Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Sprint do cíle sezony startuje v Portlandu

Sprint do cíle sezony startuje v Portlandu

Grand Prix of Portland – před závodem

Už jen tři závody zbývají do konce letošní sezony IndyCar. A ty připadají na tři po sobě jdoucí víkendy počínaje tímto, kdy se piloti utkají na okruhu v Portlandu. Na západním pobřeží už série zůstane a šampionát vyvrcholí dvěma zastávkami v Kalifornii – na okruhu Laguna Seca a v ulicích Long Beach.

Reálně může ještě na titul pomýšlet pětice jezdců. V St. Louis se na první místo průběžného pořadí vyšvihl O´Ward, který vede o 10 bodů před Palouem. Třetí Newgarden ztrácí 22 bodů, Dixon 43 bodů, Ericsson pak 60 bodů.

Portland patří k nejtradičnějším okruhům v kalendáři IndyCar. Okruh vznikl na místě města Vanport. To vzniklo za 2. světové války mezi městy Vancouver a Portland. V jednu dobu v něm žilo až 40 tisíc lidí, většinou dělníků v loděnicích. Po válce zůstalo jen asi 18 tisíc.

Jenže město v roce 1948 spláchla povodňová vlna způsobená protržením hráze na řece Columbia. Patnáct lidí zemřelo, většina na rychlo postavených domků byla zničena. Vanport už obnovený nebyl. Jeho existenci připomínaly základy domů a hlavně zpevněné cesty, které vedly celým Vanportem.

A ty začaly lákat nejprve mládež z nedalekého Portlandu. Brzy se ale staly oficiálním závodištěm, když první závod hostily v roce 1961. V 70. letech byla trať neasfaltována. A v roce 1984 poprvé přilákala sérii CART, tedy předchůdce dnešní IndyCar.

Závodilo se zde až do roku 2007. Spojení Champ Cars a IndyCar na čas závody zastavilo. Návrat se podařil po více než dekádě, v roce 2018 se podařilo závod vrátit do kalendáře. Namísto tradičního červnového data byl sice závod posunut na první zářijový víkend, ale i tak byl návrat úspěšný. Vloni se ale v Portlandu kvůli covidu nezávodilo.

Což mimochodem znamená, že tři z jezdců bojujících o titul, konkrétně O´Ward a Palou a Ericsson, v Portlandu nikdy s vozem IndyCar nestartovali. Ericsson sice závodil v sérii již v roce 2019, musel Ericsson vynechat závod kvůli povinnostem, které vyplývaly z pozice záložního jezdce týmu Alfa Romeo Racing.

Ale ani Dixon a Newgarden, piloti, kteří spolu poslední čtyři sezony bojují o tituly, nepatří mezi jezdce, kterým se v Portlandu daří. Dixon pamatuje ještě závody CART. Oba mají ale shodně osobním maximem dokonce jen páté místo.

V Portlandu nás čeká hned několik změn v jezdeckém poli. Kromě toho, že se Daly vrací k týmu Eda Carpentera a do vozu Carlinu znovu usedne Chilton, se k poli opět připojí vítěz Indy500 Castroneves, který nestartoval v St. Louis. Callum Ilott si odbude svůj debut a to ve voze týmu Juncos Holliger Racing, který v rámci přípravy na příští sezonu nastupuje do závěrečných tří podniků té letošní a zřejmě si otestuje různé piloty, kterým by mohl pak vůz svěřit. To dělá i tým Rahal Letterman Lanigan Racing, který hledá pilota pro vůz s číslem 45. V závěrečných podnicích letošního ročníku jej bude řídit Oliver Askew.

Na jezdce čeká necelé dvě míle, tedy přes 3 km, dlouhá trať s 12 zatáčkami. Nejlepším místem k předjíždění je konec cílové rovinky a nájezd do šikany, které na ní leží. To je ale také místem, kde jsme byli často svědky karambolů a to hlavně po startu závodu.

Portland International Raceway

Délka okruhu 1,967 km (3,166 km), 12 zatáček
První závod: 1984
Rekord okruhu: Carlos Muňoz (Schmidt Peterson Motorsports) v roce 2018 – 0:58.7403
Poslední pole position (2019) – Colton Herta (Harding Steinbrenner Racing) – 0:57.8111
Poslední vítěz (2019) – Will Power (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ)

Sobota 11. 9.

18:00 – 19:15 – 1. trénink
21:15 – 22:30 – Kvalifikace

Neděle 12. 9.

0:15 – 0:45 – 2. trénink
21:30 – Start závodu Grand Prix of Portland

 

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: IndyCar