V IndyCar vyzkoušeli systém, které má chránit hlavu jezdce
Ve Phoenixu jej otestoval čtyřnásobný šampion Dixon
Scott Dixon dostal jako první pilot IndyCar možnost vyzkoušet nový systém ochrany hlavy jezdce, který americká série vyvíjí. Na trati ISM Raceway v arizonském Phoenixu se objevil nejen v barvách nového sponzora, kterým bude banka PNC, ale hlavně s předním sklem, které má chránit hlavu jezdce před úlomky a dalšími objekty, jež by mu mohly způsobit vážné zranění.
Ačkoliv díl je ze speciálního průhledného materiálu, který výrobce, společnost PPG, pojmenoval Opticor, fanoušci o něm hovoří jako o předním skle. Šéf stáje Chip Ganassi Racing Mike Hull v rozhovoru pro web Racer.com prozradil, že on osobně o dílu mluví jako o deflektoru.
„Myslím, že jediným účelem tohoto zařízení je odrážet objekty. Takže já ho označuju spíš za deflektor než za čelní sklo,“ řekl Hull. Před testem také podotkl, že nikdo pořádně neví, jak se za reálných podmínek bude chovat, protože simulace poskytnou jen omezená data.
IndyCar díl připravovala dva roky. Impulsem byla tragická nehoda v Poconu, při níž Justina Wilsona smrtelně zranil uražený nos z vozu Sage Karama. Na rozdíl od systému Halo, který bude letos debutovat v závodech organizovaných pod FIA, se IndyCar rozhodla jít jinou cestou. Její představitelé zdůrazňují, že ačkoliv všem záleží na bezpečnosti jezdců, důležitá je také estetická rovina.
Hull připomněl, že starší vozy IndyCar, které si fanoušci mohou prohlédnout třeba v muzeu Indianapolis Motor Speedway, měli podobné přední sklo. Jeho účel byl ale jiný – směřovalo proudění vzduchu kolem hlavy jezdce.
Dixon byl po prvních testech spokojený. „Je to trochu jiné, dívat se přes něco tak silného. Myslel jsem, že se budu víc potýkat se zkreslením, ale nic takového jsem necítil. Neměl jsem žádné problémy s odrazy,“ řekl Novozélanďan po první jízdě. Překvapilo ho, jak tiché auto bylo, protože čekal, že díl bude sebou kvůli nárazům větru lomcovat.
Chválil také, že sklo je dostatečně široké. Jednou z prvních výtek při testech na simulátoru bylo, že omezuje periferní vidění. To se ale podařilo vyřešit. S testy byli spokojení také představitelé IndyCar. Všichni ale zdůrazňují, že testy jsou teprve na počátku.
Prototyp má tloušťku 10 mm a úhel 25°. Dixon měl ve čtvrtek za úkol vyzkoušet jej za různých světelných podmínek a ohodnotit, jak je přes něj vidět. IndyCar zatím nestanovila žádný termín, kdy by chtěla sklo nasadit do závodů. Zcela jistě tomu budou předcházet i testy na jiných typech tratí.