Sató nenašel v Alabamě přemožitele
Honda Indy Grand Prix of Alabama – závod
Počtvrté se Japonec Sató radoval z vítězství v závodě IndyCar Series. Po Long Beach, Indianapolisu a Portlandu přidal triumf také na okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě. Na Dixona zbylo opět jen druhé místo, už šesté z celkem deseti závodů na trati u Birminghamu, Bourdais skončil na třetím místě.
O vzrušení se na startu postaral Jones. IndyCar hodně start zdržovala a Brit závodící s dubajskou licencí neudržel nervy na uzdě a vyrazil dopředu. Předjel sice 17 aut, rychlá penalizace ho ale vrátila na konec pole. Obhájce titulu Dixon by byl býval viděl rád další penalizaci, pro Rahala za manévry, kterými mu znemožnil předjetí, IndyCar ale jeho stížnost zamítla.
Už okolo 10. kola zamířili do boxů piloti, kteří se rozhodli pro strategii tří zastávek v boxech. Mezi prvními byli piloti týmu Penske, kteří se na trati, jež jim jinak velmi sedí, celý víkend trápili. Newgarden po pit stopech ale začal postupovat kupředu. Obhájce vítězství přitom startoval z 16. příčky.
Jones (vůz v popředí) ulil start
V boxech se rozplynuly naděje Rahala na dobrý výsledek. Kvůli problémům se zaseknutým plynovým pedálem ztratil čas a vrátil se až na 12. místě. Ideální pit stop neměl ani Sató, u něhož tým bojoval s upevněním levého zadního kola. Japonec se ale dokázal udržet před Dixonem.
Po 20. kole měli už piloti jedoucí na tři pit stopy zastávky odbyté. Na trati zůstali jen Bourdais, PIgot a Harvey, zkoušející strategii dvou pit stopů. Za nimi byl už Sató pronásledovaný Dixonem. Problémy měl Power, který se na konci stintu trápil a dostal dokonce hodiny, po nichž v předposlední zatáčce tak tak neskončil v kačírku. Ztratil několik pozic a musel do boxů pro nové obutí.
Ve 28. kole zastavili Bourdais a Pigot. Harvey vydržel na trati ještě déle, ale po návratu od mechaniků musel obratem do boxů znovu – odpykat si penalizaci za překročení rychlostního limitu. Velmi pěkný souboj předvedli v páté zatáčce nováčci O’Ward a Rosenqvist. Vítězně z něj vyšel Mexičan, který švédského soupeře předjel netradičně vnějškem.
Po třetině závodu vedl Sató, s odstupem čtyř sekund jel Dixon, Hinchcliffe již ztrácel přes osm vteřin. Následovali Rossi (+ 9), Newgarden (+ 20), Hunter-Reay (+ 26), Ericsson (+ 27), Ferrucci (+ 34), Pagenaud (+ 35) a první desítku uzavíral Bourdais se ztrátou 39 vteřin.
Vítěz z Austinu Herta měl technické problémy a postupně se propadal. Nakonec musel svůj vůz odstavit v boxech, přičemž i diváci slyšeli, že s motorem není něco v pořádku. Problém byl podle týmu se vstřikováním paliva, kdy do motoru nešla pohonná směs tak, jak měla. Herta na kolo ztrácel i osm vteřin.
Okolo 33. kola začaly další pit stopy pro ty, kteří jeli na tři zastávky. Sató zamířil k mechanikům v 37. kole a na trať se vrátil před Bourdaisem. Ten sváděl bitvu s Dixonem, což umožnilo japonskému pilotovi poodjet zhruba na osm vteřin. V polovině závodu za nimi následovali Hinchcliffe se ztrátou 10 vteřin, o dalších pět dále byl Rossi a pak následovala větší mezera, kdy Hunter-Reay měl manko 27 vteřin. Na dalších příčkách se drželi Ericsson, Pigot, Newgarden a Power.
Sledovat výkon svých pilotů narychlo přijel po výrazné převaze v kvalifikaci i bývalý moderátor David Letterman, zde s Bobbym Rahalem
Ten v 50. kole ale opět hlásil, že má problémy s pneumatikami. Předjel jej stájový kolega Pagenaud a do souboje o 10. příčku se zapojil také Rahal nažhavený ukázat, že má rychlý vůz a nebýt technických potíží, bojoval by v čele. Power musel znovu do boxů, čímž přistoupil na strategii čtyř pit stopů.
Bourdais se dokázal odpoutat od Dixona, který v této fázi měl naopak co dělat s Hinchcliffem, a zezadu se blížil také Rossi. Sató měl bezpečný náskok kolem 7,5 sekundy.
V tu chvíli ale vyvrcholily problémy Rahala. Američanovi zhasnul volant a vůz vypověděl službu. Na to chtěl reagovat tým A.J. Foyta a na poslední chvíli povolal Kanaana do boxů, jenže ten zkřížil cestu stejným směrem mířícímu Chiltonovi a poslal jej do bariéry z pneumatik. Ředitel závodu Kyle Novak ukázal, že to myslel vážně, když řekl, že bude zavírat pit lane jen v nezbytně nutných případech, jako například před 14 dny, kdy Rosenqvist havaroval a zůstal stát přímo na vjezdu do boxů.
Všichni piloti proto stihli zamířit do boxů předtím, než na trať vyrazil zpomalovací vůz. K poslednímu pit stopu tak všichni zajeli společně, čímž se dorovnala Bourdaisova strategie s tou, kterou jeli ostatní piloti v čele. Dixon jej navíc v boxech dokázal předjet. Sató dál vedl před touto dvojicí, Hinchcliffem, Rossim, Hunter-Reayem, Ericssonem, Harveym, Newgardenem a Rosenqvistem. Navíc měl jako polštář Leista, který byl o kolo zpět a odděloval lídra závodu od druhého Dixona.
Restart přišel v 66. kole, Sató mohl v klidu odjíždět, protože Brazilec nehodlal uhnout a až mávání modrými vlajkami ho v následujícím kole přinutilo pustit ostatní piloty před sebe. Rossi po restartu předjel Hinchcliffea, ten se postupně propadl až na šestou příčku, naopak Newgarden postoupil na pátou pozici.
Mechanici dostali při pit stopech Dixona před Bourdaise
Deset kol před koncem měl Sató náskok dvou vteřin a dvojice Dixon – Bourdais jezdila těsně za sebou. Francouz mechanikům hlásil, že pneumatiky už jsou sjeté a z vozu víc nevyždímá. Dixonovi svitla naděje, že by mohl pomýšlet i na premiérové vítězství v Alabamě. Sató totiž pět kol před koncem v zatáčkách 8 a 9 vyjel z dráhy, přeletěl přes kačírek a z vozu uletěla část difuzoru. Náskok se ztenčil na 1,3 sekundy.
O pár metrů dále se odehrával další souboj, v němž Rossi prohrál a přepustil čtvrtou příčku Newgardenovi. Z bitvy o vítězství nakonec nic nebylo a naopak Dixon musel bránit druhou příčku před Bourdaisem, který ožil, dotáhl se na něj a posledního jeden a půl kola na úřadujícího šampiona útočil. Dixon v souboji dvou jezdců, kteří mají dohromady devět titulů, ale nedal Francouzovi příležitost.
Powerovi nakonec v posledním kole téměř došlo palivo a loňský vítěz Indy500 musel přepustit 10. příčku Rosenqvistovi. Po projetí cílem do boxů zacouval, protože na to, aby objel celé kolo, mu už v nádrži nezbylo.
Sató potěšil vítězstvím i spolumajitele stáje Davida Lettermana, který po ovládnutí kvalifikace týmem narychlo změnil plány a z New Yorku v neděli ráno do Alabamy přicestoval. „Je to zásluha týmu, odvedl fantastickou práci. Moje auto bylo úžasné. Na červených i na černých pneumatikách, vůbec jsem se o to nemusel obávat. Tohle byl asi nejčistší závod, který jsem vyhrál. Přijeli jsme sem s nadějí jako vždy, ale nečekali jsme, že budeme takhle dominovat,“ rozplýval se Japonec v cíli.
Druhý v cíli Dixon rozšířil svou sbírku stříbrných příček z Alabamy na šest. „Musíme s tím být spokojení. Je to vyrovnaná série. Přijeli jsme si sem pro vítězství, ale druhé místo je skvělé na body. Doufám, že tu ale někdy vyhraju,“ řekl Novozélanďan.
Bourdais byl jedním z mála, kteří vydrželi na původně plánované strategii dvou pit stopů. „Všechna čest týmu, dal mi skvělé auto. Dale (Coyne, majitel týmu) mi věřil víc, než já sám. V 18. kole jsem hlásil, že si nemyslím, že vydržím ještě dalších 10 kol, a on mi odpověděl: No, tak teď už ale musíš. Nebyl jsem si jistý, ale fungovalo to a dojel jsem třetí,“liboval si.
Po startu z 16. příčky dokázal Newgarden vytěžit maximum možného a skončil čtvrtý. „Měli jsme dneska velmi dobré auto, ale startovali jsme příliš vzadu. To byl náš příběh celý víkend. Nedostali jsme dost prostoru, takže čtvrté místo je dobré. Chevrolet udělal dobrou práci a dostal nás tam, kam jsme potřebovali,“ uvedl Američan, který díky tomu udržel vedení v šampionátu před Dixonem a Satóem.
Sezona pokračuje už za týden oblíbeným městským okruhem v Long Beach.
p. | jezdec | tým | motor | čas | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 1:55:46,8076 | 50+2+1+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,3874 | 40+1 |
3. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 2,7933 | 35+1 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 7,9721 | 32 |
5. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 8,8518 | 30+1 |
6. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 9,4356 | 28+1 |
7. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 13,7580 | 26 |
8. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 15,2506 | 24 |
9. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 22,7848 | 22 |
10. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 26,2450 | 20 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 31,8178 | 19 |
12. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 33,9035 | 18 |
13. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 34,9655 | 17 |
14. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 39,3119 | 16 |
15. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 40,0094 | 15 |
16. | Patricio O´Ward | Carlin | Chevrolet | + 40,6728 | 14 |
17. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 42,5718 | 13 |
18. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 12 |
19. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 11 |
20. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 10 |
21. | Ben Hanley | DragonSpeed | Chevrolet | - 2 kola | 9 |
22. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | - 2 kola | 8 |
23. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | porucha | 7+1 |
24. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | porucha | 6 |