Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Plán na standardizované převodovky skončil v koši

Plán na standardizované převodovky skončil v koši

Opravdu to nebyl dobrý nápad

FIA vzdala snahu zavést ve F1 jednotné převodovky. Týmy si nadále budou vyrábět vlastní, nebo je nakupovat u větších týmů, automobilek a dalších společností. Výběrové řízení oznámené v únoru tohoto roku nebude mít vítěze.

Původní záměr byl takový, že monopolní dodavatel bude, počínaje rokem 2021, dodávat jednotný vnitřek převodové skříně, zatímco vnější díly by byly přizpůsobitelné, aby si je týmy mohly integrovat do vozů podle vlastních preferencí. Do výběrového řízení se přihlásily čtyři společnosti, veřejnost ale o svém velkém zájmu informovala pouze Xtrac, která již má ve F1 nějakou historii a byla považována za favorita.

Skupina odborníků v technickém oddělení FIA ale prezidentovi Jeanu Todtovi doporučila od záměru upustit. Bezprodlevové převodovky v současné F1 nemají na svědomí velké rozdíly v časech na kolo, zato jejich výrobce může být kritizován za případné selhání, protože zajistit spolehlivost složitých mechanismů je klíčovou výzvou. To jsou hned dva dobré argumenty proti a třetím jsou finance, neboť potenciální dodavatelé by si také nechali dobře zaplatit, zatímco kupříkladu Ferrari prodává týmům Sauber a Alfa Romeo to, co beztak chce vyvíjet samo pro sebe, takže úspora by nebyla moc velká. Sečteno a podtrženo, jednotné převodovky nebyl dobrý nápad.

"Rozhodnutí je založeno na analýze informací technického i finančního charakteru sesbíraných od týmů a dodavatelů," píše se v tiskové zprávě Mezinárodní automobilové federace.

K standardizaci nadále směřují "méně zajímavé" části vozu. Výběrová řízení běží na dodavatele ráfků kol, klíčových částí palivového systému i části brzdového systému.