scott Dixon. Protože lídr šampionátu Josef Newgarden měl vážné problémy a při posledním pitstopu narazil na výjezdu do bariéry oddělující pit lane od trati, stáhl Dixon Američanův náskok v čele šampionátu na pouhé tři body!

INDYCAR Grand Prix at the Glen
Nejrychlejší kolo - Sebastien Bourdais - 1:23.9166 v 59. kole
4 žluté fáze - celkem 9 kol
9 změn ve vedení - 6 jezdců ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Alexander Rossi - 32 kol

Meteorologové předpovídali, že na piloty čeká deštivé počasí. Před závodem skutečně pršelo, pak se ale déšť umoudřil. Do závodu ovšem všichni piloti odstartovali na pneumatikách do mokra. Novou směs Firestone připravil už před časem, závodní debut si ovšem odbyla až v předposledním závodě letošní sezony. Jak dlouho ale vydrží, příležitost ukázat nedostala.

První kolo na osychající trati bylo velmi napínavé. Newgarden skvěle odstartoval a vypadalo to, že se dostane na první místo, Rossi se ale na výjezdu z první zatáčky do vedení vrátil. Newgardena předjel Sató, před šikanou na protilehlé rovince také Dixon, kterému ale Newgarden dokázal předjetí vrátit. Sató se po skvělém startu propadal polem. Na konci prvního kola ale celé pole až na Chiltona a Hildebranda zamířilo do boxů pro slicky.

Rossi udržel vedení, za ním se objevil Castroneves, třetí byl Newgarden. Hunter-Reay se dostal na čtvrté místo, pátý jezdil Kimball, Dixon spadl na šestou příčku. Na výjezdu z tzv. Boty byla trať ještě mokrá a piloty v prvních kolech řádně potrápila, což dokumentoval třeba Pigot, který udělal hodiny. Slicky ale byly jednoznačně lepší volbou a Chilton s Hildebrandem na ně přezuli v dalším kole.

To už ale závod vedl Castroneves, který se protáhl před Rossiho. V pátém kole přišel první výjezd pace caru. Hinchcliffe odstavil vůz na výjezdu z Boty. Nebylo to kvůli vodě, ale kvůli závadě na převodovce. Při restartu bylo pořadí Castroneves, Rossi, Newgarden, Dixon, Hunter-Reay. Dixon hned předjel svého největšího rivala v boji o titul. Dopředu postupoval také výborně jedoucí Kimball, který se v 11. kole propracoval už do první pětky.

Ve 14. kole přišlo další přerušení, tentokrát zůstal na krajnici stát Takuma Sató. Pigot, Chilton, Hildebrand, Andretti a Harvey nezamířili k mechanikům a vsadili na alternativní strategii. Castroneves bitvu na pit lane vyhrál, za ním zůstal Rossi. Tři pozice u mechaniků ale získal Hunter-Reay, který z boxů vyjížděl jako třetí před Newgardenem a Dixonem.

Restart v 18. kole se nepovedl Castronevesovi, který byl v první zatáčce příliš široký a okamžitě jej přesprintoval Rossi a vzápětí i Hunter-Reay. Oba piloti Michaela Andrettiho mohli těžit z toho, že na voze měli měkkou sadu pneumatik. Rossi měl ale ještě jednu, byť neplánovanou, výhodu. Při pitstopu se objevil problém s ventilem plnícího zařízení a Američan měl poloprázdnou nádrž.

S lehkým vozem na trati doslova létal. Ve 23. kole byl za Pigotem, který jako předposlední z jezdců, kteří při žluté nestavěli, zamířil do boxů. Jenže Rossi ho musel hned v následujícím kole následovat a  jen po osmi kolech strávených na trati znovu zajel k mechanikům. Jeho pitstop navíc trval 12 vteřin, protože mechanik musel ventil ovládat ručně.

Rossi měl ale záhy velké štěstí. Takuma Sató dostal hodiny a způsobil další žlutou fázi. Kromě Rossiho na tom vydělal ještě Marco Andretti, který stále nebyl u mechaniků a jezdil na čtvrté příčce za Hunter-Reayem, Castronevesem a Dixonem. Teď mohl zastavit společně s většinou pole. Do boxů nezamířili Rossi, Pigot, Chilton a Hildebrand. Hunter-Reay vyjel od mechaniků jako první následovaný Castronevesem, Dixonem, Andrettim a Newgardenem.

Restart přišel přesně v polovině závodu, ve 30. kole. Kimball neúspěšně zaútočil na Newgardena, čehož využili Power a Pagenaud. Kimball navíc zřejmě na konci kola lehce kolidoval se zdí a měl velké štěstí, že se mu pohotově dokázal vyhnout Tony Kanaan.

Castroneves ve 33. kole zkusil zaútočit na Hunter-Reaye, nebyl ale úspěšný a naopak v dalším kole jej předjel Dixon. Tomu se podařilo Hunter-Reaye zdolat o šest kol později. Rossi a Chilton zamířili k mechanikům ve 42. kole. Potřebovali, aby před koncem přišla ještě jedna žlutá fáze a bylo jim přáno.

Naznačil to už pitstop trojice Dixon, Hunter-Reay a Castroneves 16 kol před koncem. Při výjezdu totiž Castroneves ztratil kontrolu nad autem a vyletěl z pit lane přes dělící čáru na dráhu, bleskově se vrátil a zvládl odolat útoku Grahama Rahala. Tady zřejmě měla přijít penalizace, protože Castroneves celým autem přejel žlutou čáru, jenže hned v následujícím kole ředitelství závodu zaměstnal problém jiných jezdců na stejném místě. Při výjezdu z boxů, ve kterých se před něj dostal Power, totiž Newgarden narazil do zdi oddělující boxovou uličku a závodní dráhu a zezadu jej nabral Bourdais. Následně chyboval také Kanaan, který to taktéž napálil do svodidel oddělující pit lane a trať. Na trať znovu vyjel zpomalovací vůz.

To snížilo spotřebu dost na to, aby Rossi mohl závod dojet bez obav o stav paliva v nádrži. Musel se ale zákonitě obávat toho, že za zády má čtyřnásobného vítěze závodu ve Watkins Glen Scotta Dixona. Ten na předjetí měl ještě 11 kol, na mladého Američana už ale nenašel recept.

A zřejmě jej ani moc usilovně nehledal, vědom si faktu, že Newgarden pokračuje se ztrátou jednoho kola na 18. místě, takže body za druhé místo jej v pořadí šampionátu k Newgardenovi výrazně přiblíží. Toho si byl vědom i tým Penske a mechanici dělali vše proto, aby Newgardena, který při nehodách poškodil přední a zadní křídlo i prvek, který chrání pravé zadní kolo, na trati udrželi.

Kromě naděje, že by se mohl posunout ještě o nějakou tu pozici výše, kdyby někdo vypadl, tu byl i Sató, který pokračoval se ztrátou čtyř kol a kdyby Newgarden odstoupil, ještě by jej přeskočil. Jak je každý bod důležitý, se tým Penske přesvědčil naposledy před dvěma roky, kdy v konečném účtování měli Dixon a Montoya stejně bodů, ale Dixon více vítězství. Na řadu proto nyní přišly lepící páska či nůžky na plech a Newgarden zvládl závod alespoň dojet.

Když viděl, jak Newgarden narazil při výjezdu z boxů do zdi, musel mít Roger Penske nepříjemný pocit při vzpomínce, jak v roce 2009 mířil v předposledním závodě na oválu v Motegi Ryan Briscoe k výsledku, po kterém by už ve finálovém závodě nebylo co řešit, pak ale přišla chyba při výjezdu z boxů a přejetý kužel. Z titulu se nakonec radoval Dario Franchitti.

Závěr závodu ještě zpestřil souboj Pagenauda s Chiltonem. Loňský šampion, motivován možností ještě se zapojit do boje o titul, ale na britského závodníka nenašel recept a další body navíc si nepřipsal.

Ačkoliv se v Sonomě jede o dvojnásobný počet bodů, je nutno vzít v úvahu, že i kdyby odstoupil v první zatáčce, získá body i Newgarden. Ten má před posledním závodem na kontě 560 bodů. Dixon má jen o tři méně a má tak prakticky vše ve svých rukách. Ale i třetí Castroneves ztrácí na Newgardena jen 22 bodů, za určitých okolností má tak i on vše ve svých rukách. Pagenaud pojede do Sonomy se ztrátou 34 bodů, což je třeba méně, než je rozdíl mezi body za první a čtvrté místo!

Power ztrácí 68 bodů. Ačkoliv se to zdá být mnoho, pokud by Newgarden a Dixon v Sonomě nedokončili, je stále ve hře. V takový scénář musí doufat i Alexander Rossi, který by navíc ještě potřeboval, aby v Sonomě startovalo alespoň o jeden vůz více, což je pravděpodobné, protože minimálně dva piloti z Indy Lights prozradili, že jsou blízko závodní sedačce pro finále letošní sezony IndyCar. Pak by mohl mít šanci i vítěz z Watkins Glen, který do posledního závodu nastoupí se ztrátou 84 bodů. Graham Rahal pak ztrácí bodů 94. Jisté je, že nás za dva týdny čeká jedno z nejdramatičtějších finále za poslední roky!

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 A.Rossi  Andretti/Bryan Herta
H
1:42:03.9024
2.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
H
+ 0.9514
3.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
+ 7.1592
4.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 8.8938
5.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 11.8863
6.
 W.Power  Team Penske
C
+ 15.3787
7.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
+ 16.1639
8.
 M.Chilton  Chip Ganassi Racing
H
+ 28.0410
9.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
+ 28.2941
10.
 C.Muňoz  A.J. Foyt Enterprises
C
+ 29.4972
11.
 C.Daly  A.J. Foyt Enterprises
C
+ 30.2436
12.
 S.Pigot  Ed Carpenter Racing
C
+ 32.3478
13.
 E.Jones  Dale Coyne Racing
H
+ 33.1533
14.
 J.Harvey  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 35.6826
15.
 JR Hildebrand  Ed Carpenter Racing
C
+ 41.5905
16.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
+ 52.7948
17.
 S.Bourdais  Dale Coyne Racing
H
+ 54.0444
18.
 J.Newgarden  Team Penske
C
+ 2 kola
19.
 T.Sató  Andretti Autosport
H
+ 4 kola
20.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
H
Nehoda
21.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
Porucha