Pirelli souhlasí s jednodušším označováním pneumatik
Superměkké, ultraměkké i hyperměkké čeká derniéra
Nejen u týmů, ale také u Pirelli jsou již přípravy na rok 2019 v plném proudu. Vše směřuje k tomu, že v příštím roce se už bude během každého závodního víkendu mluvit pouze o měkké, středně tvrdé a tvrdé směsi pneumatik, které budou pravděpodobně označovány stále stejnými třemi barvami. Pirelli ale bude nadále vyrábět stejný, nebo téměř stejný počet směsí a alokace bude záviset na charakteru okruhu. Jezdci, týmy a nadšenější fanoušci budou přesně vědět, jaký typ pneumatiky se pod tou kterou barvou ukrývá v konkrétní víkend, ale zbytek světa už nebude maten výrazy jako supertvrdé a hyperměkké pneumatiky.
"Takový je plán," potvrdil Mario Isola. "Mohu potvrdit, že jsem v rámci společnosti prozkoumal všechny aspekty, abych zjistil, jestli je to proveditelné. Bude to mít dopad na produkci, logistiku, náš management pneumatik i na marketing. Prozkoumal jsem to a mohu potvrdit, že se to dá. Tři jména jsou zřejmá - tvrdé, středně tvrdé a měkké, ale na barvách se ještě musíme dohodnout."
Dosažení dalšího cíle se už zdá být podstatně komplikovanější. Italský výrobce chce jezdce donutit k alespoň dvěma výměnám pneumatik v každém závodě, což si ale za cíl kladl i loni. Jeho šéf pro oblast motorsportu tak musel nejprve vysvětlit, proč jsme letos svědky převážně jednozastávkových závodů.
"Loni jsme homologovali novou (hyperměkkou) směs a všechny ostatní jsou letos o stupeň měkčí. Cílem byly dvouzastávkové závody, jenže týmy obětují závodní rychlost, aby zpomalily degradaci a mohly jet na jednu výměnu. Při jedné zastávce méně riskují. Neuvíznou za pomalejšími vozy, sníží pravděpodobnost chyby v boxech," je si vědom Isola.
A řešení pro příští sezonu?
"Nebude to snadné, protože jediným řešením je začít dodávat pneumatiky, se kterými bude dvouzastávková strategie mnohem rychlejší než jednozastávková. Momentálně jsou strategie podobně rychlé, rozdíl je jen přibližně pět sekund na délku závodu. Abychom týmy motivovaly ke dvěma zastávkám, musíme jasně zvýhodnit dvouzastávkovou strategii. Ale musíme to udělat správně a ve spolupráci s týmy. Týmy závodí kvůli vítězstvím, ne kvůli show," je přesvědčen.
Klíčem budou větší rozdíly mezi směsmi: "Vyvíjíme novou konstrukci a každý víkend se naučíme něco nového. Vyvíjíme nové směsi s většími rozdíly. Měkké, superměkké a ultraměkké pneumatiky jsou v současnosti velmi podobné, větší rozdíl je pouze mezi ultraměkkými a hyperměkkými. Příští rok chceme větší rozdíly v rychlosti i v tempu opotřebovávání směsí."
Ani tak to ale nebude jednoduché, situaci komplikuje rychlostní propast mezi vozy špičkových týmů a středem pole. Když Pirelli letos někam záměrně přivezlo příliš měkké pneumatiky, které měly po pár kolech odstartovat první zastávky v boxech, jezdci top týmů se jim vyhýbali tím, že z Q2 do Q3 postoupili na tvrdší směsi.