F1 se asi bude muset smířit s jednozastávkovými závody
Nasazování měkčích směsí nefunguje
Zdá se, že Pirelli opatrně začíná svět F1 připravovat na další sezonu s velkou převahou jednozastávkových strategií. Na konci sezony se hodně mluvilo o tom, že jezdci chtějí Pirelli navigovat k vývoji lepších pneumatik, než dostávali v této sezoně. Jenže pokud to i k něčemu povede, tak zřejmě ne v roce 2019. Pneumatiky pro příští rok byly otestovány hned po skončení sezony, během dvoudenního testu na okruhu Yas Marina. Týmy sesbíraly data a brzy začnou Pirelli informovat, kolik sad z různých směsí chtějí mít v Austrálii, v Bahrajnu, v Číně… atd. A první hora pneumatik musí být včas k dispozici už na zimní testy v Barceloně.
Velké změny již tedy nebudou možné, přitom pneumatiky pro příští rok jsou podle vyjádření jezdců po testu v Abú Zabí téměř stejné jako letošní, pouze s tenčí vrstvou gumy (což se již letos osvědčilo na okruzích Barcelona, Silverstone a Paul Ricard, kde o něco tenčí vrstva gumy pomohla mírnit problémy s přehříváním).
Jednozastávkovým závodům se nejspíš nedá vyhnout, jak vysvětlil Mario Isola.
"Škála a konstrukce jsou již definitivní, již je nelze měnit, ale můžeme změnit výběr (to, které tři směsi budou k dispozici pro jednotlivé závody)," vysvětluje sportovní ředitel Pirelli. "Mluvil jsem o tom s jezdci i s týmy, ale není jasné, kterým směrem bychom se měli ubírat. Proto chci jezdce i týmy přizvat, ať pomohou s výběrem. Momentálně není jasné, co od nás budou chtít, zda bychom se neměli vrátit ke konzervativnějšímu výběru.
Letos byla většina závodů jednozastávková. Naše nabídka byla stále měkčí a měkčí, ale odpovědí týmů byl o to extrémnější management pneumatik. Má smysl, abychom pokračovali v tomhle přístupu? Nebo bychom měli prostě akceptovat jednozastávkové závody a mít v nabídce tvrdší směsi, na kterých budou jezdci moci jet naplno? Mně osobně se více zamlouvá druhá varianta."
Dobrým příkladem byl poslední závod sezony v Abú Zabí. Jezdci si během víkendu stěžovali, že hyperměkké pneumatiky, nejměkčí z celé letošní palety Pirelli, sotva vydrží jedno ostré kolo. Když ale Max Verstappen musel odstartovat na této směsi pneumatik, navíc již použitých v kvalifikaci, vydržel na do 17 kola (s vozem těžším o plnou palivovou nádrž) a zbytek závodu pak odjel na superměkkých. V zatáčkách na ně tak netlačil a díky jejich lepší přilnavosti beztak jezdil dobré časy. Zajímavé, že v dobách války pneumatikářů toto nebyl problém a nejednou byly ideální strategií tři výměny pneumatik, jenže tehdy se v boxech i doplňovalo palivo… a ve F1 souvisí vše se vším.