Hamiltonova jedinečná série pokračuje
VC Austrálie – kvalifikace
Poosmé celkem a pošesté v řadě za sebou vyhrál Hamilton kvalifikaci na VC Austrálie. Jediným vyrovnaným konkurentem na cestě za 84. pole position v kariéře ve F1 mu byl týmový kolega Bottas.
V Melbourne je i nadále krásně. Teploměr ukazoval 24 stupňů, trať rozpálily paprsky sluníčka na 40 stupňů. V mezidobí od třetího tréninku vyšlo najevo, že Mercedes trochu sáhl do nastavení vozů, protože s ním jezdci nebyli stoprocentně spokojeni.
Podle Tota Wolffa to má co do činění s pokračující proměnou povrchu dráhy. Jako první se do úvodní fáze kvalifikace vydali Norris, Russell a Kubica, tedy borci, s jejichž postupem se moc nepočítalo. Závodníci Ferrari vyjeli na střední směsi. Vettel s ní dokázal na první pokus dosáhnout času 1:23,9. Pro srovnání - Räikkönen na měkkých pneumatikách zaznamenal 1:23,4, Giovinazzi dokonce 1:23,3. Oba vzápětí překonal Leclerc.
Bottas udržel Vettela za zády i v konečné klasifikaci kvalifikace
Potom udeřil Mercedes, přičemž Bottas byl s 1:22,7 nepatrně rychlejší než Hamilton. Stříbrné šípy neriskovaly a od počátku se spolehly na „softy“. Kupředu se tlačili také Pérez, Grosjean a Hülkenberg, jenž byl zatím znatelně lepší než Ricciardo.
Mercedesy přiložily ještě více pod kotel a posunuly se na 1:22,0 (Hamilton) a 1:22,4 (Bottas). Třetí se držel Verstappen (1:22,8) a čtvrtý stále Vettel, jemuž sázka na tvrdší pneumatiky vycházela. Leclerc naopak klesl na dvanáctou příčku a pro jistotu přezul. Šlo o šťastné rozhodnutí, protože díky tomu s 1:22,0 vyhrál úvodní část kvalifikace.
V ní naopak skončil den pro Kubicu (po kontaktu se zdí a vyjetí z trati), Russella, Sainze, Strolla (prý blokovaného haasem a toro rosso) a kupodivu i Gaslyho. Red Bull tak utržil nečekaný úder.
Nepříjemné překvapení - Gasly skončil už v úvodní fázi
Do prostředního dějství se vydali všichni již na měkké směsi. Leclerc dal 1:21,8 a těsně porážel Hamiltona i Vettela. Jenže Bottas dokázal 1:21,2! Potvrzovala se už trénincích zjevná tendence, že Ferrari je silné ve druhém sektoru, ve zbylých dvou naopak dominuje Mercedes.
Čest rudých býků zachraňoval na druhou pozici poskočivší Verstappen. Do tempa se dostávali Räikkönen a Magnussen. V nebezpečném pásmu se naopak nacházeli Grosjean, Kvjat, Albon, Giovinazzi a Norris.
Protože okruh byl stále rychlejší a rychlejší, šly i špičkové stáje do ještě jedné rundy. V ní Hamilton ubral z Bottasova výkonu další dvě desetinky. Šok zažil Renault, protože vypadli Hülkenberg (stěžující si na ztrátu výkonu) i Ricciardo. Jejich druhy v neštěstí se stali Albon, Giovinazzi a Kvjat.
Postavení v čele startu zítřejší velké ceny tak zůstalo v dosahu Hamiltona, Bottase, Verstappena, Leclerka, Grosjeana, Vettela, Magnussena, Räikkönena, Norrise(!) a Péreze.
Radostné překvapení - s osmým místem pro Norrise nikdo nepočítal
Hamilton ohlásil nějaký zádrhel na brzdách vpravo vpředu. Ani ten mu ovšem nezabránil zdolat jedno kolo za 1:21,1. Bottas podobné těžkosti patrně neměl – 1:20,6. Vettelovi na něj scházelo plných sedm desetin, Leclerkovi devět a Mattia Binotto na velitelském můstku Scuderie svraštil tvář. Bylo vymalováno.
Teď už šlo už jen o to, zda Bottas přeruší nevídanou šnůru Hamiltonových pěti australských pole position za sebou. Obhájce titulu to nehodlal připustit. Vymáčkl z auta 1:20,5 a parťáka nechal za sebou o jedinou desetinku.
Ferrari nejenže nedokázalo odpovědět, ale Leclerc se dokonce nechal vystrnadit z druhé řady na roštu Verstappenem. Senzací je bezesporu Norrisovo osmé místo.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:22,043 | 1:21,014 | 1:20,486 | 18 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:22,367 | 1:21,193 | 1:20,598 | 19 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:22,885 | 1:21,912 | 1:21,190 | 16 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:22,876 | 1:21,678 | 1:21,320 | 17 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:22,017 | 1:21,739 | 1:21,442 | 17 |
6. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:22,959 | 1:21,870 | 1:21,826 | 17 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,519 | 1:22,221 | 1:22,099 | 18 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:22,702 | 1:22,423 | 1:22,304 | 21 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,966 | 1:22,349 | 1:22,314 | 17 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:22,908 | 1:22,532 | 1:22,781 | 15 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:22,540 | 1:22,562 | 10 | |
12. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:22,921 | 1:22,570 | 12 | |
13. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:22,757 | 1:22,636 | 14 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,431 | 1:22,714 | 14 | |
15. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:22,511 | 1:22,774 | 13 | |
16. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:23,017 | 6 | ||
17. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:23,020 | 6 | ||
18. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:23,084 | 6 | ||
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:24,360 | 9 | ||
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:26,067 | 8 |