Změny pravidel v Blancpain Sprint Cupu
Jiný formát kvalifikace, přepracovaný systém bodování
V belgickém Zolderu probíhá úvodní podnik krátkých závodů seriálu Blancpain GT Series. V následujícím článku si můžete připomenout nejen zavedená pravidla, ale seznámíte se také s řadou novinek.
Závodní víkend začíná zpravidla v pátek dvojicí tréninků. Délka každého z nich se může pohybovat v rozmezí 60 - 80 minut. První polovina úvodního tréninku je vyhrazena pouze držitelům „bronzových“ a „stříbrných“ licencí. Na vyžádání jim může být pouze pro tuto část poskytnuta jedna sada obutí navíc.
Padesát minut sobotního dopoledne je vyhrazeno kvalifikaci. Na dvě části rozdělené klání probíhá v odlišném režimu. Pořadí dosažené v každém díle nyní určuje pozici na startu příslušného závodu.
Odpočet času z hodinového limitu závodu začíná při letmém startu po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola. V závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro ni nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců a dvojice mechaniků mezitím vymění všechna kola. Během návštěvy boxů se nedoplňuje palivo.
Cíl nastává po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. Novinkou je stejné ohodnocení obou klání a pořadí v sobotním závodě již nemá vliv na druhý závod. Deset nejlepších posádek je odměněno následujícím bodovým přídělem: 16,5-12-9,5-7,5-6-4,5-3-2-1-0,5. Stejná škála je použita u účastníků dalších tříd v doplňující klasifikaci
U tři dny trvajících podniků je součástí víkendu ranní nedělní zahřívací trénink v délce 20 minut.
Rozdělení účastníků do tříd probíhá pouze v závislosti na složení posádek.
V celkovém hodnocení (oficiálně bez označení) se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků. Dodatečné bodování čeká na držitele stříbrných licencí, kteří jsou zařazeni v kategorii Silver Cup.
Další třída Pro-Am Cup je určena smíšeným posádkám. Její součástí je bronzový závodník, který může nastoupit s držitelem libovolného typu licence. V amatérské kategorii je posádka složena výhradně z „bronzových“ závodníků.
Systém kategorizace jezdců platný od roku 2015 je blíže popsán Zde. SRO si vyhrazuje právo na možnou změnu zařazení pilota (především u amatérů) dle požadavků GT závodů. V tomto případě je ke kategorii u sledovaného jezdce doplněna hvězdička.
Letošní změny se týkají formátu kvalifikace a závodů. Pokračuje se v nastoleném trendu prohlubování bezpečnostních opatření.
Před ukončením sportovních přejímek musí tým nahlásit rozdělení rolí v posádce. Vyznačení prvního a druhého jezdce, které má následně vliv na účast v příslušném díle kvalifikace a části závodu, je tradiční součástí, letos již s omezením možností ve vybraných případech. V sestavách složených z jezdců stejné úrovně anebo u plně profesionálních dvojic (tj. platinový se zlatým) může tým i nadále určit pořadí sám. V ostatních případech je prvním pilotem určen jezdec s nižším stupněm licence.
Zrušení rozdílného ohodnocení dvojice stejně dlouhých závodů je minulostí. Změny se dotkly také kvalifikace. Místo třídílné, kde byl rozhodující nejlepší čas posádky (s vyřazením pomalejší poloviny účastníků před třetí částí), má nyní pouze dva díly. Každá část je nyní o pět minut delší (20 minut), mezi nimi je deset minut trvající přestávka. V první části startuje pilot, který bojuje o místo na roštu sobotního (prvního) závodu. Po přestávce druhý člen posádky bojuje o umístění na startu nedělního (druhého) klání.
Zcela odlišné je ohodnocení obou hodinu trvajících klání, kdy byly zrušeny nižší příděl za kvalifikační závod (8-6-4-3-2-1) a obvyklá škála hlavního závodu (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Jelikož štědřejší ohodnocení hlavního závodu se shodovalo se základní bodovou škálou u třikrát delších vytrvalostních klání, přistoupili pořadatelé k úpravě pro zajištění vyváženějšího poměru.
Foto: Tomáš Krejčík
Hromadné kolize nedlouho po startu závodu v Monze anebo Misanu se odrazily v konkrétním určení výše trestů. Ty jsou rozděleny na dvě skupiny. Pokud vzájemně kolidují profesionálové anebo amatéři, závisí potrestání viníka na následcích pro poškozeného pilota. Pokud se dokáže vrátit do závodu, následuje trest průjezdu boxovou uličkou. Není-li schopen pokračovat, viník musí zastavit na jednu minutu v boxech.
Podobným způsobem dle následků, ale přísněji, budou posuzovat komisaři případy kolizí při předjíždění amatéra profesionálním pilotem. Tato situace se vztahuje i na míjení soutěžících se ztrátou jednoho anebo více kol. Dokáže-li se poškozený amatér vrátit do závodu, výše trestu je půl minuty. V opačném případě bude délka trestu odpovídat času potřebnému k objetí jednoho kola.
Odpykání trestu Stop and Go v jakékoliv délce nemusí být provedeno pouze v části vyhrazené na tento účel. Nyní může probíhat i před garáží týmu provinilce. Změny se také dotkly trestu v případě přítomnosti vozu na příjezdu do boxů po vyhlášení neutralizace. Nově se tato podmínka vztahuje i na fázi „plné žluté“ (virtuální safety car)
Jelikož není v krátkých závodech stanoven minimální čas strávený v boxové uličce, záleží na rychlosti výměny pneumatik a jezdců. Častým nešvarem byl předčasně se odpoutávající pilot, občas docházelo k dodatečnému dotažení a úpravě pásů u střídajícího pilota. Nyní bude ve voze umístěna další kamera, která musí snímat pilota, respektive bezpečnostní pásy.
Foto: Martin Ševčík
Nepatrné zrychlení zastávky může přinést výpomoc jednoho mechanika navíc (bez červené pásky) při výměně pneumatik. Ten může zajistit připojení tlakové hadice do spojky ovládající hydraulické zvedáky. Po skončení výměn pneumatik musí zajistit spuštění vozidla na zem stejná osoba. Dvojice mechaniků s červenými páskami se tak nyní může věnovat pouze manipulaci s pneumatikami a utahovací pistolí.
Do vozů jsou nyní instalovány vysílače signálu GPS. Na případnou nefunkčnost může doplatit účastník blíže neurčeným potrestáním.
Pokud dojde k zastavení závodu, budou se na vozidla vztahovat pravidla Parc Fermé. To znamená, že na nich mechanici nebudou moci provádět opravy, změny nastavení apod. Pravidlo se vztahuje jak na vozidla stojící na roštu, tak v boxové uličce a v garážích. Po vyvěšení červených vlajek musejí mechanici ukončit práce na vozidlech, pokračovat mohou až po signálu tří minut do obnovení startu.
Výjimku bude představovat přítomnost maximálně dvou mechaniků na roštu, kteří pomocí maximálně dvou ventilátorů zajistí chlazení brzd. Mohou se též věnovat kontrole pneumatik a ochraně vozu před deštěm. Těmto úkonům však musí předcházet povolení vedení závodu.
Na závěr ještě další novinka. Zajímavostí je uvedení ceny paliva, kdy pořízení jednoho litru vysokooktanového benzinu Total vychází na 3,24 eura bez daně.