Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kdo bude pátým vítězem?

Kdo bude pátým vítězem?

Pohled do historie Blancpain GT Series

Seriál Blancpain GT Series letos slaví páté narozeniny. V hodnocení tohoto mezinárodního mistrovství sdružujícího vytrvalostní díl Blancpain Endurance a část s krátkými závody Blancpain Sprint jsou zahrnuti soutěžící jak z jednotlivých dílů, tak z celého seriálu. Větší šanci na prosazení však skýtá účast v celém BGTS.

Kořeny takto pojatého šampionátu vychází z představ zveřejněných SRO ve Spa koncem července 2012 pod názvem Světová série GT.

2014

Od roku 2014 je šampionát již skutečností, nemá však žádný status související se světovým titulem. Součástí seriálu bylo pět vytrvalostních závodů a sedm víkendů s krátkými závody. V prvním ročníku se obou částí seriálu zúčastnily čtyři stáje nasazující okolo sedmi vozů.

Hlavní souboj se odehrával mezi dvojicí Vanthoor/Ramos a Maximilianem Buhkem z HTP Motorsportu. V Belgii, kde byl Vanthoor již bez Ramose, zahájil zlepšenými výkony útok na spolehlivějšího Buhka. Ke zdolání německého mladíka mu napomohla i jeho neúčast ve vytrvalostním závodě v Silverstone anebo v dvojici krátkých závodů na Slovakiaringu.

Před rozhodujícím podnikem v Ázerbájdžánu ztrácel na vedoucího Buhka propastných 23 bodů. Zatímco se německému rivalovi víkend nevydařil, Vanthoor triumfy v obou závodech v Baku završil pouť k historicky prvnímu titulu.

Poznámka: zvýrazněný název týmu znamená také titul v hodnocení stájí

jméno tým vůz
Laurens Vanthoor Belgian Audi Club WRT Audi R8 LMS ultra
 
Šestý podnik BSS v Zolderu

Laurens Vanthoor

Foto: Brecht Decancq

 

2015

Počet účastníků z řad týmů se zvýšil na devět. Z předchozí sezony pokračovaly pouze vítězný Belgian Audi Club a HTP Motorsport.

S výjimkou výpadku během úvodního podniku krátkých závodů zamířila za titulem dvojice Vanthoor/Frijns. V polovině sezony však na belgicko-nizozemskou dvojici přišla krize, které využil Buhk ke snížení náskoku. Německému pilotovi, který v krátkých závodech nastupoval v týmu HTP Motorsport a ve vytrvalostních hájil barvy M-Sportu, se více dařilo ve sprintech.

Z bojů v posledním závodě vyřadila Vanthoora havárie v kvalifikačním závodě v Misanu, při níž utrpěl zlomeninu nohy a dvojitou frakturu kyčle. Přestože měl Frijns náskok 27 bodů, komplikace v kvalifikačním závodě a vítězství Buhka jeho šance značně snížily. V rozhodujícím klání se za Vanthoora zaskakující Mies se štěstím vyhnul kolizi a z chvostu pole se dostal na sedmé místo. Po odmávnutí na stříbrné pozici se mohl Frijns oddat oslavám před domácím publikem.

jméno tým vůz
Robin Frijns Belgian Audi Club WRT Audi R8 LMS ultra
 

Robin Frijns je zpovídán komentátorem Johnem Watsonem

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

 

2016

Konkurence se zostřila po výrazném nárůstu počtu účastníků na 17 týmů s 31 vozy. Hlavní roli sehrálo pravidlo, jež požadovalo zastoupení výrobců v BGTS, pokud chtěly ve vrcholném podniku 24 hodin ve Spa nasadit vůz v hlavní kategorii. K věrným reprezentantům Audi, Mercedesu, McLarenu a Lamborghini se přidaly Bentley a Nissan. Po roční nepřítomnosti se vrátily Ferrari a BMW.

Lákadlem se stalo také snížení počtu víkendů s krátkými závody ze sedmi na pět. Další novinkou bylo dodatečné bodování smíšených (3x) a amatérských (1x) posádek.

Dlouhou dobu byl ve vedení Rob Bell s vydařenějšími výsledky z vytrvalostních závodů. Zatímco se s Ledogarem a Van Gisbergenem dokázal v této části těsně udržet ve vedení, na Nürburgringu o umístění na špici BGTS přišel. Přestože se Buhkovi a Baumannovi během rozhodujícího víkendu podařilo vybojovat pouze pět bodů, Bell odjel z Barcelony s prázdnou.

kat. jméno tým vůz
Maximilian Buhk HTP Motorsport Mercedes AMG GT3
  Dominik Baumann    
Michael Broniszewski Kessel Racing Ferrari 488 GT3
Claudio Sdanewitsch AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
 

Dominik Baumann a Maximilian Buhk

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

 

2017

Počet zájemců o celý seriál nepatrně poklesl: tři desítky vozů sedmi značek nasadilo čtrnáct týmů. Z bojů v BGTS se stáhl Nissan, jenž po roční přítomnosti omezil svoji účast pouze na vytrvalostní závody.

Sezonu započali nejlépe Buhk s Pererou (HTP Motorsport, Mercedes-AMG) vítězstvím v obou závodech v Misanu. Poté přišla chvíle pro Bortolottiho a Engelharta, kteří vyhráli vytrvalostní závody v Monze a Silverstone a opanovali víkend s krátkými závody v Brands Hatch. Po vítězství bentley týmu M-Sport se k zástupcům německé stáje přidal ještě Vincent Abril. Francouz s monackou licencí se po dalším úspěšném vystoupení ve Spa dokonce ocitl v čele.

V Belgii piloti týmu Grasser přerušili bodový půst, čímž se jim podařilo alespoň udržet se v čele před rivaly z německé stáje. Předstihli trápícího se Abrila a zvyšovali svůj náskok.

kat. jméno tým vůz
Mirko Bortolotti Grasser Racing Lamborghini Huracán GT3
  Christian Engelhart    
Alexander Mattschull Rinaldi Racing Ferrari 488 GT3
David Perel Kessel Racing Ferrari 488 GT3
  Jacques Duyver    
  Marco Zanuttini