Ricciardo se trápil s vozem, ale uhájil vítězství
VC Monaka – závod
Byla to zvláštní VC Monaka: téměř bez chyb, s jedinou havárií, s třemi odstoupenými vozy. Nebýt Verstappena, který se probíjel z posledního místa, vlastně by se ani nepředjíždělo. Díky tomu Ricciardo udržel vedení i přes drobné technické problémy.
Největším favoritem byl Ricciardo, i když v posledních třech ročnících nevyhrál jezdec startující z pole position. Jeho převaha během všech tréninků i kvalifikace však byla tak výrazná, že si nikdo jiného vítěze ani neuměl představit. Sám ještě v Monaku nikdy nezvítězil, ale Red Bull v ulicích knížectví triumfoval už třikrát zásluhou Webbera (2010 a 2012) a Vettela (2011). Ricciardo navíc nikdy nevyhrál závod, v němž stál mezi prvními čtyřmi na startu…
Tentokrát býci orámovali startovní rošt – první stál Ricciardo a poslední Verstappen. Nizozemec byl sice téměř tak rychlý jako týmový kolega, ale v sobotním tréninku zbytečně havaroval, rozbil auto a to mechanici do kvalifikace nestačili opravit. Vyměnit totiž museli i převodovku. Penalizací byl potrestaný také Grosjean za zavinění kolize v úvodu minulé velké ceny.
Papírově nejrychlejší měla být strategie jediné zastávky, ale nikdo přesně nevěděl, kolik v závodním tempu a s plnou nádrží vydrží nové hyperměkké pneumatiky. Právě na nich musela první polovina roštu a dobrovolně Sirotkin s Hartleyem do závodu odstartovat. Bohužel právě kola Sirotkinova vozu nebyla vyměněna včas (do tří minut před startem) a stála ho tvrdou penalizaci 10 vteřin stop&go. Před startem také oproti předpovědím spadlo pár kapek deště, ale přesto se mokrý závod neočekával.
Stal se zázrak a v úvodním kole nedošlo k žádné velké kolizi, pouze Hartley lehce poškodil přední křídlo. Verstappen předjel oba haasy a před sebou měl Ericssona. Pozici si vylepšili také Sirotkin a Stroll. Ricciardo okamžitě ujížděl a mírně navyšoval svůj náskok. Třetí Hamilton si přesto postěžoval, že tempo závodu je na jeho vkus příliš pomalé. V 5. kole Verstappen předjel i Ericssona a dál postupoval kupředu.
Tým Haas tentokrát nemůže být s dosaženým výsledkem spokojený
Už v 7. kole Hamilton hlásil, že se jeho pravá přední pneumatika začíná drolit. Sirotkin absolvoval penalilzaci a klesl z 12. na poslední místo. V 10. kole Strolla přibrzdil defekt levé přední pneumatiky a nechal si vyměnit i celý nos vozu. Byly příčinou karbonové úlomky ve vlásence, o nichž informoval své inženýry Magnussen? Ne, pouze kolize s Ericssonovým sauberem.
Ve 12. kole Hamilton jako první vyměnil hyperměkké pneumatiky za nové ultraměkké. Klesl tím mezi Ocona a Alonsa. S Oconem si však velmi rychle poradil a mohl stahovat desetivteřinovou ztrátu na kolegu Bottase. V 16. kole vyměnil kola Vettel a pohodlně se vrátil před Hamiltona, o kolo později vše zvládli také Ricciardo, Räikkönen a Bottas. Pouze Bottas však zvolil superměkkou směs, která byla v Monaku paradoxně nejtvrdší dostupnou. Do boxů postupně odbočovali další jezdci a uvolňovali prostor k postupu pro Verstappena. Po 22 kolech už byl desátý, ale s hrozivou ztrátou 48 vteřin na vedoucího kolegu Ricciarda.
Hartley dostal penalizaci pěti vteřin za překročení povolené rychlosti 60 km/h při průjezdu uličkou před boxy. Pole kroužilo ve 25. kole v pořadí Ricciardo, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Gasly, Hülkenberg (oba bez zastávky), Ocon, Alonso, Verstappen, Sainz, Hartley, Leclerc, Ericsson, Pérez, Magnussen, Vandoorne, Grosjean, Sirotkin a Stroll. Verstappen však hlásil, že má problémy s podřazováním a požádal inženýry o řešení. Ti ho ujistili, že je na voze vše v pořádku. Gasly dál kroužil na použitých hyperměkkých pneumatikách a patřil k nejrychlejším jezdcům na trati.
Ve 28. kole nahlásil technické problémy Ricciardo a Vettel se mu skutečně hned přiblížil. Ricciardo ztrácel výkon, ale stále držel vedení. Vettel dostal informaci, že jeho soupeř se problémů nejspíš nezbaví. Byla to výzva, aby si útok dobře připravil. Gasly jel polovinu závodu na nejměkčí směsi pneumatik, ale přesto zajížděl o více než vteřinu rychlejší časy než vedoucí dvojice!
Díky problémům vedoucího jezdce se zezadu přibližovala trojice Hamilton, Räikkönen a Bottas, přičemž Hamilton se od svých soupeřů odpojil a intenzivně stíhal uprchlíky. Ukázalo se, že jeho nářky nad stavem pneumatik nebyly až tak vážné. Ricciardo fungoval jako brzdař a celá pětice se pozvolna sjížděla. Ve 44. kole vůz s číslem 44 vedoucí dvojici dojel a první pětka jela v rozmezí osmi vteřin. Z první desítky jeli stále šestý Hülkenberg a devátý Verstappen bez výměny ultraměkkých pneumatik!
Ve 48. kole Verstappen poprvé vyměnil kola a na hyperměkkých pneumatikách klesl na 11. místo. Stav jeho pneumatik byl symptomem, že špička asi nevydrží na svých druhých sadách až do cíle. Hamilton hlásil, že se stav levé přední pneumatiky blíží nule a doporučoval výměnu i za cenu ztráty dvou pozic. Až v 51. kole poprvé stavěl Hülkenberg, ale udržel se v první desítce. Jezdci kroužili v pořadí Ricciardo, Vettel +1,3 s, Hamilton +2,4, Räikkönen +4,7, Bottas +6,2, Ocon, Alonso, Gasly, Sainz, Hülkenberg, Verstappen, Hartley, Leclerc, Ericsson, Pérez, Magnussen, Vandoorne, Grosjean, Sirotkin, Stroll.
McLaren byl nakonec jediným týmem, jehož vůz odstoupil kvůli technické závadě
Jenže v 53. kole musel Alonso odstavit svůj mclaren kvůli poruše převodovky a byl prvním odstupujícím v závodě. O dvě kola později podle týmové režie Sainz pustil před sebe kolegu Hülkenberga a dostal se pod velký tlak Verstappena. V 58. kole Verstappen předjel Sainze v šikaně za tunelem. Všemi koly byl za obrubníkem, ale soupeře zpátky před sebe nepustil. Co na to komisaři? Jakmile měl Verstappen před sebou volno, byl o čtyři vteřiny rychlejší než Ricciardo! Výsledkem byl nový traťový rekord 1:14,260, jímž překonal loňský výkon Péreze. A zároveň zlikvidování ztráty deseti vteřin na Hülkenberga během necelých tří kol.
Rozestupy mezi prvními pěti jezdci se znovu natáhly. Jako by všichni pochopili, že na monacké trati se stejně nedá předjet. Vettel jel za Ricciardem jako na gumě, přibližoval se a vzdaloval, ale k opravdovému útoku se nedostal. Díky tomu si Ricciardo dojel pro první monacké vítězství a pro první zdejší triumf stáje Red Bull od roku 2012.
Pod ještě větším tlakem byl v závěru sedmý Gasly. Na zadní křídlo se mu nalepil Hülkenberg a na toho zase dotíral Verstappen. Ani DRS jim nepomáhalo. V 72. kole došlo k velké havárii na výjezdu z tunelu. Leclercovi selhaly brzdy, zezadu narazil do Hartleye a ostatní soupeře zpomalil virtuální safety car. Hartley pomalu dojel do boxů, Leclerc zmizel do únikové zóny, ale trať byla hodně znečištěná úlomky z obou vozů. Pět kol před cílem už nebylo co vymýšlet. Bylo po závodě. Z boxů navíc vyjel mezi Ricciarda a Vettela o kolo zpožděný Vandoorne. Než se mohl uhnout, ztráta narostla na šest vteřin.
Za zmínku stojí také výborný a bezchybný výkon Ocona. Navázal na skvělý čas z kvalifikace a s přehledem vybojoval šesté místo jako nejlepší jezdec ze zbytku světa.
Ricciardo vyhrál svůj sedmý závod v kariéře, ale první sólem od startu do cíle. Jubilejní 250. velkou cenu Red Bullu oslavil 57. vítězstvím rakouské stáje.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:42:54,807 | 78 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +7,336 | 78 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +17,013 | 78 | 15 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +18,127 | 78 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +18,822 | 78 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | +23,667 | 78 | 8 |
7. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | +24,331 | 78 | 6 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +24,839 | 78 | 4 |
9. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +25,317 | 78 | 2 |
10. | Carlos Sainz | Renault | Renault | +69,013 | 78 | 1 |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | +69,864 | 78 | 0 |
12. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | +70,461 | 78 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +74,823 | 78 | 0 |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | -1 kolo | 77 | 0 |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 77 | 0 |
16. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -1 kolo | 77 | 0 |
17. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -2 kola | 76 | 0 |
18. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | - | 70 | 0 |
19. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | - | 70 | 0 |
Fernando Alonso | McLaren | Renault | - | 52 | 0 |