McLaren se do pěti let vrátí na vrchol F1
Rozhovor s Éricem Boullierem
Kromě boje o mistrovský titul je momentálně jednoznačně nejzajímavějším tématem ukončení neúspěšného partnerství McLarenu a Hondy. Oficiální web F1 proto vyzpovídal závodního ředitele McLarenu Érica Boulliera.
Ériku, rozchod McLarenu a Hondy je již oficiální. Můžeš nám shrnout klíčové momenty vedoucí k tomuto rozhodnutí?
Éric Boullier: Rozhodující moment nastal po testech v Barceloně, když jsme se snažili Hondě pomoci zlepšit situaci v co nejkratším čase. Mluvili jsme také s jinými výrobci motorů, ale nebudu zacházet do detailů, pouze řeknu, že bylo zřejmé, že opět nedosáhneme cíle stanovené pro tuto sezonu. V létě jsme již věděli, že se musíme nějak rozhodnout.
Ve kterém bodě už nebylo návratu? V létě?
Nemohu vám říct datum, ale v létě nebylo splněno několik cílů.
Kvalifikace v Singapuru vypadala slibně. Oba vozy v Q3! Byla to jednorázová záležitost? Nebo jste rozluku uspěchali?
Singapur je trať podobného charakteru jako Budapešť a Monako. Na těchto tratích na motoru až tak nezáleží, takže můžeme ukázat potenciál našeho vozu.
Odtržením od Hondy McLaren v podstatě přišel o status továrního týmu a stal se zákazníkem. To je na tom asi to nejhorší...
Těžko říci. Jsme privilegovaným zákazníkem Renaultu. Budeme mít stejný motor a stejný přístup k informacím jako Enstone nebo Red Bull Racing, takže je to partnerství. Máme také možnost spolupracovat s nimi, dávat návrhy, které pak mohou vzít v úvahu. Takže můžeme něco ovlivnit. Ale ano, v roce 2018 bude naše situace jiná než v případě továrního týmu. Ale je to jako ve škole, je třeba vidět plusy i mínusy. To jsme udělali a na základě toho jsme se rozhodli. Věříme, že toto bude pro McLaren nejlepší řešení na nejbližší tři sezony.
A co finance? Již nebudete dostávat peníze od partnera a za motory budete platit. Je to velký problém?
No, když se ohlédnete za našimi posledními třemi lety, tak to byla katastrofa pro naše dobré jméno i z pohledu získávání nových sponzorů. Musíte se na to dívat z dlouhodobého pohledu. A já nepochybuji, že McLaren se do pěti let dostane zpátky tam, kam patří. Díky tomu obnovíme hodnotu našeho jména a ozdravíme portfolio sponzorů. Může to dva, tři roky trvat. Jsme na devátém místě v Poháru konstruktérů, se špičkovým motorem bychom, podle mě, teď byli na čtvrtém a náklady na něj pokryli z peněz od FOM. Takže z pohledu financí to není až tak velké riziko. Můžeme děkovat vlastníkům McLarenu, že se rozhodovali na základě sportovní stránky a nenechají ho trápit se. Přitom mohli prostě říci: Budeme čekat, dokud se Honda neprobudí.
Je Fernando Alonso součástí dohody? S Renaultem vyhrál dva tituly a asi by bylo těžké přesvědčit ho k absolvování čtvrté slabé sezony.
Ano i ne. Jak říká celé měsíce, zajímá jej pouze konkurenceschopnost vozu. To chce on. Co se nás týče, jsme šťastní, že vlastníci udělali sportovní a nikoli obchodní rozhodnutí a vyměnili motor. V DNA McLarenu je být konkurenceschopný, být jedním ze tří nejlepších týmů, tam patří a tam ho vrátíme. Víme, že nyní máme dobré šasi a mohli bychom s ním být v top trojce, pokud bychom měli stejně dobrý motor. Pro náš obchodní model je důležité být mezi nejlepšími, s Fernandem nebo bez něj. Museli jsme udělat to, co bude nejlepší pro nás. Ale pokud chcete být mezi nejlepšími, nestačí motor, potřebujete i jezdce. Tady přichází na řadu Fernando. To, co jsme teď udělali, bylo pro dobro McLarenu, ale zahrnuje to také jezdce.