Hamilton při každém vyjetí na trať vylepšil předchozí čas!
Velká cena USA – kvalifikace
Překvapení se nekonalo. Stejně jako ve všech třech trénincích byl i v kvalifikaci nejrychlejší Lewis Hamilton. Získal své 72. pole position a soupeři ho rozhodně nepotrápili tolik, jak by si sami přáli. Do první řady ho doprovodí Sebastian Vettel, ve druhé budou stát Valtteri Bottas a Daniel Ricciardo.
VC USA se koná na okruhu Circuit of the Americas v Austinu pošesté. V předchozích kvalifikacích byli nejrychlejší dvakrát Sebastian Vettel (2012 a 2013), dvakrát Nico Rosberg (2014 a 2015) a Lewis Hamilton (2016). Brit loni získal pole position časem 1:34,999, který letos překonal ve druhém tréninku výkonem 1:34,668 a ještě vylepšil ve třetím tréninku časem 1:34,478. Otázkou tedy bylo, zda svůj výkon ještě vylepší v souboji o nejlepší postavení na startu. Podmínky k tomu měl ideální, protože teplota vzduchu byla 31 °C, asfaltu 39 °C a vlhkost 47 %.
První pokus tomu nenasvědčoval, protože z úvodních ostrých kol vyšel nejlépe jeho týmový kolega Bottas časem 1:35,309, zatímco Hamilton byl o 1,116 vteřiny pomalejší. Jenže už druhým pokusem Hamilton dokázal, kdo je největším favoritem, i když Verstappen zaostával jen o 0,077 vteřiny. Velké štěstí měl Grosjean, který málem trefil nešťastně uhýbajícího Strolla. Vzápětí si Pérez stěžoval na Magnussena, jehož prohřešek hned začali prošetřovat sportovní komisaři. Stroll se nemohl dostat ani na dopolední čas a hrozilo mu vyřazení. Pouze jezdci Mercedesu a Ferrari použili v první části tvrdší směs pneumatik než všichni ostatní. Až na poslední chvíli postoupil do další fáze Vandoorne a skvěle se v novém týmu prezentoval Sainz pátým místem. Hartley sice vypadl, ale ztráta osmi desetin sekundy na týmového kolegu Kvjata nebylo v premiéře špatným počinem.
Nejrychlejší byli v první fázi Hamilton 1:34,822, Verstappen +0,077, Bottas +0,487, Vettel +0,598, Sainz +0,695, Massa +0,781, Räikkönen +0,827, Alonso +0,890, Hülkenberg +0,918, Ocon +1,027. Do druhé části kvalifikace nepostoupili Ericsson, Stroll, Hartley, Wehrlein a Magnussen.
Renault se rozhodl šetřit Hülkenbergovy pneumatiky a proto oznámil, že v dalším průběhu kvalifikace už nenastoupí. Neměl co ztratit, protože ho stejně čekala výrazná penalizace. Také Hamilton už nasadil ultraměkké pneumatiky a výsledek se hned dostavil: 1:33,560 minuty. Naopak Verstappen použil jen superměkkou směs, na níž by se rád kvalifikoval do závěrečné fáze. Znamenalo by to, že po nedělní penalizaci by mohl do závodu startovat na tvrdších pneumatikách. Jezdci Mercedesu všem ulétli a ze zbytku světa byl nejrychlejší Vettel, i když s obrovskou ztrátou 0,829 vteřiny. Boj o poslední postupové příčky byl velmi vyrovnaný, protože devátého Sainze a jedenáctého Alonsa dělilo 63 tisícin vteřiny. Na problémy s motorem si stěžoval Massa, který se po celý víkend prezentoval ve výborné formě. Že by bojoval o místo v sestavě pro příští sezonu? Naopak Räikkönen férově přiznal, že vlastní chybou ztratil půl vteřiny ve 12. zatáčce. Překvapivě se na trati v samém závěru objevil Hamilton a znovu vylepšil svůj čas. Vrcholem však byl souboj o postup. Ambice jednotlivých jezdců se měnily každou vteřinou a skvělými koly nakonec po uplynutí časového limitu do první desítky proklouzli Sainz a Alonso. Massa skutečně zůstal před branami, když zaostal 42 tisícin vteřiny za Oconem. Naopak znovu se do závěrečného souboje kvalifikovaly oba vozy Force Indie.
Nejrychlejší ve druhé fázi byli Hamilton 1:33,437, Bottas +0,332, Räikkönen +0,403, Vettel +0,666, Ricciardo +1,058, Verstappen +1,279, Pérez +1,352, Sainz +1,462, Alonso +1,609, Ocon +1,676. Do třetí části kvalifikace nepostoupili Massa, Kvjyt, Vandoorne, Grosjean a Hülkenberg.
Výkony Hamilton byly neuvěřitelné. Kdykoli vyjel na trať, vylepšil svůj předchozí výkon. Znovu to dokázal i při prvním vyjetí v závěrečné fázi kvalifikace. Räikkönen sice dokázal být rychlejší v prvním sektoru, ale celkově v kole ztratil 0,744 vteřiny! Těsně však zdolal Vettela a Verstappena. Ferrari okamžitě analyzovalo, že čas ztrácí ve druhém sektoru. Ačkoli ze sebe při posledním pokusu Vettel vymáčkl maximum, manko na Hamiltona snížil pouze na 239 tisícin vteřiny. Dostal se však do první řady, což tentokrát může považovat za velký úspěch.
Penalizace čekají Verstappena (15 míst), Hülkenberga (20 míst), Hartleyho (25 míst) a Vandoorna (5 míst). Pokud k nim po kvalifikaci nepřibyde ještě někdo další.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,822 | 1:33,437 | 1:33,108 | 18 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:35,420 | 1:34,103 | 1:33,347 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:35,309 | 1:33,769 | 1:33,568 | 16 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | 1:35,991 | 1:34,495 | 1:33,577 | 14 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:35,649 | 1:33,840 | 1:33,577 | 17 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | Renault | 1:34,899 | 1:34,716 | 1:33,658 | 13 |
7. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:35,849 | 1:35,113 | 1:34,647 | 17 |
8. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:35,517 | 1:34,899 | 1:34,852 | 17 |
9. | Fernando Alonso | McLaren | Honda | 1:35,712 | 1:35,046 | 1:35,007 | 15 |
10. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:36,358 | 1:34,789 | 1:35,148 | 19 |
11. | Felipe Massa | Williams | Mercedes | 1:35,603 | 1:35,155 | 9 | |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Renault | 1:36,073 | 1:35,529 | 15 | |
13. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Honda | 1:36,286 | 1:35,641 | 14 | |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:36,835 | 1:35,870 | 14 | |
15. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:35,740 | 3 | ||
16. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:36,842 | 9 | ||
17. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:36,868 | 8 | ||
18. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Renault | 1:36,889 | 7 | ||
19. | Pascal Wehrlein | Sauber | Ferrari | 1:37,179 | 9 | ||
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:37,394 | 7 |