Dojde ke zmrazení vývoje pohonných jednotek?
Slabší by měli dostat více paliva
Ředitel týmu Renault Cyril Abiteboul prohlásil, že bude trvat na tom, aby se už příští rok zmrazil vývoj současných pohonných jednotek a jejich výrobcům se tak uvolnily zdroje na vývoj nového typu pohonné jednotky, jenž má mít premiéru v roce 2021.
Zmrazení vývoje motorů by nebylo ničím novým. Atmosférické motory V8 byly zmrazeny dva roky po jejich nasazení a pouze s malými výjimkami a malým vývojem pod záminkou zvyšování spolehlivosti zůstaly nezměněny v letech 2008 až 2013. Na začátku to bylo opatření reagující na globální finanční krizi a snižující náklady automobilek, které byly najednou mnohem méně ochotné investovat do motorsportu. Později se o uvolnění neuvažovalo, protože Mercedes, Ferrari i Renault se s radostí plně soustředily na vývoj současných hybridních pohonných jednotek s turbem.
Pohonná jednotka navrhovaná Rossem Brawnem pro rok 2021 a další je také hybridní, ale bez rekuperace tepelné energie a s velmi striktními pravidly pro turbo. Vyškrtnutí vývoje MGU-H a turba by v podstatě mělo peníze šetřit. Jenže stoupne důležitost samotného spalovacího motoru i MGU-K a současné automobilky nebudou mít jinou možnost, než investovat do vývoje zcela nové pohonné jednotky. Loni po odhalení Brawnových plánů se bránily a trvaly na tom, aby se prostě nadále používala současná generace pohonných jednotek, což by ale zřejmě odradilo nové zájemce o dodávky motorů. Renault tedy teď, když Brawn oznámil, že příští týden v Bahrajnu představí svou aktualizovanou vizi budoucnosti F1, v podstatě souhlasí s vývojem nové pohonné jednotky, ale s tím, že mu musí být umožněno kompletně zastavit vývoj té současné.
„Co rozhodně nechceme, je nést břemeno paralelního vývoje dvou motorů," cituje Abiteboula Motorsport. "Potud je to jasné, ale ještě je příliš brzy hovořit o technických detailech toho, jak toho bude dosaženo. Naše klíčová zpráva a postoj Renaultu v podstatě obsahují dvě věci. Zaprvé, dříve než se zavážeme k další účasti ve F1 (na delší období začínající rokem 2021), musíme mít dobrou představu o celé mozaice. Zadruhé, pro nás není akceptovatelné nebo obhajitelné, abychom museli paralelně pracovat na dvou motorech. Důvod je jednoduchý. Kdyby přišel někdo nový, což podporujeme, měl by fantastickou výhodu v tom, že by se mohl soustředit na budoucnost, neměl by starosti s přítomností, se zákazníky. Mluvím o principech, které jsou podle mě logické a férové."
Těžko si ale představit zmrazení různě výkonných pohonných jednotek. Mezi motory Renaultu, Ferrari a Mercedesu už možná jsou relativně malé rozdíly, ale Honda stále evidentně zaostává. Helmut Marko, sportovní poradce společnosti Red Bull, která již k Hondě přesunula Toro Rosso a nyní uvažuje, že stejný krok udělá s týmem Red Bull Racing, už řekl, že zmrazení je dobrý nápad, pokud bude mezi výkonem nejsilnějšího a nejslabšího motoru maximálně tříprocentní rozdíl.
Zajistit vyrovnanost složitých pohonných jednotek by asi bylo podstatně těžší než u jednoduchých atmosférických motorů, proto šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner myšlenku rozvinul a navrhuje kompenzaci slabších prostřednictvím paliva: "Myslím si, že pokud byste v ideálním světě chtěli výrobce přesvědčit, aby se pustili do vývoje nového motoru pro rok 2021 a nechtěli byste je zatížit obrovskými náklady na vývoj nového i současného, tak nějaké BOP (Balance of Power, vyrovnávací opatření), optimálně prostřednictvím průtoku paliva, by byl rozumný způsob," řekl. "Takto by si ti, kteří odvedli lepší práci, přirozeně zachovali výhodu, protože by potřebovali méně paliva a na začátku závodu měli lehčí vozy, zatímco (vyrovnaný) výkon by pomohl zajímavosti závodů."