Bridgestone neskrývá obavy
Požadavek na delší životnost pneumatik by mohl přinést drama.
Formule 1 by se letos mohla dostat do podobné situace, jako tomu bylo ke konci sezóny 2003. Jeden ze šéfů Bridgestone se obává dopadu změny nařízení, která vstupuje v platnost počínaje sezónou 2005.
Sportovní ředitel Bridgestone Hirohide Hamashima letos prohlásil, že dramatická změna nařízení v oblasti pneumatik, která nutí jezdce použít stejnou sadu pneumatik pro kvalifikaci i závod, by mohla způsobit v průběhu sezóny problémy.
Hamashima se konkrétně obává nadměrného opotřebení pneumatik a následné deformace pneumatiky, jejíž běhoun by mohl překročit regulemi povolenou šířku, tedy něco podobného jako v sezóně 2003. Tento problém se týká obou dodavatelů pneumatik - Bridgestone i Michelinu.
Michelin byl v důsledku aféry se šířkou běhounu donucen změnit konstrukci předních pneumatik. Aféra odstartovala po dominantním vítězství Renaultu v Grand Prix Maďarska. Jeden tým si tehdy stěžoval, že některé pneumatiky Michelin přesahují během závodu šířku 270 milimetrů a to i poté, co před závodem prošly úspěšně měřením.
Nové pneumatiky Michelin již byly konstruovány tak, aby se další drama nekonalo. Hamashima však teď tvrdí, že nadměrné a dlouhodobé namáhání pneumatik může letos za určitých okolností způsobit rozšíření běhounu nad povolenou šířku 270 milimetrů. Vše lze navíc změřit až po závodě.
Hamashima k problematice šířky běhounu předních pneumatik doslova uvedl: "Při několika příležitostech jsem minulý rok myslel na to, že pneumatika nesmí za žádných okolností překročit šířku 270 milimetrů a to bez ohledu na to, jestli je kontrolována nebo ne.
Nemluvím jen o naší konkurenci, ale i o nás. Věnujeme tomu zvláštní pozornost. Letos to bude v tomto ohledu velmi, velmi těžké."
Šířka pneumatik však není jediným problémem Hamashimy. Japonec se rovněž obává výkladu pravidel ohledně možnosti výměny pneumatik během závodu.
"Pneumatiky můžete vyměnit tehdy, pokud je příliš nebezpečné pokračovat v jízdě. Jaká je však definice nebezpečí?" dodává Hamashima.
"Co se stane, pokud třeba dobrý jezdec usoudí, že se něco děje s jeho pneumatikami, zastaví a nechá je vyměnit, aby pak FIA následně zjistila, že je vše v pořádku. Jak se bude posuzovat taková situace?
Vyjádření FIA pro takové případy není známo. Předpokládám, že se tím budeme zabývat v okamžiku, kdy se něco takového během závodního víkendu skutečně stane."