Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA potvrdila objednávku 18palcových pneumatik

FIA potvrdila objednávku 18palcových pneumatik

Na nového dodavatele má vysoké nároky

Zahraniční média se dostala k dokumentu určenému výrobcům pneumatik, majícím zájem stát se od roku 2020 monopolním dodavatelem F1.

Autorem dokumentu je FIA ​​a jeho obsah vylučuje možnost návratu "války pneumatikářů". Zároveň potvrzuje předchozí zprávy o tom, že éra baculatých pneumatik na 13palcových kolech se pomalu blíží ke konci. Problémem je načasování, jelikož současná smlouva s Pirelli, trochu nelogicky, končí rokem 2019. Všechny ostatní důležité smlouvy, hlavně ty mezi majiteli F1, FIA, týmy a výrobci motorů, ovšem končí až v roce 2020.

To znamená, že pokud by konkurz vyhrál někdo jiný než Pirelli, například Michelin, musel by nejprve speciálně pro rok 2020 vyvinout pneumatiky podobné těm současným a až pak další pro rok 2021 a následující.

Pro diváka je nejzásadnější zprávou již zmíněný přechod na 18" kola v roce 2021. Tímto krokem F1 zřejmě vychází vstříc samotným výrobcům, kteří prostě chtějí divákům F1 předvádět něco, co se aspoň trochu podobá jejich prémiovým pneumatikám pro silniční automobily. A to jsou právě štíhlé pneumatiky na minimálně 18" disku. Ve srovnání se změnou vzhledu samotných monopostů, které budou od roku 2021 stavěny podle nových technických pravidel napsaných Rossem Brawnem, to ale možná nebude až tak velká revoluce.


Kromě toho se změní i šířka předních pneumatik, ze současných 305 milimetrů se zúží na 270 mm. Zadní si zachovají stejnou šířku, ale jejich průměr se zvětší ze 670 na 700 až 720 mm. Novou technickou výzvou bude i zákaz zahřívacích deček. Mluvilo se o něm již vícekrát jako o způsobu, jak týmům snížit náklady, ale pokaždé se od něj upustilo z bezpečnostních důvodů. Nyní FIA prostě napsala, že dodavatel musí zajistit dobré jízdní vlastnosti i nezahřátých pneumatik. Pro předsezonní testy bude pak třeba dodat specifické pneumatiky do velmi chladného počasí. Nové 18" pneumatiky by přitom z pohledu časů na kolo měly být stejně dobré jako třináctipalcové pirelky z roku 2019.

Tím ale nároky na uchazeče zdaleka nekončí. V dokumentu je i přesný plán, jaké strategie mají být pro týmy výhodné alespoň na 75 % okruhů. Píše se pouze o tvrdých, středně tvrdých a měkkých pneumatikách, ale dodavatel by měl mít větší množství různých směsí a z nich pro každý okruh vybrat tři. Ty si pak rozdělí tato tři standardní označení, aby se už příležitostným divákům nepletly hlavy s ultraměkkými, hyperměkkými a supertvrdými pneumatikami. Nadšenější fanoušci se budou moci ovšem dostat i k informaci, které směsi se přesně ukrývají za třemi standardními barvami.

jedna zastávka = 1x střední (směs) + 1x tvrdá

dvě zastávky = 1x měkká + 2x střední

tři zastávky = 3x měkká + 1x střední

Spolu s předepsaným vlivem různých směsí na čas na kolo (v sekundách) a rychlostí degradace (v procentech z délky závodu) by tím pneumatiky měly přispět k zajímavosti závodů prostřednictvím soupeření jezdců s odlišnými strategiemi zastávek v boxech. Po absolvování požadované vzdálenosti se má na pneumatikách projevit tzv. efekt pádu z útesu, tedy náhlé prudké zhoršení jízdních vlastností se stejně velkým dopadem na čas na kolo, ale bez ohrožení bezpečnosti jezdce.

Je toho hodně a jde z toho hlava kolem, ale v dokumentu se nepíše, zda F1 v případě nesplnění svých požadavků hodlá dodavatele například pokutovat. Nakonec je možné, že si vítěz výběrového řízení dohodne trochu jiné podmínky.

Zájemci se mají přihlásit do 31. srpna tohoto roku. FIA vyřadí nevyhovující nabídky a zbytek postoupí majitelům F1. Ti vyřadí kandidáty, se kterými se nedohodnou na komerční části smlouvy, a ze zbytku pak FIA vybere vítěze. Pokud by ale Liberty Media dospěla k obchodní dohodě pouze s jedním z kandidátů, prezident FIA pak pravděpodobně pouze přidá poslední podpis. Smlouva by měla končit sezonou 2023.