FIA podezírá týmy z podvádění s palivem
Budou se muset podrobit přísnějším kontrolám
Všech 10 týmů F1 již obdrželo novou technickou direktivu FIA, sepsanou jejím šéfem pro série monopostů Nikolasem Tombazisem. Zavádí přísnější procedury a kontroly v oblasti množství paliva ve voze a jeho spotřebě.
Týmy od VC Austrálie 2019 budou muset oznámit minimálně dvě hodiny před startem závodu, kolik paliva hodlají do vozu natankovat. V tomto množství už bude, přirozeně, zahrnuto také palivo na kolo vedoucí na startovní rošt, zahřívací kolo i dojezd do boxů po závodu. Hodinu před otevřením výjezdu z boxové uličky již bude muset být vůz natankovaný a připravený na možnou namátkovou kontrolu FIA.
V případě, že bude vůz vybrán ke kontrole, bude mu obuta jiná sada pneumatik, než se kterou bude závodit. Následně se zjistí jeho hmotnost, odčerpá se veškeré palivo, opět se zváží, pohonné látky se vrátí do nádrže a do třetice se jde na váhu. Nakonec se tankovací otvor zapečetí, aby se již palivo nemohlo tajně dotankovat ani odčerpat.
Po závodě se pak témuž vozu obuje výše zmíněná sada pneumatik a opět proběhnou tři vážení. Jestliže všechna čísla sedí a vypočítá se rozdíl mezi množstvím paliva v nádrži před závodem a zbytkem po něm, výsledek přesně řekne, kolik pohonných hmot vůz spotřeboval. Následně se to porovná s údajem ze senzoru kontrolujícího průtok paliva, a pokud bude vše v souladu s předpisy, čísla opět musejí sedět… Pokud nebudou sedět, někdo asi trošku podvádí.
Tým dostane trest za podvádění, pokud:
- se procedura odčerpání paliva nebude shodovat s tou, na níž se tým předem dohodl s FIA
- po provedení předem dohodnuté procedury zůstane ve voze signifikantní množství paliva
- nejméně dvě hodiny před závodem neinformuje FIA o tom, kolik paliva hodlá natankovat, nebo pokud se skutečné množství nebude shodovat s deklarovaným
- srovnání údajů ze senzoru kontrolujícího průtok a z výpočtu rozdílu v reálném množství paliva před a po závodě ukáže, že první číslo je nižší než druhé
- spotřeba paliva v závodě, zjištěná vážením, přesáhne 110 kilogramů, což by znamenalo porušení článku 30.5 Sportovních pravidel F1
- softwarová kontrola a/nebo analýza dat prokáží významné provozní rozdíly mezi kvalifikací a závodem.
Loni v Abú Zabí FIA zkušebně monitorovala tým Red Bull Racing. Týmy se prý i přesto obávají, že nečekané podrobení se proceduře před závodem může mít dopad na přípravu vozu. Přípravy dvou vozů F1 na vyjetí z boxové uličky mají týmy rozplánovány na minuty.