Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kiksy mechaniků Haasu zachránily úvodní velkou cenu

Kiksy mechaniků Haasu zachránily úvodní velkou cenu

Analýza VC Austrálie

Mohla to být velmi poklidná velká cena. Poklidná až nudná. Suverénní vítěz kvalifikace Lewis Hamilton (73. pole position) výborně odstartoval a udržoval si dostatečný odstup od druhého Kimiho Räikkönena ve ferrari. Žádný ze soupeřů by mu jistě triumf nesebral. Kdyby…

Ferrari se pokusilo zaútočit hned v první zatáčce, ale Hamilton atak obou vozů odrazil. Vzhledem k charakteru okruhu bylo jasné, že myšlenky na předjetí jsou zcela nereálné. Bylo potřeba něco vymyslet. Když Ferrari povolalo Räikkönena k výměně pneumatik už v 18. kole, hned bylo jasné, že má něco za lubem. Dokonce i sám Kimi se divil, proč jede do boxů tak brzy, když pneumatiky jsou ještě ve výborném stavu. O pár minut později se přes rádio pohádal se svým inženýrem. Hamilton musel Räikkönena pokrýt a zajel si pro nové pneumatiky jen o kolo později. Pro Ferrari to byla jediná šance. Rozdělilo strategii obou svých jezdců, Vettela nechalo dál na trati a čekalo na zázrak. A ten skutečně přišel.

Mechanici týmu Haas udělali naprosto nevídaný průšvih. Během dvou kol obsloužili oba své jezdce, ale každému z nich jednu matici nedotáhli! V případě Magnussena levou přední, u Grosjeana levou zadní. V obou případech byla nasazená nakřivo od stejné party, která za celou minulou sezonu ani jednou neselhala. Ve 25. kole musel Grosjean odstavit auto přímo na trati mimo dosah jeřábu nebo únikového prostoru.

Náskok Vettela před Hamiltonem se zatím pomalu snižoval ze 13,079 ve 20. kole na 11,306 vteřin ve 25. kole. Jenže to už stál na trati nepojízdný haas Romaina Grosjeana a ředitel závodu Charlie Whiting se kvůli bezpečnosti jezdců rozhodl pro virtuální safety car. Zatímco po zastávce v boxu se časy Hamiltona pohybovaly od 1:27,954 do 1:28,821 minuty na kolo, osudné 26. kolo jel sice ze všech nejrychleji, ale časem 1:57,688. A tak se stalo, že před sebou najednou uviděl vyjíždět z uličky před boxy rivala Vettela.

Sebastian Vettel musel Mercedesu připadat jako zjevení...

Ferrari totiž na vzniklou situaci bleskově zareagovalo. Virtuální safety car mu spadl z nebe, ale byl tak trochu vymodlený. U týmu (včetně jezdce) doufali, že by mohl přijít, protože v Melbourne to zase není žádná zvláštnost. Stačilo být připravený a mít trochu štěstí. Kdyby byl Vettel na trati v jiném místě, věc by se nezdařila. On však měl blízko do boxů a šanci dokázal dokonale využít.

U Mercedesu dlouho netušili, co se vlastně stalo. Vettelův manévr si vůbec neuměli vysvětlit. Vždyť i oni měli dokonale spočítané všechny varianty, co by se mohlo stát, kdyby Vettelovi při zastávce pomohl safety car. S použitím programu pro závodní strategii jim stále vycházelo, že má Hamilton dostatečnou časovou rezervu. Kde byla chyba?

Výsledek důkladného vyšetřování Mercedes zveřejnil ve středu v podvečer. Vysvětlení podal ředitel závodních operací Andrew Francis Shovlin, který ve F1 působí od roku 1999. Počáteční podezření ukazovalo na drobnou vadu v softwaru pro závodní strategii, ale potom stáj zjistila, že problém způsobil nástroj v režimu offline používaný k výpočtu změn času mezi auty, která zůstávají na dráze, a těmi, jež během různých fází nasazení zpomalovacího vozu zajíždějí do boxů.

 

Francis Shovlin vysvětluje příčiny nezdaru Mercedesu

Problém není v softwaru pro závodní strategii, který používáme,“ vysvětlil Shovlin. „Byl v nástroji v režimu offline, jehož pomocí vytváříme časy v jednotlivých kolech při změnách podmínek, a v tomto nástroji jsme našli drobnou chybu. Kvůli tomu nám generoval chybné údaje.“ Nakonec zdůraznil, že byla podniknuta opatření k zajištění toho, aby se situace nikdy neopakovala. Mercedes počítal s tím, že má Hamilton k dobru zhruba 15 vteřin, ale ve skutečnosti to bylo o něco méně než 13 vteřin. A to byl dostačující rozdíl k tomu, aby se Vettel vrátil z boxové uličky zpátky do vedení. Rozhodně je to poučení do budoucna, aby si Mercedes raději budoval větší rezervu. Na trati v Albert Parku je předjíždění téměř nemožné, i když byl počet zón DRS zvýšen ze dvou na tři. Díky tomu udržel Vettel za zády Hamiltona, třetí Räikkönen rychlého Ricciarda nebo pátý Alonso dotírajícího Verstappena.

Mysleli jsme si, že máme bezpečný náskok a pak jste viděli výsledek,“ připojil Andrew Shovlin. „Existují prvky, které můžeme lépe vyčíslit. Musíme být schopní pokrýt Vettela, který je vynikající ve fázi zajíždění do boxů a má neuvěřitelně rychlou zastávku. Nikdy to není přesná věda, protože nevíte, jak rychle je auto schopné zvládnout průjezd boxovou uličkou.

Každopádně můžeme být vděční mechanikům tým Haas, že zachránili velkou cenu v Melbourne. Nebýt jejich selhání, byli bychom ochuzeni o dramatickou podívanou, kterou přinesl závěr závodu. V něm se ještě Räikkönen výrazně přiblížil Hamiltonovi, ačkoli původně se zdálo, že horko těžko odolá náporu domácího Ricciarda.

Lewis Hamilton se v cíli musel spokojit se druhým místem

Za zmínku stojí ještě údaje Pirelli. Kdo by očekával výrazné rozdíly v životnosti tří různých směsí pneumatik, hluboce by se mýlil. Na měkké ujel nejvíc kol Räikkönen (39), na superměkké Bottas a Vandoorne (32) a na ultraměkké Hartley (34). A s dosaženými časy je to dokonce úplně naopak. Na měkké směsi byl nejrychlejší Ricciardo 1:25,945, na superměkké Vandoorne 1:26,958 a na ultraměkké Hamilton 1:27,753. V tomto srovnání však musíme vzít v úvahu klesající hmotnost vozů.

Vettel po překvapivém vítězství vystoupil posté na pódium. Před ním jsou jen M. Schumacher (155), Hamilton (118) a Prost (106), za ním Alonso (97), Räikkönen (92) a Senna (80). Zároveň to bylo jeho 48. vítězství. I tady má před sebou stejnou trojici M. Schumacher (91), Hamilton (62) a Prost (51).