Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kanadské drama ovládl Dixon

Kanadské drama ovládl Dixon

Honda Indy Toronto – závod

Novozélanďan Dixon předvedl v Torontu suverénní výkon, připsal si třetí vítězství v sezoně a navýšil svůj náskok v čele šampionátu z 33 bodů na 60. Notně mu v tom ale napomohli i jeho nejbližší rivalové v boji o titul, kteří se v průběhu závodu v soubojích srazili nebo narazili do zdi. Druhý v cíli Pagenaud vyrovnal svoje letošní maximum. Třetí a čtvrtá příčka patří místním oblíbencům Wickensovi a Hinchcliffeovi.

Newgarden se na startu ubránil Dixonovým útokům. Jeho stájoví kolegové si vyměnili místa a Power se posunul na třetí příčku, ovšem jen na malý okamžik, protože oba piloty týmu Penske předjel Hunter-Reay. Před Pagenauda se ale ještě v prvním kole dostali i Rossi a Sató a Francouz se náhle propadl až na sedmou příčku. Japonec Sató dokázal předjet v 9. zatáčce Rossiho a postoupit na páté místo.

Za ním se málem srazili domácí jezdci, čehož ve 2. kole využil Andretti, aby se mezi oba piloty týmu Schmidt Peterson Motorsports vmísil. Když se drama po startu trochu uklidnilo, vedl Newgarden s těsným náskokem před Dixonem a hned za nimi jezdil třetí Hunter-Reay.

Ve 13. kole začali první jezdci taktizovat doufajíce, že jim brzký pit stop pomůže probojovat se dopředu. K mechanikům zamířil jako první Jones, na pit lane mu ale zhasl motor. Když konečně vyjel zpátky na dráhu, objevil se těsně před Newgardenem. Brit s licencí Spojených arabských emirátů měl hned dvojnásobnou motivaci udržet Newgardena za zády. Jednak potřeboval zůstat ve stejném kole jako vedoucí pilot závodu a pak ho zpomaloval, čímž vytvářel šance Dixonovi, aby loňského šampiona předjel. Jones byl ale na nových pneumatikách rychlejší a Newgardenovi se začal vzdalovat.

Nečistoty v první zatáčce se staly pastí hned pro několik jezdců

Jeho strategie brzkého pit stopu málem vyšla, když se v 22. kole roztočil Bourdais. Francouz ale udržel motor v chodu, couvnul a rozjel se. U jeho vozu odletěla bočnice zadního přítlačného křídla. Proto musel okamžitě do boxů pro nové. 

Newgarden po pit stopu ve 23. kole udržel vedení. Power, který zastavil v dalším kole, se díky pozdějšímu pit stopu dostal před Hunter-Reaye. Před ním byl i Pigot, ale jen na chvíli. Nepovedl se mu totiž útok na Powera, načež jej předjeli Hunter-Reay, Sató a málem i Rossi.

Když před dvěma lety v Torontu kvůli rekonstrukci hotelu přesunuli pit lane a drobně upravili závěrečnou pasáž okruhu, nevědomky vytvořili obdobu montrealské „zdi šampionů“. S výjezdem z poslední zatáčky měli jezdci v Torontu obrovské problémy a prvním, kdo políbil zeď, byl v 26. kole Power. Toho využil Hunter-Reay, aby se před svého soupeře na konci cílové rovinky dostal. Na rovince Lakeshore Boulevard zaútočil na Powera i Rossi, o vítěze letošní Indy500 ale zlomil přední křídlo, které zůstalo zaklíněné pod jeho vozem. Když oba dojeli do třetí zatáčky, objevili tam Hunter-Reaye, který svůj vůz zapíchl do bariéry z pneumatik.

Žlutá fáze byla vítanou příležitostí pro jezdce, kteří potřebovali, aby mechanici zapracovali na jejich vozech. Rossi a Hunter-Reay měnili přední křídla, u Powera se opravovalo zavěšení, což stálo Australana dvě kola ztráty.

 

Rahal byl jedním z jezdců, kteří nejvíce doplatili na kolizi po restartu

Při restartu napodobil svého stájového kolegu lídr Newgarden. Při nájezdu na cílovou rovinku najel do nečistot a opřel se o zeď. Dixon se okamžitě ujal vedení. Skrumáže, kterou způsobil propadající se Newgarden, skvěle využil Wickens a po vnitřku se posunul na druhé místo! V první zatáčce Rahal narazil do Chiltona a způsobil řetězovou reakci. Do nich vletěl Rossi a zezadu jej nabral Hunter-Reay. Kolizi se nevyhnul také Bourdais. Power, sotva mechanici opravili jeho vůz, neměl kam uhnout a musel svůj vůz nasměrovat do ochranné bariéry. 

Na trať znovu vyrazil pace car. Mechanici měli plné ruce práce. V některých případech, konkrétně třeba u Rossiho, si ji rozdělili na více zastávek, aby svého jezdce udrželi ve stejném kole, v jakém byl lídr závodu. Rossi tak měl na kontě už pět pit stopů, zatímco čelo závodu jediný. Delší opravy si nehoda vyžádala u Rahala, v boxech zůstal také Chilton. Hunter-Reay pokračoval se ztrátou jednoho kola.

Dixon po restartu ve 40. kole udržel vedení, za ním ostře bojovali Hinchcliffe, Kanaan, Andretti a Sató. Newgarden se probojoval na 14. místo a sváděl ostrý souboj s Jonesem. Dlouho se ale nezávodilo. Rakušan Binder, který díky problémům soupeřů postoupil na 11. místo, dostal v 8. zatáčce hodiny a zůstal stát.

Po dalším restartu Dixon opět rychle budoval náskok před Wickensem. Sató v 53. kole zamířil k mechanikům k poslednímu pit stopu. Brzy jej následovali další jezdci. Pagenaud se díky rychlé práci mechaniků dostal před Wickense. Oba svedli tvrdý souboj na konci rovinky Lakeshore Boulevard, po němž málem domácí jezdec skončil ve zdi. Dixon díky tomu odskočil až na sedm sekund.

 

Kanadské fanoušky potěšil třetím místem Wickens

V 68. kole se v tu chvíli pátý Sató přidal k jezdcům, kterým se stala osudnou torontská zeď šampionů, svůj vůz ale dopravil do únikové zóny. Před Dixonem se objevil Hunter-Reay, kterému ještě zbývalo jednou zajet k mechanikům. Proto se vrátil do stejného kola jako lídr závodu a snažil se v něm za každou cenu udržet. To v tomto případě znamenalo, že z Dixonova sedmivteřinového náskoku na Pagenauda bylo najednou 1,4 vteřiny. 

Když Hunter-Reay zajel konečně k mechanikům, začal Dixon zase svým soupeřům ujíždět. Pigot se přidal k jezdcům, kteří se dostali v poslední zatáčce příliš blízko ke zdi. Musel do boxů, kde už zůstal, čímž udělal radost hlavně Rossimu a Newgardenovi, Ti se posunuli do první desítky.

První pětice jezdila v pořadí Dixon, Pagenaud, Wickens, Andretti a Hinchcliffe. Za ní byl s těsným odstupem Kimball, který mohl pro tým Carlin získat první umístění v nejlepší pětici. To se mu nakonec povedlo i bez toho, aby Hinchcliffea předjel. Andrettimu totiž došlo palivo a v nájezdu do posledního kola musel pro malou dávku etanolu do boxů.

Dixon díky vítězství upevnil náskok v čele šampionátu a v historických tabulkách se přiblížil dvěma nejúspěšnějším jezdcům. Druhý Mario Andretti má ale stále o osm vítězství více než novozélandská hvězda.

Piloty teď čeká volný víkend. Sezona pokračuje 29. července na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course.

p. jezdec tým motor čas/odstup body
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 01:37:00,3100 53
2. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 5,2107 41
3. Robert Wickens Schmidt Peterson Motorsp. Honda + 6,7753 35
4. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsp. Honda + 18,3362 32
5. Charlie Kimball Carlin Chevrolet + 18,8439 31
6. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 30,4354 29
7. Zach Veach Andretti Autosport Honda + 32,2732 26
8. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 34,5257 24
9. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 35,5755 24
10. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 38,9089 20
11. Jordan King Ed Carpenter Racing Chevrolet + 39,3331 20
12. Ed Jones Chip Ganassi Racing Honda + 42,3674 18
13. Conor Daly Harding Racing Honda + 46,5785 17
14. Zachary Claman De Melo Dale Coyne Racing Honda + 54,4973 16
15. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 59,0749 15
16. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 1 kolo 14
17. René Binder Juncos Racing Chevrolet + 2 kola 13
18. Will Power Team Penske Chevrolet + 2 kola 13
19. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing Honda + 2 kola 11
20. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 11
21. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 17 kol 9
22. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 8
23. Max Chilton Carlin Chevrolet Havárie 7