Které rekordy už nebudou pravděpodobně nikdy překonány?
Některé nejsou v současné F1 myslitelné
Rekordy jsou na to, aby se překonávaly. Některé se ale v současné F1 překonat opravdu nedají, nebo je to alespoň opravdu hodně nepravděpodobné.
Nejmladší vítěz velké ceny – Max Verstappen
Nizozemec, i s dávkou štěstí, zvítězil ve svém prvním závodě za špičkový tým Red Bull Racing, do kterého se dostal v průběhu své druhé sezony ve F1. Právě jeho angažování týmem Toro Rosso v pouhých 16 letech, přičemž na start velké ceny se postavil jako 17letý, motivovalo FIA k zavedení minimální věkové hranice pro jezdce F1.
Verstappen zvítězil ve věku 18 let, sedmi měsíců a pěti dní. Minimální věk jezdce F1 je teď 18 let, takže tento rekord je teoreticky překonatelný, ale mladík by to musel stihnout v prvních měsících své účasti ve F1, kdy má spíše starosti s udržením vozu na trati až do cíle. Zpravidla také nesedí ve špičkovém autě.
Nejméně vozů v cíli – Velká cena Monaka 1996
V ulicích Monte Carla bylo onen rok 12 z 22 jezdců vyřazeno různými incidenty a dalších sedm odstoupilo kvůli poruchám. Z trojice Olivier Panis, David Coulthard a Johny Herbert se v cíli nejvíce radoval první jmenovaný. Bylo to jeho první (a jediné) vítězství ve F1. Dnešní technika F1 je podstatně spolehlivější.
Vítěz s nejvyšším počtem návštěv boxů – Jenson Button
Fantastický taktik byl v Kanadě v roce 2011 v boxech šestkrát. V cíli se přesto objevil o tři sekundy dříve než druhý Sebastian Vettel. Button se v tomto závodě zapletl do dvou kolizí a dostal penalizaci v podobě průjezdu boxovou uličkou. Je ale třeba dodat, že to byla mimořádně divoká velká cena se šesti výjezdy bezpečnostního vozidla.
Jenson Button na cestě za vítězstvím. Foto: McLaren
Nejméně zastávek ve velké ceně – Velká cena Nizozemska 1961
V této velké ceně bylo možné vidět monopost F1 stát na místě pouze před startem a po odmávnutí šachovnicovou vlajkou. Ani jeden z 15 závodníků nebyl na okruhu Zandvoort v boxech. Nikdo také neodstoupil. Rekord je tedy nula, což se těžko překonává, zvláště když je nyní jedna zastávka v boxech povinná.
Největší náskok vítěze – Stirling Moss
Jackie Stewart ve Španělsku v roce 1969 a Damon Hill v Austrálii v roce 1995 dali všem soupeřům, včetně druhého v cíli, celá dvě kola. Ale co to je ve srovnání se Stirlingem Mossem, který v Portugalsku v roce 1958 čekal v cíli pět minut a 12,8 sekundy, než dorazil Mike Hawthorn. Na krátkých okruzích moderní F1 se tohle nemůže stát.
Nejvíce vozů na startu – Velká cena Německa 1953
V 50. letech byly vozy F1 malé a na bezpečnost se moc nehledělo, takže v roce 1953 se na startovní rovinku VC Německa vměstnalo 34 závodníků. Závodilo se na Nordschleife, kde pak bylo pro takový počet vozů dostatek místa.
Nejméně vozů na startu – Velká cena USA 2005
Pouze doufáme, že se nic podobného nikdy nezopakuje. Po technických problémech a politických hrátkách nenastoupil na start závodu ani jeden tým používající pneumatiky Michelin. Na konkurenčních pneumatikách Bridgestone vyrazilo do závodu šest jezdců. Dva z nich dostali od dvou jezdců Ferrari kolo, další dva dvě kola. Indianapolis pak neprodloužil s F1 smlouvu a ta se musela z největší ekonomiky světa s velkou hanbou vytratit. Michelin nevydržel ve F1 o nic déle a jen pár let po něm se poroučel také Bridgestone.
Tragikomická VC USA 2005. Foto: Ferrari
Nejmenší rozdíl v cíli – Velká cena Itálie 1971
V tomto roce byl Peter Gethin na Monze v cíli pouze o 0,01 sekundy dříve než Ronnie Peterson. Tehdy se ještě neměřilo na tisícinu sekundy, takže si dokážeme představit překonání tohoto rekordu. Pátý v pořadí ale na široké rovince protnul cílovou čáru pouze 0,61 sekundy po vítězi!
Nejtěsnější kvalifikace – Velká cena Evropy 1997
V Jerezu, v poslední kvalifikaci sezony, před závodem, ve kterém se rozhodlo o majiteli mistrovského titulu, byli nejrychlejší Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen. Všem třem byl naměřen na tisícinu stejný čas. Na start se postavili ve výše uvedeném pořadí, neboť v něm tohoto výkonu v kvalifikaci dosáhli.
Nejstarší mistr světa – Juan Manuel Fangio
Že je Kimi Räikkönen ve 40 letech na formuli 1 příliš starý? Fangiovi bylo 38 let, když v roce 1950 vznikl šampionát F1, a 46 let, když získal svůj pátý mistrovský titul. V novější historii vyniká Michael Schumacher, jenž po návratu s týmem Mercedes v roce 2012 závodil jako 43letý. Jenže i kdyby v týmu vydržel déle a v roce 2014 získal titul místo Lewise Hamiltona, Fangiův rekord by nepřekonal.
Zdroj: FORMULE.CZ