Boullier: Bez elektrického výkonu ztrácíte 150 koní
Zlepšit spalovací motor zdaleka nestačí.
Jasuhisa Araj se po Velké ceně Belgie omluvil jezdcům, fanouškům i samotnému McLarenu za to, že nová verze motoru okamžitě nenaplnila očekávání a není podobně výkonná jako motor Ferrari. Zato však má být o 25 koňských sil výkonnější, než motor Renaultu. Co si o tom myslí Éric Boullier, závodní ředitel McLarenu?
Éric, Araj-san před pár dny přiznal, že Honda podcenila náročnost návratu do F1 a také přiznal část odpovědnosti za slabé výkony vozu MP4-30. Takový styl sebeobviňování je u japonských společností velmi vzácný. Co z toho můžeme vyčíst?
Vlastně ani není co číst. Je zde pouze prostý fakt, že Mercedes, Ferrari a Renault vyvinuly vlastní motory s novou technologií a pouze Mercedes to udělal správně. Tito tři výrobci přesunuli své zdroje z motorů V8, což znamená, že už měli připravenou efektivní organizaci zvyklou na práci v prostředí Formule 1. A teď se podívejte na Hondu. Ona se rozhodla vrátit před dva a půl rokem a začínala od základů. Musí projít stejným cyklem a stejnými bolestmi jako Mercedes, Ferrari a Renault před čtyřmi lety. Jelikož první motor byl do našeho vozu vložen už po dvou letech příprav, logicky nebyl tak vyspělý jako konkurence.
Ale to nevysvětluje "mea culpa" od Jasuhisa Araje.
"Ano, chtělo to odvahu. Je to součástí naší filozofie jednotného týmu. Jsme k sobě velmi upřímní a to pomáhá i motivaci. Především jezdci potřebují znát pravdu, vědět kde jsme a kam se ubíráme. Nesmějí ztratit víru v úspěch tohoto partnerství. Takto udržíme lidi motivované i když je pro ně současný stav frustrující.
A co vyjádření Hondy, že je již 25 koňských sil před Renaultem?
To jsou slova Araj-sana, takže pouze on může vysvětlit, jak se dostal k těmto číslům. U těchto hybridních motorů se to určuje těžko. Spalovací motor na tom není zas tak špatně, ale hybridní část nedokáže dodat tolik elektrického výkonu, kolik bychom potřebovali. A vždy, když ji nemůžeme využít, přicházíme o 150 koňských sil. To je nyní náš největší problém.
V poslední době jste zahlceni penalizacemi. Ani se nedá posoudit, zda se zlepšujete. Zlepšujete?
"V každém závodě máme nové aerodynamické i mechanické části, takže šasi se zlepšuje každým závodem. Naše rychlost vývoje je vlastně docela impozantní. Letos jsme začali s od základů novým konceptem vozu a závodíme proti týmům, které svůj koncept zlepšují již druhý, třetí nebo čtvrtý rok. A šasi i motor dělají velké pokroky na poli spolehlivosti, i když ještě jistě není perfektní. Ano, ubližují nám problémy se spolehlivostí a kvůli nim naši fanoušci ani nevidí, jak na tom opravdu jsme.
Na tratích jako Spa a Monza “vytahujeme žolíky", protože bychom beztak nebyli konkurenceschopní. Takto se ochráníme na pár dalších závodů, kde můžeme být konkurenceschopní. Samozřejmě, v Singapuru neplánujeme přijmout žádné penalizace, protože tam bychom mohli opět bodovat. Takže oznámení pro fanoušky: "Neklesejte na duchu, děláme pokroky!"
Říká se, že když se nedaří, musí se něco změnit, až potom se začnou věci měnit k lepšímu. Co by se mohlo změnit u vás?
Pouze čas. Čas je nejlepší lékař… a měnitel.
Máte už vytipované další tratě pro penalizace a tratě pro dobré výsledky?
Určitě bychom měli být rychlí v Singapuru. Čím klikatější trať, tím lépe pro nás. Pak už nebude snadné vybrat si trať pro penalizace. Ale určitě ne Suzuka, tomu se chceme vyhnout!