Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Interlagos viděl přímý souboj o druhé místo v šampionátu

Interlagos viděl přímý souboj o druhé místo v šampionátu

VC Brazílie - závod

Mistrovství světa F1 pokračovalo předposledním závodem sezony na okruhu Josého Carlose Paceho, mnohem známějším pod jménem Interlagos. Složení první řady před startem předznamenávalo souboj o druhé místo šampionátu, ale do boje o vítězství po výjezdu safety caru nečekaně promluvil i Lewis Hamilton. Z vítězsrví se nakonec těšil Sebastian Vettel, novopečený mistr světa dojel těsně čtvrtý.

V obou šampionátech bylo už před závodem rozhodnuto o téměř všem důležitém. Pouze Valtteri Bottas doufal, že do konce sezony předstihne Vettela, aby v prvním roce u Mercedesu zaknihoval titul vicemistra a potvrdil přetrvávající nadvládu německé automobilky. Hlouběji v poli se mělo odehrát předposlední kolo boje trojlístku Toro Rosso - Renault - Haas o šesté místo v Poháru konstruktérů. Felipe Massa startující z devátého místa doufal, že remake jeho rozlučky s brazilskými fanoušky před definitivním odchodem z F1 dopadne lépe než původní verze, v níž závod nedokončil.

Lewis Hamilton, už jistý mistr světa, musel startovat z boxové uličky, protože se včera hned v úvodu kvalifikace dopustil jezdecké chyby a svůj stříbrný monopost rozbil o bariéru dříve, než zajel alespoň jediné rychlé kolo. Až na 14. místě stál stál vůz Red Bull patřící Danielu Ricciardovi, kterého do hloubky pole odsunula penalizace za použití nového MGU-H. I díky tomu mohl na výborné šesté pozici zaparkovat Fernando Alonso a pátou obsadil Esteban Ocon. Druhá řada patřila Maxu Verstappenovi a Kimimu Räikkönenovi, zatímco Sebastian Vettel byl včera o dvě desetiny sekundy rychlejší než týmový kolega, ale o čtyři setiny pomalejší než Valtteri Bottas. Oba aktéři boje o druhé místo v šampionátu tak před sebou viděli volnou cestu k první zatáčce.

Kvalifikace se jela za poměrně chladného počasí, ale neděle byla v Sao Paulu slunečná s teplotou vzduchu 28°C a asfaltu 60°C. Pirelli do Brazílie poprvé poslalo i červené (superměkké) pneumatiky, na kterých závod začalo prvních deset jezdců, Ricciardo a Hamilton ovšem odstartovali na žlutých (měkkých). První záběry po odehrání brazilské hymny nám ukázaly skupinu inženýrů Ferrari horečně pracující na Räikkönenově voze, ale jednalo se pouze o poruchu v komunikaci s boxovou uličkou.

První kolo bylo plné dramat a vyvolalo nasazení safety caru. Sebastian Vettel se po lepší reakci na zhasnutí červených světel dostal vedle Bottase a to mu stačilo, protože se tím protlačil i na vnitřní stranu první zatáčky. Kimi Räikkönen se zařadil na třetí, Max Verstappen na čtvrté, Fernando Alonso na páté a domácí Felipe Massa na šesté místo, zatímco za jejich zády se v jedné kolizi ocitli Ricciardo, Vandoorne a Magnussen. Byla to klasická situace s třemi vozy vedle sebe v jedné zatáčce. V páté zatáčce pak souboj s Oconem nezvládl Grosjean. Na vnější straně dostal přetáčivý smyk, vrazil do jezdce vedle sebe a dvojice předvedla synchronizovanou půlpiruetu. Viník v závodě pokračoval, Oconovi se přetrhla šňůra 27 dokončených závodů. Grosjean byl dodatečně za zavinění kolize potrestán penalizací 10 vteřin.

Hromadu součástek museli traťoví maršálové odklízet za pomoci bezpečnostního vozu. Ocon, Magnussen a Vandoorne ze závodu odstoupili, Ricciardo s Grosjeanem klesli na chvost pole a Hamilton se ocitl na 14. místě. Jezdci na žlutých pneumatikách využili safety car k přezutí na lepší červené pneumatiky, pouze Ricciardo a Hamilton brali nové žluté.

Nakupení vozů za bezpečnostním vozem neprospělo Alonsovi, po restartu se na rovince propadl za Massu. Vpředu pak bylo pořadí jakoby zabetonované, jezdci si hlídali svá místa a nepouštěli se do náročných soubojů, zatímco o zábavu diváků se více než dobře starali dva favorité zapletení mezi pomalejší vozy. Lewis Hamilton s s novým motorem procházel polem jako nůž máslem a když si v 14. kole poradil i s Pérezem, měl už před sebou jen šest soupeřů. Ricciardo mu zdatně sekundoval, ale trvalo mu 18 kol, než se dostal mezi Hülkenberga a Péreze. Už na začátku 20. kola se Hamilton na hlavní rovince přehnal kolem bezmocného Alonsa uvězněného za Massou. Brit jedno kolo pracoval na přiblížení se k williamsu, ale za jeho zadní křídlo se dostal až na konci hlavní rovinky, takže ho předjel až na rovince za Sennovými esíčky. Před sebou už měl pouze čtyři soupeře v nejrychlejších vozech.

Zastávky špičky v boxech odstartovali v 28. z 71 kol Bottas a Massa. Ferrari se právem obávalo undercutu a o kolo později přezulo Vettela. Bottas se dostal do jeho vzduchového pytle, ale k předjetí to nestačilo. Red Bull přezul Verstappena, na což muselo Ferrari reagovat novými žlutými pneumatikami pro Räikkönena. Zatímco Ricciardo se právě dostal před Péreze, Verstappen se z boxů vrátil až za něj. Nizozemský jezdec si ale s Mexičanem rychle poradil a Ricciardo kolegovi na nových pneumatikách uvolnil cestu dobrovolně. Boxy a žluté pneumatiky dostaly Hamiltona z posledního na první místo!

V 35. kole bylo pořadí: 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Bottas, 4. Räikkönen, 5. Verstappen, 6. Ricciardo, 7. Pérez, 8. Massa, 9. Alonso a 10. Gasly. Pérez po první výměně pneumatik klesl za Alonsa.

Když špička vjížděla do 42. kola, Hartley musel ze závodu odstoupit kvůli další poruše. Vettel se navzdory novějším pneumatikám držel v uctivé vzdálenosti od Hamiltona a raději ve zpětných zrcátkách sledoval mercedes pilotovaný Bottasem. Verstappen si od třetího Räikkönena držel třívteřinový odstup. Hamiltona i Ricciarda nevyhnutelně čekaly další zastávky v boxech a stinty na červených pneumatikách. Oba přezuli po 43. kole. Hamilton se zařadil na páté místo, Ricciardo až na sedmé a musel se dívat na Massovo zadní křídlo. Ve 47. kole se Massa neubránil Ricciardovi a šest nejrychlejších vozů bylo opět na prvních šesti místech. Za Massou jezdili Alonso, Pérez a Hülkenberg se Sainzem.

Dvacet kol před koncem závodu se rozestupy mezi první čtyřkou držely na úrovni dvou až čtyř sekund a Verstappen na rovince ve zpětných zrcátkách viděl Hamiltona využívajícího nové červené pneumatiky. Ricciardo s dvacetisekundovou ztrátou už jen udržoval tempo a doufal v safety car. Grosjean byl velmi překvapen, když si musel v boxech odpykat desetisekundový trest za způsobení kolize s Oconem.

V 58. kole už Hamilton jel za Verstappenem v DRS vzdálenosti. Nizozemec byl již pár kol nespokojený s pneumatikami, přesto jel tvrdou defenzivní stopu a odmítl Hamiltona pustit vpřed na hlavní rovince. Jenže za esíčky už neměl žádnou šanci. Verstappen si později vydupal další výměnu pneumatik, neboť s náskokem před Ricciardem a zbytkem pole tím nic neztratil. Díky tomu se stal majitelem nejrychlejšího kola.

Hamilton v posledních kolech stihl i útok na Räikkönena, ale přední kola se mu při tvrdém brzdění před první zatáčkou zablokovala. Po náročné stíhací jízdě toho měly pneumatiky už dost a svého majitele přivezly do cíle na čtvrtém místě.

Vítězství Sebastiana Vettela je malou, ale hezkou náplastí na ztracené mistrovské ambice. Němec se druhému Bottasovi zároveň vzdálil v šampionátu. Na stupních vítězů byl spolu s Räikkönenem, jenž se zase bodově vzdálil Verstappenovi a přiblížil Ricciardovi. Massa dokázal poslední domácí velkou cenu dokončit jako první z tzv. druhé ligy.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:31:26,262 71 25
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +2,762 71 18
3. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +4,600 71 15
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +5,468 71 12
5. Max Verstappen Red Bull Renault +32,940 71 10
6. Daniel Ricciardo Red Bull Renault +48,691 71 8
7. Felipe Massa Williams Mercedes +68,882 71 6
8. Fernando Alonso McLaren Honda +69,363 71 4
9. Sergio Pérez Force India Mercedes +69,500 71 2
10. Nico Hülkenberg Renault Renault -1 kolo 70 1
11. Carlos Sainz Renault Renault -1 kolo 70 0
12. Pierre Gasly Toro Rosso Renault -1 kolo 70 0
13. Marcus Ericsson Sauber Ferrari -1 kolo 70 0
14. Pascal Wehrlein Sauber Ferrari -1 kolo 70 0
15. Romain Grosjean Haas Ferrari -2 kola 69 0
16. Lance Stroll Williams Mercedes -2 kola 69 0
  Brendon Hartley Toro Rosso Renault - 40 0
  Esteban Ocon Force India Mercedes - 0 0
  Kevin Magnussen Haas Ferrari - 0 0
  Stoffel Vandoorne McLaren Honda - 0 0