Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhodne sázka na rychlost nebo životnost?

Rozhodne sázka na rychlost nebo životnost?

Pirelli: Pneumatiky pro závod

Pirelli po kvalifikaci ocenilo, že klíčovým elementem mezi trojicí nejlepších týmů byla rozdílná volba strategie. Pozitivně by to mělo ovlivnit i závod, v němž očekává širokou variantu možností včetně jízdy s jedinou výměnou pneumatik.

Týmy Mercedesu a Ferrari se totiž rozhodly zajet nejrychlejší kola ve druhé části kvalifikace na ultraměkké směsi, která je v Montréalu střední variantou. Všichni ostatní včetně největších rivalů z Red Bullu použili hyperměkkou směs. Pro závod to znamená, že Vettel (1.), Bottas (2.), Hamilton (4.) a Räikkönen (5.) odstartují na tvrdší sadě, která by měla mít delší životnost. Letos jsme se však už několikrát přesvědčili, že to nemusí vždy platit.

Otázkou bude, zda hlavní soupeři Verstappen (3.) a Ricciardo (6.) využijí měkčí hyperměkké sady k tomu, aby si po startu vylepšili pozici. Předpoklady k tomu mají. Porovnání nejlepších časů na jednotlivých pneumatikách je výmluvné: superměkké Hamilton 1:12,777, ultraměkké Bottas 1:11,514, hyperměkké Vettel 1:10,764. Každý stupeň měkkosti tedy přináší zhruba osm desetin vteřiny. Ale bude to stačit k předjetí? Na startu možná ano, v prvních kolech možná.

 

Max Verstappen se po startu pokusí využít rychlost měkčí směsi pneumatik

 

Čtveřice z Mercedesu a Ferrari by ovšem měla na trati do první zastávky vydržet déle. Ale ani tohle pravidlo nemusí platit. V dosavadním průběhu víkendu byly nejdelší souvislé úseky následující: superměkké Leclerc 33 kol, ultraměkké Ericsson 27 kol, hyperměkké Hartley 27 kol. Žádné velké rozdíly.

Kvalifikace probíhala celkem podle očekávání. Důležitá byla strategická volba Mercedesu a Ferrari, která závod pozitivně ovlivní,“ tvrdí šéf závodního oddělení Pirelli Mario Isola. „Start bude velmi zajímavý. A potom budeme sledovat, zda bude větší výhodou delší životnost ultraměkkých pneumatik nebo nevýhodou jejich menší rychlost. K širokým možnostem strategické volby musíme připočítat také historicky velkou šanci na vyjetí safety caru. Proto je těžké cokoli předvídat. Není to závod, kde by kvalifikace měla tak velký vliv na konečný výsledek.

V následující infografice se můžete podívat, jaké sady mají jednotlivé týmy k dispozici pro závod.