Po 11 letech zpět na trati, která dřív bývala městem
Grand Prix of Portland – před závodem
Jedenáct let museli fanoušci na severozápadě Spojených států čekat, než se do jejich regionu vrátily vrcholné americké formulové závody. Naposledy závodily Champ Cars v roce 2007 v Portlandu a na stejnou trať teď přichází série IndyCar. Ta tak pokračuje v návratech na okruhy, které byly pro formule domovem dlouhá léta, než byly závody z různých důvodů zrušeny. Takto se vrátila třeba na Road Ameriku, na ovál Gateway nebo příští rok do Laguny Secy.
Všechna tato místa mají úžasnou závodnickou historii. Okruh Portland International Raceway (PIR) ale co do zajímavého příběhu ještě nad ostatními vyniká. Na místě, kde se o víkendu budou prohánět vozy IndyCar, totiž před více než 70 lety stálo město. A nebyla to nějaká osada o pár domech. V dobách největší slávy ve Vanportu, jak se městu vystavěnému mezi městy VANcouver a PORTland říkalo, žilo přes 40 tisíc lidí a právě po sousedním Portlandu bylo druhým největším sídlem ve státě Oregon.
Město vzniklo narychlo v roce 1942 a to pro dělníky v Kaiserových loděnicích. Plochu, na níž vyrostlo, získali armádní ženisté výstavbou hráze a vysušením území kdysi patřícímu řece Columbia. Po válce zažilo město exodus a v roce 1948 v něm žilo už jen přibližně 18 tisíc lidí. Na Den obětí války 30. května 1948 se po dlouhotrvajících deštích protrhla hráz a celý Vanport smetla přívalová vlna.
Když voda opadla, zůstaly jen asfaltové silnice a základové desky domů. Lidé se už zpátky nevrátili a místo leželo až do 60. let ladem. Hezké liduprázdné silnice se ale líbily portlandské mládeži, která na nich začala pořádat automobilové závody. Ty byly součástí tradičního festivalu růží. Jeho pořadatelé poskytli půjčku na kompletní přeasfaltování dráhy v roce 1971. Tím se začala psát nová historie okruhu.
V roce1984 přilákal Portland závody IndyCar. Série z města neodešla až do roku 2008. Tehdy se závod stal obětí spojení Champ Cars a IndyCar a na návrat museli fanoušci čekat dlouhých 11 let. Pořadatelé si ale mnou ruce. Podle zpráv z místa se daří prodávat lístky nad očekávání dobře, což by i přes změnu data závodu, kdy místo tradičního června se v Portlandu pojede na začátku září, mělo naznačovat, že půjde o další úspěšný návrat.
Jen sedm jezdců ze současného startovního pole pamatuje, jaké je to na 1,964 míle (3,17 km) dlouhém okruhu v Portlandu závodit. A z nich jen Sébastien Bourdais má na kontě v Portlandu vítězství, v jeho případě jsou to dokonce triumfy dva. V juniorských sériích se ale v Portlandu radovali i třeba Graham Rahal, James Hinchcliffe nebo Robert Wickens.
Poslední jmenovaný se ale zotavuje po vážné nehodě v Poconu a v posledních dvou závodech letošní sezony jej nahradí Carlos Muňoz. V Portlandu se můžeme těšit na nezvykle početné pole s 25 jezdci. Portland je totiž jednou z tratí, kde startují tým Meyer Shank Racing a Jack Harvey. Na rošt se vrací i Juncos Racing, tentokrát s Mexičanem Alfonsem Celisem. A třetí vůz nasadí do závodu Dale Coyne Racing. Vedle Bourdaise a Fittipaldiho pojede „zlý chlapec F2“ Santino Ferrucci. Ten za Coynea startoval už v Detroitu.
Portland International Raceway
Délka okruhu: 1,964 míle, 12 zatáček
Délka závodu: 105 kol/206 mil
První závod: 1984
Rekord okruhu: Justin Wilson (RuSPORT) – 0:57,567 v roce 2005
Časový harmonogram (SELČ)
Čtvrtek 30. 8.
19:15 – 21:45 – Oficiální test 1
Pátek 31. 8.
0:25 – 2:55 – Oficiální test 2
19:45 – 20:30 – 1. trénink
23:35 – 0:35 – 2. trénink
Sobota 1. 9.
20:10 – 20:55 – 3. trénink
Neděle 2. 9.
0:20 – 1:35 – Kvalifikace
21:00 – Start závodu Grand Prix of Portland