Jaké jsou plány na rok 2021?
Rozpočtový strop, právo veta pro Ferrari, peníze pro Williams
Před téměř dvěma týdny se v Londýně setkaly všechny významné osobnosti zákulisí F1, aby jim Liberty Media prezentovala svou aktuální vizi pro rok 2021. Poslední podobné setkání se konalo před 12 měsíci v Bahrajnu a noví majitelé F1 mezitím svou představu upravili tak, aby bylo spokojeno co nejvíce přítomných a nespokojeni aby alespoň byli stejně nespokojeni.
Změny byly tematicky rozděleny do šesti skupin. Vše by se mělo odsouhlasit co nejdříve, vždyť do začátku roku 2021 zbývají méně než dva roky a kupříkladu sportovní a technické předpisy by měly být ohlášeny 18 měsíců předem. Nejistota ve finančních záležitostech zase neumožňuje šéfům týmů mluvit o setrvání ve F1 s mateřskými společnostmi. To je ale podle toho, co se podařilo zjistit zahraničním žurnalistům, záměr. Nyní je už příliš málo času na to, aby Ferrari, Mercedes a další velcí hráči začali uvažovat o spuštění konkurenční série. Určitě ne v roce 2021.
O revoluci v technických pravidlech týkajících se vozů jsme již psali. Ross Brawn přišel s konceptem vozu využívajícím přísavný efekt. Jeho technický tým vedl Pat Symonds a na straně FIA s nimi spolupracoval Nikolas Tombazis. V květnu má být předveden upravený koncept India 2.
Ohledně motorových pravidel se už řeší spíše detaily. Jelikož Brawnův koncept méně složitého hybridu nepřilákal žádného nového zájemce o dodávání takového typu motoru, tak si Ferrari, Mercedes, Renault a Honda lehce prosadily pokračování současných pohonných jednotek. Některé věci budou unifikovány kvůli šetření nákladů a ze stejného důvodu se omezí počet hodin na dynamometru, stejně jako mají vozy omezený čas v aerodynamickém tunelu. K větší změně na tomto poli by mohlo dojít až v roce 2025.
V oblasti sportovních pravidel se podařilo dohodnout zhuštění programu před velkou cenou, ale s malým dopadem na závodní víkend. Týmy ušetří díky tomu, že do místa konání přiletí o den později. Kvůli tomu se první páteční trénink pojede brzo odpoledne a druhý bude končit před soumrakem. Díky tomu se ušetří na ubytování (což například v Abú Zabí není levná záležitost) a členové závodního týmu nebudou tak pracovně vytíženi (za což si samozřejmě nechávají platit). Také by se měl snížit počet cestujících členů týmu.
Když se už rozpočtový strop zdá být nezbytný, velké týmy chtějí mimo něj dostat co nejvíce položek včetně platů dvou jezdců a tří členů managementu. Jeden ze šéfů menších týmů vznesl otázku, jaký má smysl na všem šetřit a pak vysolit 40 milionů dolarů za dobrého jezdce. Rozpočtový strop by tedy měl začít na 200 milionech dolarů a následně klesnout na 175 a 150 milionů, nebo pokud bude menší počet výjimek, tak to bude 250/225/200 milionů.
V otázce rozdělení příjmů to vypadá na přibližně 50milionový bonus pro Ferrari, ale bonusy by dostávaly i jiné týmy. Příjmy F1 směřující k týmům by se rozdělily na tři proudy, tři sloupečky tabulky. První dva by fungovaly jako dosud, týmy by byly odměňovány rovným dílem za účast a odstupňovaně za umístění v Poháru konstruktérů.
Třetí sloupec by se sestavoval na základě složitějšího vzorce, zohledňujícího délku historie týmu a dosažené úspěchy. Takový Haas nejspíš nedostane nic, zatímco Williams bude odměňován za svoji sbírku titulů a Pohárů konstruktérů. Ferrari, Mercedes a Red Bull by v takovém systému odhadem přišly o 30 milionů ročně, McLaren o pět milionů, zatímco týmy jako Renault a Racing Point by si polepšily o 25 milionů.
Současný složitý systém tvorby pravidel by Liberty Media chtěla výrazně zeštíhlit. Strategická skupina by se zrušila úplně a o křesla v Komisi F1 by přišli promotéři závodů, výrobci motorů, sponzoři, dodavatel pneumatik, prostě všichni ze současných 24 členů kromě zástupců všech týmů, FIA a samozřejmě i majitelů F1. Poměr sil by byl stejný jako v současné Strategické skupině, jenomže vedle deseti týmů, z nichž každý by disponoval jedním hlasem, by FIA a Liberty Media disponovaly každá 10 hlasy a Liberty Media.
Přijaté návrhy by pak už jenom schválila Světová rada motorsportu FIA. Některé týmy ale nejsou vůbec nadšeny myšlenkou, že FIA a Liberty Media by si spolu mohly prosadit cokoliv, pokud by o výsledku rozhodovala pouze prostá, nebo i dvoutřetinová většina. Ferrari si má ponechat právo veta, ale striktně omezené na zásadní zásahy do základů F1.