Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vettelova hladká cesta k vedení v šampionátu

Vettelova hladká cesta k vedení v šampionátu

VC Kanady – závod

Vettel vyhrál důležitou kvalifikaci, zvládl start a bezchybnou jízdou nedovolil Bottasovi byť jen sebemenší náznak útoku. Protože Hamilton dojel až pátý, dostal se Vettel do vedení v průběžném pořadí šampionátu.

Čtyřikrát z posledních pěti velkých cen v Montréalu vyhrál jezdec z pole position. Letos to měly změnit tři zóny DRS, odlišné strategie favoritů a možná i zpomalovací vůz, o jehož účinkování nebývá v Kanadě nouze. Nejrychlejší muž tréninků startoval ze třetí pozice, měl obutou měkčí směs pneumatik a jeho divoké kousky z minulých závodů napovídaly, že by po startu mohlo být rušno.

Ovšem hned po jeho boku stál vítěz šesti zdejších závodů Hamilton. Vyhrál poslední tři ročníky, trať mu evidentně sedí a přes nepodařenou kvalifikaci se nevzdával šance na vítězství ve 49. ročníku VC Kanady a 39. ročníku závodu v Montréalu.

Pouze jeden jezdec však mohl slavit už před startem: Alonso v Kanadě absolvoval jubilejní 300. velkou cenu F1. V letech 2001 až 2018 je absolvoval v týmech Minardi, Renault, McLaren a Ferrari. Patřičným darem by byl zisk dalšího bodovaného umístění.

Nemilou zprávou pro fanoušky Toro Rosso bylo, že ve voze Gaslyho museli vyměnit motor (vrátili starší specifikaci) a jezdec klesl na chvost pole. Také Grosjean, který nenastoupil do kvalifikace, musel spoléhat na skromné možnosti předjíždění. Teplota vzduchu se držela na 20 °C, asfalt se rozehřál na 41 °C.

Hlavní otázka před závodem zněla: udrží jezdci Ferrari a Mercedesu na tvrdší sadě pneumatik své pozice a vydělají potom na pozdější zastávce? Jezdci s hyperměkkými pneumatikami měli zastavovat někdy kolem 15. kola.

Po startu dobře odjel Vettel a za jeho zády prokázal ostré lokty Bottas. Verstappenovi nedovolil předjetí a důrazně ho udržel za sebou. Ricciardo byl úspěšnější při útoku na Räikkönena.

Max Verstappen potvrdil rychlost z tréninků, ale musel se spokojit se třetím místem 

Vzápětí došlo k dramatické havárii mezi Strollem a Hartleyem. Kanaďan po defektu pneumatiky natlačil soupeře do bariéry, ten se vznesl vysoko do vzduchu a dopadl zpátky na williams. Oba jezdci byli vyřazeni – a oba měli před startem velkou motivaci, aby předvedli dobrý výkon…

Na trať pochopitelně vyjel safety car. Vandoorne a Ericsson toho využili k první zastávce a obuli superměkké pneumatiky. Ač používají slovo super, pro kanadskou velkou cenu znamenaly nejtvrdší směs. Na konci 4. kola se znovu závodilo. Sainz dal pořádný bodyček Pérezovi, roztočil ho a připravil o pěkných pár míst. Mexičan nakonec musel k mechanikům a obul nejtvrdší směs.

V 7. kole Hamilton hlásil rádiem, že má výpadky výkonu svého mercedesu. Časy tomu však zatím nenasvědčovaly. Poslední bodované místo překvapivě držel Leclerc a odolával útokům Alonsa. Vettel překonával jedno nejrychlejší kolo za druhým. Po 10 kolech jezdci kroužili v pořadí Vettel, Bottas +3,5, Verstappen +5,7, Hamilton +7,7, Ricciardo +9,1, Räikkönen +10,7, Ocon, Hülkenberg, Sainz, Leclerc, Alonso, Gasly, Magnussen, Grosjean, Sirotkin, Ericsson, Vandoorne a Pérez.

Ocon si však už ve 12. kole dojel pro nové pneumatiky a kvůli potížím mechaniků propadl na 14. místo. Přehřívání ultraměkkých pneumatik Bottase pak inženýři hlásili Verstappenovi. Přezout se rozhodli Hülkenberg a Sainz. Ricciardo měl pocit, že Hamiltonovy pneumatiky nefungují optimálně. Dostal pokyn, aby hned zaútočil! Než to zkusil, zajeli si pro nové pneumatiky Verstappen i Hamilton. O kolo později se Ricciardo rychlejší zastávkou dostal před Hamiltona. 

Fernando Alonso jubilejní 300. velkou cenu kvůli technické závadě nedokončil

První tři jezdci Vettel, Bottas a Räikkönen dál uháněli na ultraměkké sadě pneumatik a chtěli naplno využít její výhodu. Navíc dosahovali lepších časů než soupeři na nových gumách! Nebylo proč uspěchat zastávku. Na stejné směsi jel ještě Grosjean, na hyperměkké Gasly a všichni ostatní už měli na svých kolech superměkké (nejtvrdší) pneumatiky.

Ve 33. kole zastavil v boxu Räikkönen, ale na trať se vrátil až těsně za Hamiltonem na šesté pozici. Měl však o 17 kol čerstvější sadu pneumatik. Dokázal to nejrychlejšími koly v závodě. Vettel i Bottas vjeli i do druhé poloviny závodu na původní sadě pneumatik. Ve 37. kole zastavil Bottas a s přehledem se vrátil na druhém místě. O kolo později ho následoval Vettel, bezchybná práce mechaniků (2,7 s) ho udržela v čele.

V té chvíli bylo pořadí Vettel, Bottas +5,5, Verstappen +11,1, Ricciardo +15,4, Hamilton +17,9, Räikkönen +19,0, Hülkenberg +49,1, Sainz +53,5, Grosjean (bez zastávky), Ocon, Alonso, Leclerc, Gasly, Pérez, Magnussen, Vandoorne, Ericsson a Sirotkin.

Vettel hned v prvních kolech po zastávce výrazně stlačil časy na kolo dolů a zvyšoval svůj náskok. Räikkönen dostal od týmu informaci, aby ignoroval signály o přehřívání brzd a tlačil na Hamiltona. K tomu se ovšem potřeboval přiblížit na rozdíl jedné vteřiny, aby mohl využít DRS. A to se mu nedařilo. Spíš naopak. Jeho ztráta narůstala ke čtyřem vteřinám.

Ve 43. kole se pomalu jedoucí Alonso doslova doplazil do boxů s další technickou poruchou. Trápení oslavence pokračovalo a 300. velkou cenu neoslavil nejlépe. Sedmý Hülkenberg jako nejlepší jezdec ze zbytku světa už ztrácel na vedoucího Vettela rovnou minutu.

Nastala klidná fáze závodu, protože nikdo z jezdců nebyl za soupeřem v dosahu DRS. Grosjean zastávkou v boxu vypadl z první desítky, do které se naopak protlačil Leclerc. Jediné vzrušení naznačil Hamilton, protože se začal zvolna přibližovat čtvrtému Ricciardovi. Šanci vycítil také Gasly, protože desátý Leclerc před ním měl viditelné problémy s brzdami.

V 56. kole Bottas nedobrzdil při předjíždění Sainze v první zatáčce, ale situaci ještě zachránil a přišel o pouhé dvě vteřiny. Vettel zajel nejrychlejší kolo a navýšil náskok na 5,5 vteřiny. A bylo i po náznaku boje o vítězství. V 62. kole se Hamilton konečně přiblížil Ricciardovi na méně než sekundu. 

Sebastian Vettel se díky hladkému vítězství dostal do čela šampionátu 

Ačkoli v závěru jsme viděli náznaky stíhacích jízd Verstappena za Bottasem a Hamiltona za Ricciardem, ve skutečnosti k žádným soubojům nedošlo. První tři jezdci projeli cílem v pořadí, v jakém do závodu odstartovali. V předposledním kole ještě Ricciardo zajel nejrychlejší kolo v závodě. Vettel zaslouženě a celkem v pohodě vybojoval jubilejní 50. vítězství a probojoval se do čela šampionátu.

Za suverénními třemi týmy se na další místa prosadili jezdci Renaultu. Poslední bodovaná místa uhájili Ocon a letos už potřetí Leclerc.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:28:31,377 68 25
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +7,376 68 18
3. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer +8,360 68 15
4. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer +20,892 68 12
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +21,559 68 10
6. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +27,184 68 8
7. Nico Hülkenberg Renault Renault -1 kolo 67 6
8. Carlos Sainz Renault Renault -1 kolo 67 4
9. Esteban Ocon Force India Mercedes -1 kolo 67 2
10. Charles Leclerc Sauber Ferrari -1 kolo 67 1
11. Pierre Gasly Toro Rosso Honda -1 kolo 67 0
12. Romain Grosjean Haas Ferrari -1 kolo 67 0
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari -1 kolo 67 0
14. Sergio Pérez Force India Mercedes -1 kolo 67 0
15. Marcus Ericsson Sauber Ferrari -2 kola 66 0
16. Stoffel Vandoorne McLaren Renault -2 kola 66 0
17. Sergej Sirotkin Williams Mercedes -2 kola 66 0
  Fernando Alonso McLaren Renault - 40 0
  Brendon Hartley Toro Rosso Honda - 0 0
  Lance Stroll Williams Mercedes - 0 0