Power zvítězil, Dixona vyřadila z boje o titul závada
Grand Prix of Portland – závod
Na tři se po závodě v Portlandu smrsknul počet jezdců, kteří mají reálnou šanci získat na konci září letošní mistrovský titul. Z boje prakticky vypadl Dixon, který přitom měl závod výborně rozjetý. Byl ve vedení a náskok navyšoval, pak ale v jeho voze vypověděla službu baterie.
Vítězství tak vybojoval Power. Newgarden po neúspěšné kvalifikaci minimalizoval ztráty a do Laguny Seca pojede s náskokem 41 bodů na Rossiho a 42 na Pagenauda.
Žlutá fáze po nehodě v první zatáčce je v Portlandu už tak trochu tradicí. A letošní závod jí dostál. Dixon se na startu dokázal dostat na 2. místo před Powera, který špatně odstartoval a propadl se ještě za Harveyho.
Za nimi to ale byla mela. Rahal naprosto neodhadl, kdy začít brzdit, a prošel brzdnou zónou jako bowlingová koule. Nejprve sestřelil Veache, kterého vyslal směrem do Hinchcliffeova vozu. A aby toho pro tým Schmidt Peterson Motorsports nebylo málo, sám Rahal narazil do Dalyho.
Potíže měli i další jezdci. Kolidující Rahal a Daly roztočili Pigota, Chilton zase zezadu postrčil jednoho z favoritů na titul Pagenauda. Řada jezdců musela šikanu projet rovně, mezi nimi i Newgarden. Sató přitom narazil do značek, které mají jezdce v únikové zóně zpomalit. Japonec na konci kola zamířil do boxů, kde jej čekala dlouhá oprava.
Newgarden se na moment ocitl až na 17. místě, hned před Pagenaudem. IndyCar ale pole přeskupila podle toho, jak se vozy na dráze pohybovaly v momentě kolize. Newgardena to posunulo zpět na 11. místo.
Pro týmy nastala chvíle na důležité strategické rozhodnutí. Zůstat na dráze a jet závod na strategii dvou pit stopů, kterou dlouhá žlutá fáze snížením spotřeby paliva umožnila, nebo zastavit a absolvovat tři pit stopy. Newgarden a Pagenaud se rozhodli pro dvouzastávkovou strategii, doufaje, že získají několik pozic, když soupeři před nimi zastaví.
Rahal narazil na startu do Dalyho a dalších vozů
Do boxů vyrazila šestice jezdců Bourdais, Chilton, Leist, Ferrucci, Pigot a Jones. Závod vedl Herta před Dixonem, Harveym, Powerem, Hunter-Reayem a Rossim. Newgarden byl 11., Pagenaud hned za ním. Restart přišel ve 13. kole.
Power se v první zatáčce dostal před Harveyho na třetí místo. Pro mladého Brita bylo záhy ještě hůře. Rossi se na cílové rovince pokusil zaútočit na stájového kolegu Hunter-Reaye. Ten zaujal defenzivní stopu, ale zjevně netrefil brzdný bod a udělal Harveymu to, co na startu závodu předvedl Rahal. Rossi se potížím vyhnul a pokračoval na 4. místě. Svým kouskem Hunter-Reay dostal do první desítky i Rossiho soupeře v boji o titul Newgardena a Pagenauda. Sám se s poškozeným vozem dobelhal do boxů. Tým jej zavezl za boxovou zeď a zavěšení opravil. Před návratem na dráhu ještě Američana čekala půlminutová penalizace.
Další restart přišel v 18. kole. Pagenaud se po něm propadl až na 13. místo. Newgarden se ve 20. kole dostal před Kimballa, který záhy ztratil další pozice, když se částečně dostal mimo trať. O kolo později v 1. zatáčce předjel Newgarden Kanaana a posunul se na 7. místo. Dalším cílem byl Andretti, který svou kůži ale nedal lacino.
Newgarden se před něj dostal až ve 33. kole, kdy už na vedoucího Hertu ztrácel 11,5 sekundy. Při jednom neúspěšném pokusu předtím se před Newgardena dostal Pigot, který neměl s Andrettim takové potíže. Newgarden na něj teď ztrácel dvě vteřiny. Pagenaud se mezitím probojoval do první desítky.
Hertu postupně zrazovaly měkké pneumatiky. Ty měli na voze i DIxon a Power, Rossi byl nejvýše postaveným jezdcem na tvrdé sadě. Ve 37. kole už Herta neudržel Dixona za zády. Brzy se vítěz kvalifikace na cílové rovince propadl také za Powera. V první zatáčce sváděl tvrdý souboj s Rossim, kde došlo i k drobnému kontaktu. Ale Rossi z něj vyšel jako vítěz. Aby toho nebylo málo, na protilehlé rovince Hertu předjel Rosenqvist. Další pozici, tentokrát na úkor Pigota, získal i Newgarden.
Pagenaud ve 39. kole zamířil do boxů. Herta, který už na čelo výrazně ztrácel, ještě zůstal na dráze. Na Dixona před pit stopem v dalším kole už ztratil 7,5 vteřiny. Dixon měl náskok více než dvou vteřin na Powera.
Oba společně i s Rossim a Newgardenem zamířili do boxů ve 42. kole. Ještě o jedno kolo déle vydržel na trati Rosenqvist, což se mu vyplatilo a od mechaniků se vrátil za Powerem a před Rossim. Mezi Rossim a Newgardenem bylo 3,5 vteřiny a na trati byli za sebou.
Když k mechanikům zamířil i Bourdais jedoucí na strategii tří pit stopů, vedl Dixon o tři vteřiny před Powerem. Ten měl za zády Rosenqvista, necelou vteřinu ztrácel Rossi. Newgarden byl za svým rivalem o 4,3 vteřiny. Herta ztrácel další dvě vteřiny.
Dixon vypadal nezastavitelně, což by mu za stávající konstelace dávalo v Laguně Seca reálnou šanci na titul. Na konci 52. kola ale jeho vůz vypověděl službu. Dixon jej ještě dostal do boxů a tým problém vyřešil výměnou baterie.
Obhájce titulu tak na cestě za šestým triumfem v šampionátu už podruhé v řadě zastavila technická závada – v St. Louis to byl prasklý chladič. Aby měl teď Dixon ještě šanci, musel by Newgarden skončit v Kalifornii na samém chvostu, Dixon vyhrát a ještě by museli mít smůlu i Rossi a Pagenaud.
Vedení tak připadlo Powerovi. Okolo 60. kola začal Rosenqvistovi odskakovat. V jeho prospěch hrály pneumatiky. Zatímco Rosenqvist, Rossi a Newgarden jeli na měkké sadě, která měla přeci jen o trochu horší životnost, Power a také Herta se těšili z tvrdé.
Toho vítěz kvalifikace Herta v závěru stintu využil, když v 67. kole předjel Newgardena. Záhy se také dotáhl na Rossiho, který už na Powera ztrácel devět vteřin, Rosenqvist pak zhruba tři vteřiny.
Byl to ale Herta, kdo zamířil z čela do boxů jako první a to společně s Pagenaudem v 72. kole. Čelo závodu nečekalo na to, jestli náhodou nezavlají žluté vlajky, což by znamenalo konec nadějí na dobrý výsledek, a Power, Rossi a Newgarden zastavili v dalším kole.
Po pit stopech dál vedl Power o tři vteřiny. Rossi ztrácel 13 sekund a za zády měl Hertu, ten na něj ale recept nenašel. Také Newgarden se na své soupeře nedokázal dotáhnout. Power postupně náskok navyšoval a vypadalo to, že si v klidu dojede pro 37. vítězství v kariéře.
Jenže v 98. kole postihly Ferrucciho podobné problémy, jako předtím Dixona. Mladý Američan ale nezamířil do boxů, místo toho se snažil vůz restartovat a nakonec zastavil na cílové rovince. Rozestupy tak smazal výjezd zpomalovacího vozu.
Restart přišel ve 101. kole. Power jej zvládl výborně a Rosenqvistovi odskočil. Herta nenašel recept na Rossiho. Stejně tak Newgarden, vědom si toho, co ho postihlo v Ohiu, na Hertu příliš agresivně neútočil a spokojil se s tím, že bude mít v posledním závodě, který se ale jede o dvojnásobné body, náskok přes 40 bodů.
Sezonu rozhodne 22. září finálový závod na okruhu Laguna Seca, kam se série po dlouhé přestávce vrací.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 01:58:43.0036 | 105 | 50+2+1 |
2. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,7885 | 105 | 40+1 |
3. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 4,5839 | 105 | 35 |
4. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | + 5,2280 | 105 | 32+1+1 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 5,8539 | 105 | 30 |
6. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 6,7477 | 105 | 28 |
7. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 7,9418 | 105 | 26 |
8. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 8,1898 | 105 | 24 |
9. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 9,5957 | 105 | 22+1 |
10. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | + 10,1665 | 105 | 20 |
11. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | + 1 kolo | 104 | 19 |
12. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1 kolo | 104 | 18 |
13. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 1 kolo | 104 | 17 |
14. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1 kolo | 104 | 16 |
15. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 2 kola | 103 | 15 |
16. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 3 kola | 102 | 14+1 |
17. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 96 | 13 |
18. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 81 | 12 |
19. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 13 | 11 |
20. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | Havárie | 0 | 10 |
21. | Conor Daly | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | Havárie | 0 | 9 |
22. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 0 | 8 |
23. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 0 | 7 |