Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pagenaud zopakoval loňské vítězství, ale titul má Newgarden

Pagenaud zopakoval loňské vítězství, ale titul má Newgarden

GoPro Grand Prix of Sonoma – závod

Šestadvacetiletý Američan Josef Newgarden slaví ve své první sezoně u týmu Penske první titul šampiona Verizon IndyCar Series. Vítězství v závodě v Sonomě dosáhl Simon Pagenaud a loňský šampion se díky němu posunul na druhé místo konečného pořadí šampionátu. Stupně vítězů byly kompletně v barvách týmu Penske, protože třetí dojel Will Power.

Start žádné drama nepřinesl. V úvodních kolech si musel Dixon hlídat záda, protože vítěz z Watkins Glen Alexander Rossi i v Sonomě ukazoval rychlost. Kvůli defektu pravé zadní pneumatiky vyhasly okolo 6. kola naděje Takumy Satóa na dobrý výsledek.

Pagenaud už v úvodu cítil, že má rychlost, ale nemůže se dostat přes vláček stájových kolegů. Proto hned v 11. kole se tým rozhodl provést brzký pitstop. Dixon zamířil k mechanikům v 16. kole, Newgarden, Power a Castroneves na nic nečekali a hned v dalším kole také zajeli do boxů. Když se ale vrátili, byl to Pagenaud, kdo závod vedl.

Naděje Alexandera Rossiho na další dobrý výsledek vyhasly v 18. kole, když se u něj objevily technické problémy. Dixon sváděl těsný souboj s Castronevesem. Do toho se brzy ale zapojil také Graham Rahal. Vedoucí trojice ovšem začala odjíždět.

Když v 30. kole musel Pagenaud do boxů, měl už náskok 15 vteřin. Devět kol po návratu od mechaniků se dotáhl za vláček, jehož lokomotivou byl Castroneves. V souboji předjel Hunter-Reaye, který společně s Castronevesem a Dixonem zamířil do boxů. V dalším kole zastavili Power a Newgarden a také dvojice Rahal a Andretti. Ti si u mechaniků prohodili pořadí a Andretti se vrátil před Rahalem.

Pagenaud si vybudoval postupně náskok až 27 vteřin. Bylo ale jasné, že jej čekají ještě dva pitstopy a navíc, že na poslední stint musí nasadit tvrdou sadu pneumatik. K mechanikům zamířil v 48. kole poté, co odjel poslední dvě kola doslova na hraně, což potvrdily dva výlety mimo trať v šikaně. Na trať se vrátil před Castronevesem.

Dixon odstartoval v 61. kole poslední pitstopy. Newgarden stavěl společně s Castronevesem o kolo později a Brazilec se vrátil až za Dixonem. Power zamířil k mechanikům v dalším kole a také Pagenaud na nic nečekal a rovněž si dojel pro palivo až do konce a tvrdé pneumatiky.

Jeho návrat na dráhu přinesl nejdramatičtější chvíle, při kterých zřejmě nejen Rogerovi Penskemu zatrhulo. Pagenaud se vrátil těsně před Newgardenem a ten se pokusil zužitkovat výhodu zahřátých měkkých pneumatik. Pagenaud ale první příčku udržel a Newgarden, vědom si toho, že může jen ztratit, po půlce kola souboj vzdal.

Oba rivalové se k sobě dostali ještě jednou a to 9 kol před koncem, když dojeli skupinku Kanaan, Pigot a Hildebrand. Ti vedoucí muže závodu tak brzdili, že se za ně dotáhl Power a nebezpečně se blížil i Castroneves. Pět kol před koncem se ale pomalejší jezdci uklidili stranou.

Pagenaud si v klidu dojel pro své druhé letošní vítězství, celkem jedenácté v kariéře. Největší radost měl ale po závodě Josef Newgarden, který dokázal to, co se před ním nepovedlo Powerovi nebo Pagenaudovi – vyhrát hned v první sezoně po přestupu k týmu Penske. A zároveň  ukázal, že se Penske rozhodl správně, když se zbavil veterána Montoyi rok potom, co vyhrál Indy500 a těsně ztratil titul nejmenším možným rozdílem v posledním závodě sezony.

Třetí v Sonomě skončil Will Power, který i přes tři vítězství bude zřejmě hodnotit letošní sezonu jako nepovedenou. Nicméně je paradoxní, že Power, který před lety přišel o několik titulů v řadě v posledním závodě, který se jel na oválu, teď má z celého týmu Penske nejlepší výsledky na tomto typu tratí. Dixonovi patří v pořadí šampionátu třetí příčka. Castroneves nakonec v Sonomě dojel pátý. Možná to ale nebyl jeho poslední závod, protože, jak informoval web AutoWeek, Penske je nalomený v tom, aby dál nasazoval do IndyCar čtyři vozy.

Navzdory tomu, že příští závod se jede až 11: března, čeká týmy perná zima. Dostanou totiž nové aerokity, na něž si budou muset piloti zvyknout. Na jinak vypadající vozy si budou muset zvyknout i fanoušci, ale vzhledem k tomu, že většinou je nové auto hodnoceno velmi pozitivně, bude to snad rychlá adaptace.

p. jezdec tým motor čas
1. S.Pagenaud Team Penske Chevrolet  1:55:52,6840
2. J.Newgarden Team Penske Chevrolet + 1,0986
3. W.Power Team Penske Chevrolet + 1,6139
4. S.Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 12,0870
5. H.Castroneves Team Penske Chevrolet + 22,5022
6. G.Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 23,5289
7. M.Andretti Andretti Autosport Honda + 23,9788
8. R.Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 24,5140
9. S.Bourdais Dale Coyne Racing Honda + 49,9911
10. C.Daly A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 55,6650
11. Ch.Kimball Chip Ganassi Racing Honda + 1:21,0203
12. M.Chilton Chip Ganassi Racing Honda + 1:24,5038
13. S.Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1 kolo
14. JR Hildebrand Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1 kolo
15. C.Muňoz A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 1 kolo
16. T.Kanaan Chip Ganassi Racing Honda + 1 kolo
17. Z.Claman DeMelo Rahal Letterman Lanigan Honda + 1 kolo
18. J.Harvey Schmidt Peterson Motorsports Honda + 1 kolo
19. E.Jones Dale Coyne Racing Honda Porucha
20. T.Sató Andretti Autosport Honda Porucha
21. A.Rossi Andretti Herta Autosport Honda Porucha
22. J.Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda Porucha