První den ve Phoenixu patřil týmu Bobbyho Rahala
IndyCar, oficiální test – 1. den
V pátek odpoledne a pak také večer dostala většina jezdců první možnost vyzkoušet si na oválu vůz IndyCar s novým aerokitem. Před letošní sezonou totiž IndyCar nasadila vůz s výrazně pozměněnou aerodynamikou, který je postavený na podvozku od Dallary, využívaném už od roku 2012. V testu se dařilo hlavně týmu Bobbyho Rahala. Takuma Sató vyhrál odpolední trénink, ve večerním byl druhý za stájovým kolegou Grahamem Rahalem.
Celkem si nový vůz na trati ve Phoenixu vyzkoušelo 23 jezdců. Část z nich dostala možnost už ve čtvrtek, kdy byl ovál vyhrazený nováčkům a také testování nového prvku, který má poskytnout ochranu hlavy jezdce. To měl na starosti čtyřnásobný šampion Scott Dixon.
Mezi piloty, kteří si ovál vyzkoušeli už ve čtvrtek, byl třeba brazilský nováček Matheus Leist. A tým A.J. Foyta předvedl na úvod testů výkon, který naznačoval, že po nepovedené sezoně se snad mohou těšit na lepší výkony. Stáj určitě posílil příchod zkušeného veterána Tonyho Kanaana, který ve Phoenixu v odpoledním tréninku zajel třetí čas, právě před nováčkem Leistem. Za vítězným Satóem skončil předloňský šampion Simon Pagenaud.
Během tří hodin absolvovali piloti celkem 943 kol. Nejrychlejší Sató zajel čas 19,6726. Pro srovnání: vloni získal pole position Hélio Castroneves a při svém kvalifikačním výkonu zajel časy18,8837 a 18,8701. Týmy se ale s novým aerokitem teprve sžívají a auta ještě určitě zrychlí.
„Byl to dobrý trénink. Jsem rád, že jsem mohl být zpátky za volantem. Tohle je s týmem náš první oválový test. Nebylo to bezproblémové, protože jsme zase měli problémy s elektronikou, inženýři si s tím ale dobře poradili. Když jsem se dostal na trať, tak jsem se cítil velmi pohodlně,“ prozradil vítěz loňské pětistovky v Indianapolisu, který před sezonou vyměnil tým Michaela Andrettiho za stáj Bobbyho Rahala.
Chování auta ho příliš nepřekvapilo. „Jak jsme očekávali, má opravdu výrazně menší přítlak. Cítil jsem se, jako kdyby už bylo auto v nastavení na kvalifikaci. Nikdy nebudeme moci jet pořád s plynem na podlaze. Klíčovým bude opotřebení pneumatik, protože to bude mnohem větší. Závod díky tomu bude zábavnější, ale bude to velká výzva,“ myslí si Sató.
Výsledky odpoledního tréninku:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | T.Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:19,6726 | 44 | |
2. | S.Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 00:19,7159 | + 0.043 | 54 |
3. | T.Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:19,7687 | + 0.096 | 21 |
4. | M.Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:19,7707 | + 0.098 | 40 |
5. | S.Bourdais | Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan | Honda | 00:19,8250 | + 0.152 | 50 |
6. | G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:19,8559 | + 0.183 | 31 |
7. | M.Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 00:19,8641 | + 0.191 | 35 |
8. | S.Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:19,9125 | + 0.240 | 22 |
9. | R.Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 00:19,9549 | + 0.282 | 44 |
10. | W.Power | Team Penske | Chevrolet | 00:20,0110 | + 0.338 | 46 |
11. | A.Rossi | Andretti Autosport | Honda | 00:20,0160 | + 0.343 | 48 |
12. | E.Jones | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:20,0593 | + 0.386 | 56 |
13. | R.Wickens | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 00:20,1940 | + 0.521 | 53 |
14. | Z.Veach | Andretti Autosport | Honda | 00:20,2087 | + 0.536 | 45 |
15. | J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 00:20,2247 | + 0.552 | 39 |
16. | K.Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet | 00:20,2367 | + 0.564 | 62 |
17. | S.Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:20,2638 | + 0.591 | 51 |
18. | P.Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 00:20,2782 | + 0.605 | 36 |
19. | E.Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:20,2836 | + 0.611 | 16 |
20. | J.Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 00:20,2877 | + 0.615 | 27 |
21. | G.Chaves | Harding Racing | Chevrolet | 00:20,4552 | + 0.782 | 45 |
22. | Ch.Kimball | Carlin | Honda | 00:20,8244 | + 1.151 | 44 |
23. | M.Chilton | Carlin | Honda | 00:21,2388 | + 1.566 | 34 |
Ve Phoenixu se jezdí v noci pod umělým osvětlením, proto následoval ještě druhý trénink za podobných podmínek, které by měly panovat, až se sem v dubnu IndyCar vrátí. I v něm se dařilo jezdcům stáje Rahal Letterman Lanigan Racing. Byl to ale tentokrát Graham Rahal, kdo si připsal nejrychlejší čas – 19,4574. Jezdci během tréninku zvládli dohromady 1704 kol.
Za Rahalem skončil Sató, následovaný dvojicí pilotů týmu Penske Simonem Pagenaudem a obhájcem titulu Josefem Newgardenem, který pojede s autem se startovním číslem 1. Pátý čas zajel Kanaan. V první desítce byli ještě tři piloti týmu Michaela Andrettiho – Hunter-Reay, Marco Andretti a Rossi, dále Scott Dixon a dobrý dojem zanechal i ve večerním tréninku nováček Leist, který zajel 10. čas. Postaral se ale i o jediné přerušení testů. Jeho hodiny ve druhé zatáčce se naštěstí obešly bez nárazu do zdi.
„Poprvé jsme s novým autem na krátkém oválu. Takhle jsem se na krátkém oválu už léta nebavil. Auto je mnohem více citlivé na řízení. Podle mě by se vůz IndyCar měl na trati chovat takhle. Jsme na tom dobře a Takuma je hned za námi. Ale upřímně, to kolo se ani nepřiblížilo tomu, co je skutečný potenciál auta. Měli jsme rozjeté kolo na čas okolo 19,30, ale zasekl jsem se v provozu,“ prozradil Graham Rahal.
Výsledky večerního tréninku:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:19,4574 | 79 | |
2. | T.Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:19,4600 | + 0.003 | 119 |
3. | S.Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 00:19,5256 | + 0.069 | 70 |
4. | J.Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 00:19,5513 | + 0.094 | 123 |
5. | T.Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:19,5904 | + 0.133 | 43 |
6. | R.Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 00:19,5990 | + 0.142 | 78 |
7. | M.Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 00:19,6393 | + 0.182 | 67 |
8. | S.Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:19,6807 | + 0.224 | 69 |
9. | A.Rossi | Andretti Autosport | Honda | 00:19,7134 | + 0.256 | 73 |
10. | M.Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:19,7154 | + 0.258 | 56 |
11. | W.Power | Team Penske | Chevrolet | 00:19,7432 | + 0.286 | 114 |
12. | S.Bourdais | Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan | Honda | 00:19,8592 | + 0.402 | 53 |
13. | S.Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:19,9261 | + 0.469 | 96 |
14. | R.Wickens | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 00:19,9364 | + 0.479 | 58 |
15. | Ch.Kimball | Carlin | Honda | 00:19,9495 | + 0.493 | 58 |
16. | E.Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:20,0271 | + 0.570 | 84 |
17. | J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 00:20,0465 | + 0.590 | 70 |
18. | M.Chilton | Carlin | Honda | 00:20,0626 | + 0.606 | 95 |
19. | Z.Veach | Andretti Autosport | Honda | 00:20,1814 | + 0.724 | 65 |
20. | E.Jones | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:20,1930 | + 0.736 | 39 |
21. | P.Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 00:20,2128 | + 0.756 | 67 |
22. | K.Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet | 00:20,3405 | + 0.884 | 78 |
23. | G.Chaves | Harding Racing | Chevrolet | 00:20,3407 | + 0.884 | 50 |