Na suchu kralovalo Ferrari
VC Brazílie - 2. trénink
Druhé tréninkové jízdy v Brazílii ovládlo Ferrari. Nejrychlejší čas zajel Vettel před svým týmovým kolegou Leclerkem. Třetí pozici obsadil Verstappen. Až se 4., resp. 5. místem se musely spokojit „stříbrné šípy“ Bottase a Hamiltona.
Během tréninku dvakrát zavlály červené vlajky. Poprvé se tak stalo krátce po začátku, kdy havaroval Kubica. Druhý takový případ pak nastal v závěru po nehodě Kvjata, která trénink předčasně ukončila. Potíže potkaly i Rusova stájového kolegu Gaslyho, kterému vypověděl službu motor.
Zatímco první volný trénink odstartoval za deštivého počasí, na startu druhých pátečních tréninkových jízd již v Brazílii panovaly o poznání lepší podmínky a trať byla způsobilá pro nasazení suchého obutí. Teplota asfaltu narostla z 21 stupňů na 25 a v případě vzduchu se oteplilo ze 17 stupňů na 19.
Ihned po zahájení tréninku se na okruhu začaly objevovat první vozy. Na trať se vydaly alfy Giovinazziho a Räikkönena, Norris, Grosjean a Ricciardo. Krátce na to opustili garáže rovněž Bottas se Sainzem.
Jako první si připsal na své konto měřený čas Giovinazzi, jehož kolo mělo hodnotu 1:11,744. Za Italem se následně seřadili Ricciardo, Grosjean, Räikkönen a Norris.
Zatímco zmíněnému kvartetu se Giovinazziho z čela výsledkové listiny sesadit nepodařilo, Bottas již byl v této snaze úspěšnější. Fin zaznamenal čas 1:10,812 a stal se novým lídrem. Giovinazziho čas navíc dokázal překonat také Sainz a s 1:11,061 se posunul na druhou pozici.
Mezitím poctila trať svou návštěvou další trojice jezdců – Kvjat, Magnussen a Kubica. Polákovo účinkování na závodní dráze ale skončilo dříve, než pořádně začalo. Jeho williams se totiž na výjezdu ze druhé zatáčky rozvlnil a výsledkem byla velká havárie, která si vyžádala šestiminutové přerušení červenými vlajkami.
Po restartu se již na trati objevila většina startovního pole a dalo se tušit, že promíchání pořadí na čelních příčkách je jen otázkou času.
Nejprve se do popředí začaly drát red bully. Verstappen převzal s časem 1:10,051 první příčku a jeho týmový kolega Albon se díky času 1:10,750 usadil na druhé pozici.
První dvě pozice ale rakouská stáj neokupovala dlouho. Verstappena totiž brzy vystřídal v čele Hamilton (1:09,938) a Albon putoval dokonce ven z nejlepší trojice. Kromě pilota Mercedesu se před něj totiž posunul i Leclerc, jehož maximum činilo 1:10,297 a stačilo na třetí pozici.
O zajetí rychlého kola se snažil také Gasly. Své úsilí ale trochu přehnal a ve druhé zatáčce vycestoval mimo trať.
Za chvíli se opět měnilo pořadí v čele. Pomyslnou štafetu totiž převzalo od Hamiltona a Mercedesu Ferrari. Nejprve se na vedoucí příčku posunul Leclerc (1:09,820) a vzápětí jej v čele střídal Vettel (1:09,570).
Zanedlouho se začaly na Interlagos vracet kapky deště. Dělo se tak však ve velmi malé intenzitě a kroužení jezdců po závodní dráze tak žádnému ohrožení nečelilo.
Po uplynutí prvních 30 minut tedy vévodilo výsledkové listině Ferrari. Vedl Vettel před Leclerkem (+0,250), třetí místo patřilo Hamiltonovi (+0,368), čtvrté Verstappenovi (+0,481), páté Albonovi (+0,852), šesté Bottasovi (+1,034), sedmé Gaslymu (+1,079), osmé Sainzovi (+1,224), deváté Giovinazzimu (+1,353) a nejlepší desítku uzavíral Kvjat (+1,377). S výjimkou již nepokračujícího Kubici měli na svém kontě zajetý čas všichni závodníci.
Se začátkem druhé třetiny tréninku jsme mohli poprvé vidět v akci také nejměkčí červenou směs pneumatik. Stalo se tak díky Russellovi. Postupně se ale přídávali i další.
Brzy na okruhu Interlagos zavlály žluté vlajky. V nesnázích se ocitl Kvjat, který se roztočil v úvodní zatáčce. Rus se ale ihned do tréninku znovu zapojil.
S přezouváním na měkkou specifikaci začalo docházet ke změnám v čele. Nejprve rozdělil oba dva vozy z Maranella Bottas, který se s časem 1:09,573 posunul na druhou příčku.
Netrvalo ale dlouho a Ferrari znovu mělo ve svém držení první dvě příčky. Zlepšení totiž dosáhl i Vettel. Němec zajel kolo za 1:09,217 a vzal si od svého stájového parťáka Leclerka první příčku.
Hamilton ovšem tak příjemné chvíle nezažíval. Šestinásobný šampion totiž v první zatáčce absolvoval výlet mimo závodní dráhu poté, co se snažil vyhnout pomalu jedoucímu Gaslymu.
Po hodině jezdění patřila vedoucí příčka Vettelovi před druhým Leclerkem (+0,021), třetím Verstappenem (+0,134), čtvrtým Bottasem (+0,156), pátým Hamiltonem (+0,223), šestým Magnussenem (+0,926), sedmým Ricciardem (+0,977), osmým Räikkönenem (+0,993), až devátým Albonem (+1,058) a desátým Sainzem (+1,093).
Nebezpečná situace poté nastala v boxech mezi Leclerkem a Bottasem. Sportovní komisaři se ovšem rozhodli ponechat celou záležitost bez trestu.
Dvacet minut před koncem definitivně skončilo účinkování Gaslyho. Francouzovi totiž vypověděla službu jeho pohonná jednotka Honda. Svůj vůz odstavil na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou, což si vyžádalo vyhlášení fáze virtuálního safety caru.
Jedenáct minut před vypršením časového limitu se ocitl v problémech také Bottas, jehož potíže ovšem nebyly ani zdaleka tak závažné jako v případě Gaslyho. Fin totiž pouze vycestoval z trati v úvodní zatáčce.
Ani to ale ještě nebylo všechno. V době, kdy časomíra ukazovala pět minut do konce, totiž v předposlední zatáčce vylétl z dráhy Kvjat a podtrhl tak trápení Toro Rosso. Potíže jezdce stáje z Faenzy zapříčinily druhé vyvěšení červených vlajek, které trénink předčasně ukončily.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:09,217 | 30 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:09,238 | + 0.021 | 35 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:09,351 | + 0.134 | 33 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:09,373 | + 0.156 | 37 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:09,440 | + 0.223 | 39 |
6. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:10,143 | + 0.926 | 38 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:10,194 | + 0.977 | 32 |
8. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:10,210 | + 0.993 | 39 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:10,275 | + 1.058 | 31 |
10. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:10,310 | + 1.093 | 38 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:10,325 | + 1.108 | 31 |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:10,352 | + 1.135 | 26 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:10,419 | + 1.202 | 36 |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:10,424 | + 1.207 | 34 |
15. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:10,443 | + 1.226 | 31 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:10,504 | + 1.287 | 38 |
17. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:10,568 | + 1.351 | 33 |
18. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:10,700 | + 1.483 | 41 |
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:11,818 | + 2.601 | 36 |
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | - | 2 |