Příděl bodů ve velkých cenách je stále štědřejší
Rekordy: závody s bodovým ziskem
Během VC Francie dosáhl Lewis Hamilton dalšího jubilea: 200. závodu s bodovým ziskem. V historickém žebříčku mu sice momentálně patří čtvrté místo, ale to si v dalším průběhu sezony jistě vylepší.
Pohled na úspěšnost jezdců z pohledu bodového zisku je sice zajímavá, ale zdaleka není objektivní. Zásadní roli totiž hraje počet bodovaných míst, který se v historii MS F1 několikrát měnil.
V prvních deseti sezonách (1950 až 1959) bodovalo jen prvních pět jezdců v cíli systémem 8-6-4-3-2, navíc se uděloval bonusový bod za nejrychlejší kolo v závodě. V roce 1960 se oceňovalo o jedno místo navíc hodnotou 8-6-4-3-2-1 bod. V letech 1961 až 1990 si polepšil vítěz díky bodování 9-6-4-3-2-1. A od roku 1991 došlo k dalšímu posílení zisku vítěze: 10-6-4-3-2-1.
První zásadnější změnou v bodovém ohodnocení bylo v roce 2003 navýšení počtu odměněných jezdců na osm. Body se rozdělovaly systémem 10-8-6-5-4-3-2-1. Zatím poslední úprava přišla v roce 2010. Od té doby boduje deset jezdců a zisk se podstatně zvýšil na 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. V praxi to znamená, že dnes neodjede s prázdnou polovina jezdeckého pole. O tom si dřív mohli závodníci nechat jenom zdát…
Michael Schumacher (na úvodním snímku) dokázal bodovat ve 221 závodech, přičemž prvních 131 úspěchů dosáhl v letech, kdy se honorovala jen nejlepší šestice! Druhý nejúspěšnější Kimi Räikkönen připsal v této době deset bodových zisků, dalších 84 v periodě osmi a 115 v éře deseti bodujících.
Pokud se podíváme na procento úspěšnosti, jasně mu vévodí pětinásobný mistr světa Lewis Hamilton. Brit dokázal bodovat v 84,39 procenta závodů, do nichž nastoupil! Jenže ve 163 těchto velkých cenách bodovalo deset nejlepších.
Přesto se dá očekávat, že i tuto statistickou kategorii Lewis Hamilton brzy ovládne. Letos to už nestihne, ale začátkem příštího ročníku pravděpodobně ano.
p. | jezdec | týmy | počet | % |
---|---|---|---|---|
1. | Michael Schumacher | Benetton, Ferrari, Mercedes | 221 | 71,99 |
2. | Kimi Räikkönen | Sauber, McLaren, Ferrari, Lotus, Alfa Romeo | 209 | 69,67 |
3. | Fernando Alonso | Renault, McLaren, Ferrari | 202 | 64,74 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren, Mercedes | 200 | 84,39 |
5. | Sebastian Vettel | BMW Sauber, Toro Rosso, Red Bull, Ferrari | 187 | 82,38 |
6. | Felipe Massa | Sauber, Ferrari, Williams | 165 | 61,34 |
7. | Jenson Button | Williams, Benetton, Renault, BAR, Honda, Brawn, McLaren | 162 | 52,94 |
8. | Rubens Barrichello | Jordan, Stewart, Ferrari, Honda, Brawn, Williams | 140 | 43,34 |
9. | Nico Rosberg | Williams, Mercedes | 133 | 64,56 |
10. | Alain Prost | McLaren, Renault, Williams, Ferrari | 128 | 64,32 |
11. | David Coulthard | Williams, McLaren, Red Bull | 121 | 49,19 |
12. | Mark Webber | Minardi, Jaguar, Williams, Red Bull | 112 | 52,09 |
13. | Nélson Piquet | Brabham, Williams, Lotus, Benetton | 100 | 49,02 |
14. | Ayrton Senna | Toleman, Lotus, McLaren | 96 | 59,63 |
15. | Sergio Pérez | Sauber, McLaren, Force India, Racing Point | 95 | 58,28 |
16. | Gerhard Berger | Arrows, Benetton, Ferrari, McLaren | 94 | 44,76 |
17. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso, Red Bull, Renault | 92 | 58,23 |
18. | Valtteri Bottas | Williams, Mercedes | 92 | 73,02 |
19. | Ralf Schumacher | Jordan, Williams, Toyota | 90 | 50,00 |
20. | Nico Hülkenberg | Williams, Force India, Sauber, Renault | 88 | 53,66 |