Renault dal Red Bullu tvrdý konečný termín
Buď 15. května, nebo nikdy
Renault dal Red Bullu tvrdý konečný termín a nezajímá ho, jestli s tím Red Bull bude souhlasit a zda by FIA byla nakloněna udělení výjimky. Do 15. května nechť Red Bull oznámí, zda chce i příští rok používat francouzské motory, nebo ať si pak shání dodavatele někde jinde.
Termín přitom není náhodný. V pravidlech F1 je 15. květen datem, do kterého musí každý ze současných výrobců pohonných jednotek poslat FIA seznam týmů, které hodlá příští rok zásobovat. Christian Horner, šéf týmu Red Bull, se nechal slyšet, že být na nějakém seznamu ještě neznamená, že musí být podepsána smlouva. Definitivní rozhodnutí by mohlo přijít na konci léta, kdy už designéři budou chtít vědět, jaké pohonné jednotce budou přizpůsobeny chlazení, převodovka a v konečném důsledku celá zadní část vozu. Jenže šéf Renaultu Cyril Abiteboul už 16. května nebude mít s Hornerem o čem mluvit.
"Tento termín musíme dodržet," řekl Abiteboul o 15. květnu. "Z velmi prostého důvodu, musíme začít s objednáváním dílů. Není správné, že někteří lidé kalkulují s tím, jak to proběhlo loni, když došlo k výměně zákazníků (krátce po letní přestávce). Jenže to byla výměna. V podstatě jsme byli připraveni vyrábět motory pro Toro Rosso a místo toho jsme je posílali McLarenu, ale všechny díly pro tyto motory již byly objednány. Nejnáročnější součástky musím objednat teď, jenže kolik? Pro tři týmy nebo pro dva?"
A není to tak, že chce dát Renault Red Bullu ultimátum, protože mu nevyhovuje role záchranného lana drženého pouze pro případ, že by se Honda do poloviny sezony neukázala v dobrém světle?
"Tuto otázku Red Bullu skutečně dáváme pravidelně v tomto čase. Není to proto, že bychom na něj chtěli být zlí, není to ani taktika, prostě už potřebujeme znát množství. Z tohoto důvodu je to v pravidlech. Když jsme se s FIA dohodli na pravidle o povinnosti dodávat, stanovili jsme květnový konečný termín, protože takto to vyžaduje životní cyklus projektů. Red Bull se s tím bude muset smířit."
Ale zdá se, že Renault již počítá s tím, že po Toro Rosso odejde k Hondě i Red Bull.
"Je důležité mít odběratele a opravdu bych nerad přišel o oba naše zákazníky, ale existuje důvod, proč jsme s McLarenem udělali to, co jsme udělali. Podepsali jsme smlouvu až do roku 2020 a už nyní s McLarenem diskutujeme o tom, co by se mohlo stát po roce 2020, protože máme pocit, že bychom společně mohli dokázat úžasné věci. Ale mít jednoho zákazníka místo dvou opravdu není problém."
Nějaká náhrada za Red Bull se nerýsuje. Současné pohonné jednotky pravděpodobně vydrží pouze do roku 2020, pak F1 přejde na jiný koncept. Týmy proto již nebudou moc ochotné začít přizpůsobovat své vozy motorům od jiného dodavatele, když by to byla investice pouze do dvou posledních sezon. Týmy Force India a Williams jsou maximálně spokojené s motory Mercedesu, Haas a Sauber jsou fixované na Ferrari a pro Red Bull je logické mít oba své týmy u jednoho dodavatele, přičemž Toro Rosso má s Hondou smlouvu do roku 2020.