Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen v hodinách i na špici

Verstappen v hodinách i na špici

VC Austrálie - 1. trénink

Velká cena Austrálie začíná nejlépe pro Verstappena. Nizozemec totiž vyhrál první volný trénink, a to i přesto, že se v jeho závěru ocitl v hodinách. Na druhém místě skončil Hamillton a na třetím Pérez. Mexičan ovšem svého maxima dosáhl na střední směsi pneumatik. Trénink byl dvakrát zastaven. Nejprve kvůli problémům s GPS systémem a poté pro technické problémy Sargeanta. Druhá červená vlajka nakonec trénink předčasně ukončila.

V pátek ve 12:30 hodin místního času odstartoval v Austrálii první volný trénink. Evropští fanoušci včetně těch českých si ale museli přivstat. Ve většině zemí "starého" kontinentu se totiž začínalo už ve 3:30 hodin ráno. Zatímco asfalt měl před startem tréninku 29 stupňů, ve vzduchu bylo naměřeno 17 stupňů.

Pro většinu startovního pole sice okruh v Melbourne nebyl žádnou novinkou, pro tři závodníky zde ale tento víkend jde o vůbec první start nejen s vozem F1, ale v životě vůbec. Jsou jimi letošní nováčci Sargeant, De Vries a paradoxně i domácí Piastri. V minulosti totiž F2 ani F3 formuli 1 v Austrálii nedoprovázely. To se mění až od letoška, kdy zde kromě F1 jedou obě z těchto juniorských sérií.

Pro australský víkend se FIA rozhodla k jedné změně. Po potížích Ocona a Alonsa v prvních dvou závodech, kteří byli penalizováni za špatné postavení na roštu, došlo k rozšíření všech startovních slotů o 20 centimetrů. To znamenalo celkovou šířku 2,7 metru. Rovněž byl vyhlášen zákaz lézt po plotě u boxové zídky pro všechny členy týmů při oslavách po skončení závodu. Za porušení tohoto pravidla hrozila stájím penalizace.

Podle očekávání se hned na začátku vydávaly na trať první vozy. Jezdci zatím sahali po tvrdé nebo střední sadě pneumatik. Přezouvání na měkkou směs se očekávalo až ve druhé polovině tréninku.

První měřené kolo jsme registrovali u Sainze. Španěl začal časem 1:25,314 na tvrdé sadě pneumatik. K radosti domácích fanoušků ho ale brzy sesadil Piastri s časem 1:24,965.

Oscar Piastri je sice v Austrálii doma, v Melbourne ale závodí poprvé. Foto: McLaren



Samozřejmě se ale muselo počítat s tím, že se výsledky budou přesýpat každou vteřinou, neboť piloti zajížděli svá první kola. O pár vteřin později už vedl Stroll (1:23,019) před Sainzem a Oconem.

Na trať ale brzy vyjel i Verstappen a ten zaujal odlišný přístup v porovnání se svými soupeři. Hned pro úvod tréninku totiž nazul měkkou směs pneumatik. I přesto ale jeho první pokus, který měl hodnotu 1:21,272, na první příčku nestačil. Nizozemec totiž zaostával za svým kolegou Pérezem o vteřinu a pět tisícin.

Verstappen nebyl v úvodu se svým autem spokojen. Stěžoval si, že se mu špatně řadí. Hamiltona se Sargeanem pro změnu omezovalo poskakování jejich vozů.

Verstappenovi se sice neřadilo dobře, necelých deset minut po začátku tréninku ale ukázal, že na měkkých pneumatikách má rozhodně větší potenciál. S časem 1:19,332 se totiž ujal vedení. Zrychlil i Pérez, Mexičan ovšem na střední sadě zaostal za svým kolegou o 219 tisícin.

Mezitím jsme viděli první výjezd mimo trať. Magnussen nezvládl dobrzdit do třetí zatáčky a projel se tak štěrkovou zónou. Zvládl se ovšem vrátit zpět na dráhu a zapojit se do akce. Hamilton musel krotit auto v "esíčku" složeném ze zatáček 9 a 10. V tomto místě sedminásobnému šampionovi ustřelila zadní část auta.

První čtvrthodina tréninku už se sice blížila ke svému konci, Norris ale stále zůstával bez zajetého času. Britský jezdec odjel pouze jeden okruh v úvodu na střední směsi pneumatik. Poté pilot McLarenu zamířil zpět k mechanikům.

Reprezentativní výkon jsme zatím neviděli ani od Alonsa. Pilot Aston Martinu začínal na tvrdých pneumatikách a figuroval na 19. místě.

Mimo trať se ocitl i druhý Haas. V 11. zatáčce byl široký Hülkenberg.

Necelých 33 minut před koncem se Norris konečně odlepil od chvostu výsledkové listiny. U pilota McLarenu to ale stále nebyla žádná sláva. S časem 1:21,246 totiž povyskočil pouze na 16. příčku.

Po první polovině tréninku vedl Verstappen o 509 tisícin před Pérezem. Třetí místo držel Leclerc. Všichni jezdci postupně přezouvali na měkkou sadu. Na tvrdších sadách jezdili už jen Norris a Bottas.

Pérez byl při svém snažení široký ve třetí zatáčce a podobně jako o pár minut před ním Magnussen se projel štěrkem. Na rychlé kolo tak mohl zapomenout. V mnohem větší krizovce se ale brzy ocitl Cunoda. Japonec se totiž roztočil v první zatáčce a proletěl se štěrkovou zónou. V bariéře ale neskončil a mohl pokračovat.

Juki Cunoda zažil v první zatáčce pořádně horkou chvilku. Foto: AlphaTauri



Dvacet tři a půl minuty před koncem dění na dráze utichlo. Došlo totiž k vyvěšení červených vlajek. Důvod byl poněkud netradiční. Týmy totiž měly problémy s GPS systémem. Kvůli tomu nevěděly, kde přesně se jejich piloti na dráze nacházejí. Na trati tak byl hustý provoz a byli jsme svědky nejedné nebezpečné situace, kdy se pilot jen tak tak vyhnul pomalu jedoucímu vozu před sebou.

Během přerušení stále vedl Verstappen s časem 1:18,790. Druhý Pérez zaostával o 503 tisícin. Na třetí místo se posunul nedlouho před červenými vlajkami Alonso. Španěl ztrácel na Verstappena 527 tisícin. První trojice tak měla svou tradiční letošní podobu.

K restartu došlo ve 13:16 hodin místního času. Tou dobou už zbývalo z prvního tréninku jen necelých 15 minut.

Verstappen i po restartu pokračoval na měkké směsi pneumatik. Tuto sadu už ale nenazuli všichni. Například Alonso vyjel na tvrdé sadě. Zlepšení času tak nebylo u Španěla ve zbytku tréninku příliš pravděpodobné.

Ani Verstappenovi se nakonec nevyhnuly potíže. Nizozemec se roztočil šest a půl minuty před koncem. Dvojnásobného mistra světa nachytal obrubník na výjezdu ze čtvrté zatáčky.

Pět minut před koncem nastaly další potíže. Za jedenáctou zatáčkou totiž odstavil na trávě své auto Sargeant. Došlo k vyvěšení červených vlajek a tím trénink předčasně skončil.

Nejrychlejším časem tak začal v Austrálii Verstappen. Druhý ale nakonec skončil Hamilton, kterému se v závěru povedlo kolo na měkké směsi. Pérez tak byl odsunut na třetí příčku a Alonso na čtvrtou.

Lewis Hamilton začal víkend slibně. Foto: Mercedes

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:18,790   17
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:19,223 + 0.433 20
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:19,293 + 0.503 19
4. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:19,317 + 0.527 23
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:19,378 + 0.588 16
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:19,505 + 0.715 20
7. Lando Norris McLaren Mercedes 1:19,536 + 0.746 16
8. Pierre Gasly Alpine Renault 1:19,646 + 0.856 22
9. George Russell Mercedes Mercedes 1:19,699 + 0.909 23
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:19,766 + 0.976 19
11. Alexander Albon Williams Mercedes 1:19,766 + 0.976 21
12. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:19,777 + 0.987 22
13. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:19,806 + 1.016 19
14. Nyck de Vries AlphaTauri Red Bull 1:19,933 + 1.143 25
15. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:20,074 + 1.284 21
16. Esteban Ocon Alpine Renault 1:20,175 + 1.385 20
17. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:20,399 + 1.609 14
18. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:20,419 + 1.629 21
19. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:20,569 + 1.779 22
20. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:21,147 + 2.357 17


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing