Odložilo si Ferrari eso do rukávu?
Experiment nebo jen další zbabraná kvalifikace?
Kvalifikace v Melbourne dopadla pro Ferrari neslavně. V prvních dvou řadách nemá ani jeden vůz, a to i přes vypadnutí Sergia Péreze v první části kvalifikace. Carlos Sainz obsadil páté místo, Charles Leclerc až sedmé. Přitom rychlost na jedno kolo byla o prvních dvou závodních víkendech nejsilnější zbraní Ferrari, v závodě jezdci dopláceli na velmi rychlé opotřebovávání pneumatik. Sainz naznačil, že Ferrari zkusilo obětovat část kvalifikační rychlosti ve prospěch závodní.
"Samozřejmě nemůžu zajít do podrobností, ale je vidět, že tento víkend jsme zvolili odlišný přístup, abychom byli silnější v závodě," řekl Španěl. „Dnes nemůžu říct, jestli jsme udělali správně, to se dozvíme až zítra. Nastavení vozu je o dost jiné, tak snad to zítra bude vidět.“
Sainz také řekl, že ve svém nejlepším kole neměl zrovna nejlepší první sektor. Mohl být o pár desetin rychlejší, a tedy získat přinejhorším třetí místo na startu. SF-23 může být nastaveno na větší aerodynamický přítlak a odpor, než je teoretické optimum. Monopost s vyšším přítlakem může pak být méně nervózní a méně namáhat pneumatiky a díky nim pak v závodě udržet lepší tempo navzdory vyššímu aerodynamickému odporu. Problémem je, že s takovým vozem se těžko předjíždí, takže Sainz by se v ze třetího místa musel vpřed posunout přes boxy. A z pátého to bude ještě obtížnější.
Další faux pas Ferrari. Foto: Ferrari
Ať už Ferrari šlo nebo nešlo touto cestou, Leclerc to bude mít těžké určitě, pokud něco nevymyslí ve zmatku po startu. Vinu za špatné umístění obou přitom nese nezdařený pokus o spolupráci, Sainz měl Leclercovi poskytnout aerodynamický vak. Na hlavní rovince byl Leclerc ještě příliš daleko za Sainzem, ale ještě před delší zadní rovinkou se Sainz asi obával, že už bude kolegu více brzdit než mu pomáhat, tak ho pustil vpřed za čtvrtou zatáčkou.
Leclerc tedy nedostal žádnou pomoc, týmový kolega mu pouze překážel, zatímco Sainz dostal od svého závodního inženýra zprávu, že ho, kvůli zpomalení, už dohonil i Fernando Alonso v rychlém kole, takže bude povinen mu uhnout. Jezdec Aston Martinu byl však pouze v rychlejším druhém zahřívacím kole, takže Sainz podruhé zbytečně zpomalil a po zbytek kola byla jeho rychlost omezena Alonsem před ním. Studené pneumatiky jsou tedy nejspíše důvodem, proč měl Sainz tak špatný první sektor, když se konečně dostal do svého měřeného kola. Tedy zároveň důvodem, proč před ním na startu bude Alonso i oba mercedesy.
„Velké díky Carlosovi za vak ve třetí a čtvrté zatáčce. Bylo od něj velmi milé, že mi takhle pomohl. Mít tam před sebou jiný vůz, kdo by to nechtěl?“, řekl Leclerc do týmové vysílačky, samozřejmě sarkasticky.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Ferrari