Ricciardo má rekord i pole position
VC Monaka – kvalifikace
Red Bull Racing měl v monacké kvalifikaci v akci pouze jediný vůz. S ním si ovšem Ricciardo vyjel postavení v čele startu a fantastický kvalifikační rekord 1:10,810. Verstappen to vše jen smutně pozoroval, protože po nehodě v poledním tréninku se nepodařilo dát jeho auto dohromady.
Rudí býci byli obecně považováni za favority. Hojně se však diskutovalo o tom, zda poměr sil nezvrátí tajemný „kvalifikační režim“ Mercedesu a Ferrari.
Otazník visel také nad Verstappenem, jenž v závěru třetího tréninku havaroval v pasáži u bazénu. Nejprve ohledně zvládnutí opravy převládal optimismus, s odhalováním rozsahu škod ovšem postupně vyprchával. Musela se vyměnit i převodovka, což automaticky znamenalo posun na roštu o pět míst zpět. Sen o dvou red bullech v první řadě se tak rozplynul. Šedá eminence rakouské ekipy Helmut Marko obvinil v přestávce mezi oběma seancemi ze zavinění bouračky Sainze, který údajně vjel Nizozemci do stopy.
Max Verstappen kvalifikaci jen přihlížel
Úvod první fáze patřil druhému sledu. Jenže časy Hartleyho (1:13,8), Gaslyho (1:13,8) a Magnussena (1:13,9) nechaly protagonisty v klidu. Z nich Vettel zaznamenal 1:13,2 a Hamilton 1:13,3. Pozornost se však spíše soustředila do boxu Red Bullu, kde se mechanici pokoušeli ze všech sil zprovoznit Verstappenův vůz. Pohled na pilota, apaticky postávajícího bez přilby a nálady, nicméně nevěstil nic dobrého. Jeho parťák zajel bez větší námahy impozantních 1:12,0. Na druhou příčku se posunul Räikkönen (1:12,7), stěžující si na blokující mercedes.
Kromě Verstappena to měli řádně nahnuté Hartley, Ericsson, neustále na něco žehrající Stroll a Magnussen. Jak se později ukázalo, spasit se nedokázal ani jeden z nich. V pásmu ohrožení se dočasně pohyboval i Bottas. Z průběžné třinácté pozice se v jedné chvíli ocitl na sestupové šestnácté. Senzace se ovšem nekonala, druhým pokusem poskočil až na třetí místo za Ricciarda a Vettela.
Odhad ze třetího tréninku, že to ve druhé části kvalifikace nikdo nezkusí na ultraměkkých gumách, se ukázal jako mylný. Vyrukovali na nich Bottas a Hamilton. Ricciardo se dostal časem 1:11,4 do jiné dimenze a Vettel na něj ztrácel jen dvě desetiny. Räikkönenův kvalifikační rekord z loňského roku tak vzal podle očekávání zasvé. Jeho vlastník se ho ovšem nehodlal tak lehce vzdát a Australanovi se přiblížil na rozdíl pouhých čtyř setin sekundy.
Sázka na ultrasofty stříbrným šípům nevyšla. Ani jedno auto se na nich nedokázalo probít do první desítky a tak následoval pokorný návrat k většinové volbě. Vypjatou situaci oba jezdci s přehledem vyřešili a postoupili. To neplatilo pro Hülkenberga, Vandoornea, Sirotkina, Leclerka a Grosjeana, kteří se museli spokojit s umístěním na jedenáctém až patnáctém místě.
Ve finálovém rozstřelu se tak představili Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Hamilton, Bottas, Ocon, Pérez, Alonso, Sainz a Gasly. Dosud nevýrazné mercedesy byly náhle jako postříkané živou vodou. Hamiltonovi změřili 1:11,3, Bottasovi 1:11,4. Jenže Ricciardo měl tuto sobotu obuté sedmimílové boty. Skokově se zlepšil na těžko uvěřitelných 1:10,8. Vettel a Räikkönen se vklínili mezi duo Mercedesu, rozestupy ale byly minimální. Čekalo se na závěrečnou rundu.
Největší odpor kladl Ricciardovi Sebastian Vettel
V ní zaútočili Hamilton a Vettel. Ani jednomu to nevyšlo, byť obhájce titulu byl absolutně nejrychlejší v prvním sektoru. Nakonec na něj zbylo až místo ve druhé řadě vedle Räikkönena. Dobrou formu Force Indie potvrdili šestý Ocon a devátý Pérez.
Ricciardo (na titulním snímku s Jackiem Stewartem) si v Monaku vybojoval už své druhé pole position. A nyní se bude usilovně snažit vytěsnit z paměti vzpomínky na ročník 2016, kdy o tuto výhodu a téměř jisté vítězství přišel hrubou chybou během zastávky v boxech.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:12,013 | 1:11,278 | 1:10,810 | 17 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:12,415 | 1:11,518 | 1:11,039 | 21 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:12,460 | 1:11,584 | 1:11,232 | 22 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:12,639 | 1:11,391 | 1:11,266 | 22 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:12,434 | 1:12,002 | 1:11,441 | 25 |
6. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:13,028 | 1:12,188 | 1:12,061 | 27 |
7. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:12,657 | 1:12,269 | 1:12,110 | 26 |
8. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:12,950 | 1:12,286 | 1:12,130 | 28 |
9. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:12,848 | 1:12,194 | 1:12,154 | 23 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:12,941 | 1:12,313 | 1:12,221 | 29 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:13,065 | 1:12,411 | 22 | |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:12,463 | 1:12,440 | 19 | |
13. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:12,706 | 1:12,521 | 19 | |
14. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:12,829 | 1:12,714 | 20 | |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:12,930 | 1:12,728 | 21 | |
16. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:13,179 | 12 | ||
17. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:13,265 | 11 | ||
18. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:13,323 | 10 | ||
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:13,393 | 12 |