Vettel senzačně vyhrál díky mistrovskému tahu Ferrari
Velká cena Austrálie – závod
Během víkendu nic nenasvědčovalo tomu, že by měl vyhrát někdo jiný než Hamilton. A dlouho asi ani sám jezdec nepochopí, jak vlastně prohrál. Tým Ferrari totiž skvěle zareagoval na vyhlášení virtuálního safety caru, při němž vyměnil Vettelovi pneumatiky. Němec pak své vedení udržel až do cíle.
Hamilton získal v Melbourne už sedmé pole position. Když soupeři hloubali nad tím, jak ho z vedoucí pozice sesadit, většinou si přáli komplikace s počasím. Jisté procento nebezpečí deště se také v předpovědi objevilo. Na rozdíl od sobotního dopoledního tréninku však nakonec proti očekávání déšť nehrozil, nad tratí svítilo sluníčko, vzduch měl příjemnou teplotu 24 °C, trať před startem 36 °C, vlhkost jen 37 %.
Zvyknout jsme si museli na jednu z letošních novinek – start 10 minut po celé hodině. Z posledních osmi držitelů pole position jen dva proměnili start z první pozice ve vítězství. Po startu přes všechnu snahu obou ferrari, zejména Räikkönena, Hamilton své vedení uhájil. Kupředu by rád také Verstappen, ale místo aby si na tvrdší sadě pneumatik polepšil, ztratil svou pozici ve prospěch Magnussena. Postavení se snažil vylepšit také Alonso, ale devátý Sainz před ním stále odolával. Na pořadí se tedy téměř nic neměnilo. V 5. kole se Ricciardo probojoval před Hülkenberga na 7. místo a splnil první dílčí cíl. O kolo později zastavil ve 13. zatáčce s technickým problémem s brzdami Sirotkin a jeho premiéra ve F1 tedy byla velmi krátká. Vzápětí zastavil kvůli poruše na volantu v boxech Ericsson.
Verstappen se sice snažil přiblížit k Magnussenovi, ale neustále musel krotit smyky. Superměkká směs jeho pneumatik se přehřívala. Po rychlém nájezdu do první zatáčky 10. kola pak roztočil hodiny, které parádně zvládl. Klesl sice na 11. místo, ale zůstal na trati. Jeho pneumatiky však dostaly ještě víc zabrat. Bottas získal za prvních deset kol dvě místa a před sebou měl Péreze. Ve 12. kole dostal Räikkönen pokyn, aby se přiblížil Hamiltonovi. Zajel dosud nejrychlejší kolo a ztrátu snížil na 2,5 vteřiny. Jenže vedoucí jezdec v mercedesu okamžitě reagoval a náskok zase navýšil. Vypadalo to jako hra kočky s myší.
Max Verstappen se o lepší výsledek připravil jezdeckou chybou
Po 15 kolech se pořadí ustálilo. Vedoucího Hamilton pronásledovali Räikkönen +3,074, Vettel +6,089, Magnussen +21,673, Grosjean +23,127, Ricciardo +24,141, Hülkenberg +26,645, Verstappen +27,910… Ve stejné době z technických důvodů odstoupil Gasly a premiéra Toro Rosso s motorem Honda zaznamenala první ztrátu. Verstappen hlásil další problém, tentokrát s přetáčivostí.
V 19. kole zamířil jako první ze špičky k mechanikům Räikkönen. Obul nejtvrdší sadu pneumatik, tedy měkkou. Hamilton okamžitě reagoval o kolo později a zvolil stejnou variantu. Pohodlně se vrátil na trať před Räikkönena, zatímco v čele kroužil na ultraměkké směsi Vettel. Ve 22. kole měnil pneumatiky Verstappen a ani on nic zvláštního nevymýšlel. O kolo později udělal jezdeckou chybu Sainz a díky tomu se posunul kupředu Alonso. Ve stejnou chvíli výrazně zpomalil a zastavil Magnussen kvůli špatně upevněnému levému zadnímu kolu při zastávce v boxu. Škoda, vynikající výkon Dána se nepodařilo proměnit ve výsledek. O dvě kola později zastavil také druhý haas Grosjeana kvůli problémům s levým předním kolem a americký tým měl důvod k slzám… Černí koně závodu vypadli z pořadí a tím se uvolnil prostor zejména pro red bully.
Ředitel závodu ve 26. kole kvůli odstavenému vozu poprvé aktivoval virtuální safety car, Ferrari bleskově reagovalo, Vettel vyměnil pneumatiky a stačil se vrátit před Hamiltona. Tak tohle byl od Ferrari opravdu mistrovský kousek s načasováním zastávky! Virtuální safety car se proměnil ve skutečný a jezdci za ním kroužili v pořadí Vettel, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Alonso, Hülkenberg, Vandoorne, Bottas, Sainz, Pérez, Ocon, Stroll, Leclerc a Hartley. Grosjeanův monopost musel odstranit jeřáb. Záznamy kamer zároveň odhalily, že Verstappen při virtuálním safety caru předjel Alonsa a zaslouží si první letošní trest. Předešel mu tím, že Alonsa pustil zpátky před sebe.
Hamilton se nevěřícně ptal inženýrů, co se vlastně stalo. Nemohl pochopit situaci, jak se mohl Vettel po zastávce udržet před ním. Ale nechápali ani jeho inženýři… Na světě byla první opravdová zápletka! Stejně jako v minulém ročníku VC Austrálie se Vettel díky lepší strategii dostal před Hamiltona. Ve 32. kole byl závod znovu restartován. Vettel manévr zvládl a s Hamiltonem v zádech hned ujížděl soupeřům. Vpředu se vytvořily dvojice: Vettel a Hamilton, Räikkönen a Ricciardo, Alonso a Verstappen. Bottas se přibližoval Hülkenbergovi, ale ani další rozestupy nebyly díky jízdě za zpomalovacím vozem nijak výrazné.
Carlos Sainz udělal chybu, v závěru měl žaludeční problémy, ale přesto získal alespoň jeden bod
Ricciardo hodně chtěl při domácí velké ceně na stupeň vítězů, a tak tlačil na třetího Räikkönena. Na pořadí se však nic neměnilo ani na dalších pozicích. Rozdíl mezi Vettelem a Hamiltonem za celých deset kol ani při použití DRS neklesl pod vteřinu. Inženýři Ferrari před DRS své jezdce varovali, ale ti si toho jistě byli dobře vědomí. Oba viděli své soupeře ve zpětných zrcátkách těsně za zádí rudých monopostů. Ovšem jízda za zádí soupeře zase znamenala nebezpečí přehřívání motoru.
Ve 45. kole sice Sainz hlásil ztrátu výkonu, ale stále kroužil na bodovaném 10. místě. Ve 47. kole se Hamilton zeptal inženýrů, zda už může zaútočit. Sám si odpověděl, že ano. Ale při prvním pokusu v 9. zatáčce probrzdil, vyjel do trávy a ztratil téměř dvě vteřiny.
Do cíle zbývalo deset kol. Pořadí bylo stále konstantní, nejtěsnější souboj předváděli o páté místo Alonso, Verstappen, Hülkenberg a Bottas. Sainz si stěžoval, že má velké problémy se žaludkem. Udrží alespoň ten jediný bod? V 52. kole klesl rozdíl mezi Vettelem a Hamiltonem znovu pod jednu vteřinu a obhjce titulu za to dostal odměnu: možnost znovu používat DRS. Jel však na starších pneumatikách a jakmile se přiblížil, zhoršovaly se jízdní vlastnosti jeho mercedesu. Možná i díky tomu jeho ztráta najednou výrazně narostla až na 3,5 vteřiny a dál se zvětšovala! Verstappenovi tým naopak na poslední dvě kola navýšil výkon, aby znovu zkusil zaútočit na Alonsa.
Ve finiši se Vettel Hamiltonovi vzdaloval, ale naopak zezadu se rychle přibližoval Räikkönen. První závod sezony vyhrál stejně jako loni Vettel ve ferrari a získal jubilejní 100. postavení na stupni vítězů. Za ním pak v těsném rozestupu projeli cílem Hamilton, Räikkönen a Ricciardo. Po třech letech trápení dojel na skvělém pátém místě Alonso a dokázal udržet za zády Verstappena! Sainzův žaludek nakonec vydržel a odměnou byl alespoň jeden bod.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:29:33,283 | 58 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +5,036 | 58 | 18 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +6,309 | 58 | 15 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | +7,069 | 58 | 12 |
5. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | +27,886 | 58 | 10 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +28,945 | 58 | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +32,671 | 58 | 6 |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +34,339 | 58 | 4 |
9. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | +34,921 | 58 | 2 |
10. | Carlos Sainz | Renault | Renault | +45,722 | 58 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | +46,817 | 58 | 0 |
12. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | +60,278 | 58 | 0 |
13. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | +75,759 | 58 | 0 |
14. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | +78,288 | 58 | 0 |
15. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 57 | 0 |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | - | 24 | 0 | |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 22 | 0 | |
Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | - | 13 | 0 | |
Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | - | 5 | 0 | |
Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | - | 4 | 0 |