Proč Verstappen nebyl penalizován
Charlie Whiting vysvětluje
Ve 26. kole během virtuálního safety caru pohotově přezouval nejen Vettel, ale také Ricciardo i Alonso. Když se Španěl vracel na trať, předjel ho Verstappen. Jednalo se tedy o jasný prohřešek, za který se běžně uděluje penalizace.
Místo ní následovala intenzivní rádiová komunikace, gestikulace Verstappena v kokpitu a nakonec po dlouhých čtyřech kolech uvolnění cesty Alonsovi. Mezi fanoušky se okamžitě rozšířil názor, že být to nějaký jezdec středu, trest by ho neminul.
Cítilo to i vedení závodu, proto ředitel Charlie Whiting přišel s vysvětlením, proč nebyl Verstappen za předjíždění pod žlutými vlajkami penalizován. Incident se stal v momentě, kdy byl uplatněn virtuální zpomalovací vůz kvůli tomu, že na trati zůstalo stát Grosjeanovo auto. Verstappen se při nájezdu do první zatáčky posunul na páté místo na úkor Alonsa v mclarenu, který vyjel z boxů. Osazenstvo stanoviště Red Bullu u zdi před boxy si uvědomilo, že byl Alonso u žlutého praporku první, i když jen o kousek, a dotázalo se na řešení přestupku vedení závodu.
Fernando Alonso dostal páté místo zpět a všechno bylo zase v pořádku
Ačkoli Verstappen technicky předjel Alonsa během signalizování žlutými praporky, Whiting uplatnil své diskreční právo (právo rozhodnout podle vlastního uvážení), protože to bylo velmi těsné. Správně souhlasil, že by si jezdci měli během žluté fáze místa v pořadí prohodit, což vyvolalo Verstappenovu naléhavou gestikulaci, jelikož Alonso zpočátku nevěděl, že by se mohl posunout zpátky dopředu. Prohození míst nakonec rozhodlo boj o páté místo, poněvadž Alonso zůstal až do cíle vpředu.
„Red Bull uznal, že byl Fernando vpředu,“ prohlásil Whiting. „Chtěl jsem to prověřit, protože to nebylo úplně jasné. Požádal jsem časoměřiče, aby potvrdili, které auto bylo první, a oni odpověděli, že Alonso o desetinu vteřiny. Proto bylo těžké to určit pouhým okem. Šlo to jedině pomocí techniky umožňující zpomalený záběr. Potřebovali jsme mít jistotu. Jakmile jsme ji měli, oznámil jsem Red Bullu, že Max musí Alonsa pustit před sebe. Než jsem stačil vyrozumět McLaren, že jsme Maxe uvědomili, aby Fernanda pustil, Max mu dal pokyn sám máváním. Tak jsme to už Fernandovi nedali vědět. Podobné rozhodnutí jsme udělali už dřív. Když to jezdcům není jasné, není fér je penalizovat.“
Tolik tedy zdůvodnění, proč se Verstappenův prohřešek tentokrát obešel bez trestu. Ve 31. kole pustil Alonsa zpátky na 5. místo a to si zkušený Španěl už uhlídal.