Pagenaud zopakoval loňské vítězství, ale titul má Newgarden
GoPro Grand Prix of Sonoma – závod
Šestadvacetiletý Američan Josef Newgarden slaví ve své první sezoně u týmu Penske první titul šampiona Verizon IndyCar Series. Vítězství v závodě v Sonomě dosáhl Simon Pagenaud a loňský šampion se díky němu posunul na druhé místo konečného pořadí šampionátu. Stupně vítězů byly kompletně v barvách týmu Penske, protože třetí dojel Will Power.
Start žádné drama nepřinesl. V úvodních kolech si musel Dixon hlídat záda, protože vítěz z Watkins Glen Alexander Rossi i v Sonomě ukazoval rychlost. Kvůli defektu pravé zadní pneumatiky vyhasly okolo 6. kola naděje Takumy Satóa na dobrý výsledek.
Pagenaud už v úvodu cítil, že má rychlost, ale nemůže se dostat přes vláček stájových kolegů. Proto hned v 11. kole se tým rozhodl provést brzký pitstop. Dixon zamířil k mechanikům v 16. kole, Newgarden, Power a Castroneves na nic nečekali a hned v dalším kole také zajeli do boxů. Když se ale vrátili, byl to Pagenaud, kdo závod vedl.
Naděje Alexandera Rossiho na další dobrý výsledek vyhasly v 18. kole, když se u něj objevily technické problémy. Dixon sváděl těsný souboj s Castronevesem. Do toho se brzy ale zapojil také Graham Rahal. Vedoucí trojice ovšem začala odjíždět.
Když v 30. kole musel Pagenaud do boxů, měl už náskok 15 vteřin. Devět kol po návratu od mechaniků se dotáhl za vláček, jehož lokomotivou byl Castroneves. V souboji předjel Hunter-Reaye, který společně s Castronevesem a Dixonem zamířil do boxů. V dalším kole zastavili Power a Newgarden a také dvojice Rahal a Andretti. Ti si u mechaniků prohodili pořadí a Andretti se vrátil před Rahalem.
Pagenaud si vybudoval postupně náskok až 27 vteřin. Bylo ale jasné, že jej čekají ještě dva pitstopy a navíc, že na poslední stint musí nasadit tvrdou sadu pneumatik. K mechanikům zamířil v 48. kole poté, co odjel poslední dvě kola doslova na hraně, což potvrdily dva výlety mimo trať v šikaně. Na trať se vrátil před Castronevesem.
Dixon odstartoval v 61. kole poslední pitstopy. Newgarden stavěl společně s Castronevesem o kolo později a Brazilec se vrátil až za Dixonem. Power zamířil k mechanikům v dalším kole a také Pagenaud na nic nečekal a rovněž si dojel pro palivo až do konce a tvrdé pneumatiky.
Jeho návrat na dráhu přinesl nejdramatičtější chvíle, při kterých zřejmě nejen Rogerovi Penskemu zatrhulo. Pagenaud se vrátil těsně před Newgardenem a ten se pokusil zužitkovat výhodu zahřátých měkkých pneumatik. Pagenaud ale první příčku udržel a Newgarden, vědom si toho, že může jen ztratit, po půlce kola souboj vzdal.
Oba rivalové se k sobě dostali ještě jednou a to 9 kol před koncem, když dojeli skupinku Kanaan, Pigot a Hildebrand. Ti vedoucí muže závodu tak brzdili, že se za ně dotáhl Power a nebezpečně se blížil i Castroneves. Pět kol před koncem se ale pomalejší jezdci uklidili stranou.
Pagenaud si v klidu dojel pro své druhé letošní vítězství, celkem jedenácté v kariéře. Největší radost měl ale po závodě Josef Newgarden, který dokázal to, co se před ním nepovedlo Powerovi nebo Pagenaudovi – vyhrát hned v první sezoně po přestupu k týmu Penske. A zároveň ukázal, že se Penske rozhodl správně, když se zbavil veterána Montoyi rok potom, co vyhrál Indy500 a těsně ztratil titul nejmenším možným rozdílem v posledním závodě sezony.
Třetí v Sonomě skončil Will Power, který i přes tři vítězství bude zřejmě hodnotit letošní sezonu jako nepovedenou. Nicméně je paradoxní, že Power, který před lety přišel o několik titulů v řadě v posledním závodě, který se jel na oválu, teď má z celého týmu Penske nejlepší výsledky na tomto typu tratí. Dixonovi patří v pořadí šampionátu třetí příčka. Castroneves nakonec v Sonomě dojel pátý. Možná to ale nebyl jeho poslední závod, protože, jak informoval web AutoWeek, Penske je nalomený v tom, aby dál nasazoval do IndyCar čtyři vozy.
Navzdory tomu, že příští závod se jede až 11: března, čeká týmy perná zima. Dostanou totiž nové aerokity, na něž si budou muset piloti zvyknout. Na jinak vypadající vozy si budou muset zvyknout i fanoušci, ale vzhledem k tomu, že většinou je nové auto hodnoceno velmi pozitivně, bude to snad rychlá adaptace.
p. | jezdec | tým | motor | čas |
---|---|---|---|---|
1. | S.Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 1:55:52,6840 |
2. | J.Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 1,0986 |
3. | W.Power | Team Penske | Chevrolet | + 1,6139 |
4. | S.Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 12,0870 |
5. | H.Castroneves | Team Penske | Chevrolet | + 22,5022 |
6. | G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 23,5289 |
7. | M.Andretti | Andretti Autosport | Honda | + 23,9788 |
8. | R.Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 24,5140 |
9. | S.Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 49,9911 |
10. | C.Daly | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 55,6650 |
11. | Ch.Kimball | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:21,0203 |
12. | M.Chilton | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:24,5038 |
13. | S.Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1 kolo |
14. | JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1 kolo |
15. | C.Muňoz | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1 kolo |
16. | T.Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1 kolo |
17. | Z.Claman DeMelo | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1 kolo |
18. | J.Harvey | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 1 kolo |
19. | E.Jones | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha |
20. | T.Sató | Andretti Autosport | Honda | Porucha |
21. | A.Rossi | Andretti Herta Autosport | Honda | Porucha |
22. | J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | Porucha |