Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

První den ve Phoenixu patřil týmu Bobbyho Rahala

První den ve Phoenixu patřil týmu Bobbyho Rahala

IndyCar, oficiální test – 1. den

V pátek odpoledne a pak také večer dostala většina jezdců první možnost vyzkoušet si na oválu vůz IndyCar s novým aerokitem. Před letošní sezonou totiž IndyCar nasadila vůz s výrazně pozměněnou aerodynamikou, který je postavený na podvozku od Dallary, využívaném už od roku 2012. V testu se dařilo hlavně týmu Bobbyho Rahala. Takuma Sató vyhrál odpolední trénink, ve večerním byl druhý za stájovým kolegou Grahamem Rahalem.

Celkem si nový vůz na trati ve Phoenixu vyzkoušelo 23 jezdců. Část z nich dostala možnost už ve čtvrtek, kdy byl ovál vyhrazený nováčkům a také testování nového prvku, který má poskytnout ochranu hlavy jezdce. To měl na starosti čtyřnásobný šampion Scott Dixon.

Mezi piloty, kteří si ovál vyzkoušeli už ve čtvrtek, byl třeba brazilský nováček Matheus Leist. A tým A.J. Foyta předvedl na úvod testů výkon, který naznačoval, že po nepovedené sezoně se snad mohou těšit na lepší výkony. Stáj určitě posílil příchod zkušeného veterána Tonyho Kanaana, který ve Phoenixu v odpoledním tréninku zajel třetí čas, právě před nováčkem Leistem. Za vítězným Satóem skončil předloňský šampion Simon Pagenaud.

Během tří hodin absolvovali piloti celkem 943 kol. Nejrychlejší Sató zajel čas 19,6726. Pro srovnání: vloni získal pole position Hélio Castroneves a při svém kvalifikačním výkonu zajel časy18,8837 a 18,8701. Týmy se ale s novým aerokitem teprve sžívají a auta ještě určitě zrychlí.

„Byl to dobrý trénink. Jsem rád, že jsem mohl být zpátky za volantem. Tohle je s týmem náš první oválový test. Nebylo to bezproblémové, protože jsme zase měli problémy s elektronikou, inženýři si s tím ale dobře poradili. Když jsem se dostal na trať, tak jsem se cítil velmi pohodlně,“ prozradil vítěz loňské pětistovky v Indianapolisu, který před sezonou vyměnil tým Michaela Andrettiho za stáj Bobbyho Rahala.

Chování auta ho příliš nepřekvapilo. „Jak jsme očekávali, má opravdu výrazně menší přítlak. Cítil jsem se, jako kdyby už bylo auto v nastavení na kvalifikaci. Nikdy nebudeme moci jet pořád s plynem na podlaze. Klíčovým bude opotřebení pneumatik, protože to bude mnohem větší. Závod díky tomu bude zábavnější, ale bude to velká výzva,“ myslí si Sató.

Výsledky odpoledního tréninku:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. T.Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 00:19,6726   44
2. S.Pagenaud Team Penske Chevrolet 00:19,7159 + 0.043 54
3. T.Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:19,7687 + 0.096 21
4. M.Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:19,7707 + 0.098 40
5. S.Bourdais Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan Honda 00:19,8250 + 0.152 50
6. G.Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 00:19,8559 + 0.183 31
7. M.Andretti Andretti Herta Autosport Honda 00:19,8641 + 0.191 35
8. S.Dixon Chip Ganassi Racing Honda 00:19,9125 + 0.240 22
9. R.Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:19,9549 + 0.282 44
10. W.Power Team Penske Chevrolet 00:20,0110 + 0.338 46
11. A.Rossi Andretti Autosport Honda 00:20,0160 + 0.343 48
12. E.Jones Chip Ganassi Racing Honda 00:20,0593 + 0.386 56
13. R.Wickens Schmidt Peterson Motorsports Honda 00:20,1940 + 0.521 53
14. Z.Veach Andretti Autosport Honda 00:20,2087 + 0.536 45
15. J.Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda 00:20,2247 + 0.552 39
16. K.Kaiser Juncos Racing Chevrolet 00:20,2367 + 0.564 62
17. S.Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:20,2638 + 0.591 51
18. P.Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 00:20,2782 + 0.605 36
19. E.Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:20,2836 + 0.611 16
20. J.Newgarden Team Penske Chevrolet 00:20,2877 + 0.615 27
21. G.Chaves Harding Racing Chevrolet 00:20,4552 + 0.782 45
22. Ch.Kimball Carlin Honda 00:20,8244 + 1.151 44
23. M.Chilton Carlin Honda 00:21,2388 + 1.566 34

Ve Phoenixu se jezdí v noci pod umělým osvětlením, proto následoval ještě druhý trénink za podobných podmínek, které by měly panovat, až se sem v dubnu IndyCar vrátí. I v něm se dařilo jezdcům stáje Rahal Letterman Lanigan Racing. Byl to ale tentokrát Graham Rahal, kdo si připsal nejrychlejší čas – 19,4574. Jezdci během tréninku zvládli dohromady 1704 kol.

Za Rahalem skončil Sató, následovaný dvojicí pilotů týmu Penske Simonem Pagenaudem a obhájcem titulu Josefem Newgardenem, který pojede s autem se startovním číslem 1. Pátý čas zajel Kanaan. V první desítce byli ještě tři piloti týmu Michaela Andrettiho – Hunter-Reay, Marco Andretti a Rossi, dále Scott Dixon a dobrý dojem zanechal i ve večerním tréninku nováček Leist, který zajel 10. čas. Postaral se ale i o jediné přerušení testů. Jeho hodiny ve druhé zatáčce se naštěstí obešly bez nárazu do zdi.

„Poprvé jsme s novým autem na krátkém oválu. Takhle jsem se na krátkém oválu už léta nebavil. Auto je mnohem více citlivé na řízení. Podle mě by se vůz IndyCar měl na trati chovat takhle. Jsme na tom dobře a Takuma je hned za námi. Ale upřímně, to kolo se ani nepřiblížilo tomu, co je skutečný potenciál auta. Měli jsme rozjeté kolo na čas okolo 19,30, ale zasekl jsem se v provozu,“ prozradil Graham Rahal.

Výsledky večerního tréninku:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. G.Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 00:19,4574   79
2. T.Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 00:19,4600 + 0.003 119
3. S.Pagenaud Team Penske Chevrolet 00:19,5256 + 0.069 70
4. J.Newgarden Team Penske Chevrolet 00:19,5513 + 0.094 123
5. T.Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:19,5904 + 0.133 43
6. R.Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:19,5990 + 0.142 78
7. M.Andretti Andretti Herta Autosport Honda 00:19,6393 + 0.182 67
8. S.Dixon Chip Ganassi Racing Honda 00:19,6807 + 0.224 69
9. A.Rossi Andretti Autosport Honda 00:19,7134 + 0.256 73
10. M.Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:19,7154 + 0.258 56
11. W.Power Team Penske Chevrolet 00:19,7432 + 0.286 114
12. S.Bourdais Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan Honda 00:19,8592 + 0.402 53
13. S.Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:19,9261 + 0.469 96
14. R.Wickens Schmidt Peterson Motorsports Honda 00:19,9364 + 0.479 58
15. Ch.Kimball Carlin Honda 00:19,9495 + 0.493 58
16. E.Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:20,0271 + 0.570 84
17. J.Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda 00:20,0465 + 0.590 70
18. M.Chilton Carlin Honda 00:20,0626 + 0.606 95
19. Z.Veach Andretti Autosport Honda 00:20,1814 + 0.724 65
20. E.Jones Chip Ganassi Racing Honda 00:20,1930 + 0.736 39
21. P.Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 00:20,2128 + 0.756 67
22. K.Kaiser Juncos Racing Chevrolet 00:20,3405 + 0.884 78
23. G.Chaves Harding Racing Chevrolet 00:20,3407 + 0.884 50