Verstappen se oddělil od Clarka s Prostem
VC Saúdské Arábie – kvalifikace
Verstappen vybojoval při kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie své 34. pole position v kariéře, které ho v historické tabulce osamostatnilo na pátém místě od Prosta s Clarkem. Spolu s Nizozemcem bude v první řadě stát Leclerc. Nováček Bearman téměř vyřadil ve druhé části svého slavnějšího krajana Hamiltona, nakonec ale začne z 11. pozice.
Ve 20:00 hodin místního času vypukl v Saúdské Arábii boj o pozice na startovním roštu sobotního závodu. Tentokrát se již jelo za umělého osvětlení. Zatímco vzduch měl 25 stupňů, teplota asfaltu činila 31 stupňů.
Do kvalifikace vstupoval jako jasný favorit Verstappen. Nizozemec vyhrál první i třetí volný trénink. Ve druhém sice obsadil pouze třetí pozici za Alonsem a Russellem, přesvědčivě však vypadaly jeho závodní simulace.
Velká pozornost byla ovšem upřena i na Bearmana. Teprve osmnáctiletý Brit nahradil od třetího tréninku v kokpitu Ferrari Sainze, kterého postihl zánět slepého střeva a musel urgentně na operaci. Šlo o Bearmanovu premiéru ve F1. Ta znamenala, že v Džiddě musel oželet závody F2. Zde pro něj přitom víkend začal velmi slibně – ve čtvrtek vyhrál kvalifikaci.
Otázkou bylo, zdali se stihne zúčastnit kvalifikace Čou. Číňan totiž v závěrečné třetině posledního tréninku havaroval a krátce před začátkem bojů o startovní pozice se na jeho voze pořád pracovalo.
Ihned po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky vyráželi na dráhu první jezdci. Většina logicky volila měkkou směs pneumatik, u Mercedesu se ale rozhodli k prvním pokusům přistoupit s jinou strategií. Hamilton i Russell totiž obuli střední sadu.
Postupně zaznamenali čas všichni piloti. Pět minut před koncem vedl Verstappen (1:28,491) před Leclercem (+0,177) a Alonsem (+0,215). Jezdci Mercedesu přezuli po prvních pokusech na střední sadě na měkkou a zatímco Russellovi patřilo čtvrté místo, Hamilton byl devátý. Uznání zasluhoval také osmý Bearman.
Vyřazení hrozilo Gaslymu, Sargeantovi, Bottasovi, Oconovi a Čouovi. U Číňana byla situace nejkritičtější. Stále totiž neměl na kontě jediný čas a navíc pořád zůstával v boxech. Čas se přitom krátil.
Tradičním problémem byl hustý provoz na dráze. Hülkenbergovi se připletl do cesty Sargeant a pilot Haasu nazval svého amerického soupeře idiotem. Russell byl varován černo-bílou vlajkou za přejetí bílé čáry ohraničující nájezd do boxů.
Pětice, která figurovala v zóně vyřazení pět minut před koncem, se nakonec nezachránila. Zatímco Bottas skončil šestnáctý, Ocon sedmnáctý, Gasly osmnáctý, Sargeant devatenáctý a Čou dvacátý. Číňan se sice v závěru přece jen dostal na trať, najet do měřeného kola už ale nestihl.
Již po třech minutách druhé části skončilo kvalifikační účinkování pro dalšího jezdce. Hülkenberg ztratil výkon a zůstal stát na dráze v osmé zatáčce. Došlo k vyvěšení červených vlajek.
Pět minut před koncem druhé části vedl Verstappen o 44 tisícin sekundy před Alonsem. Třetí místo patřilo Leclercovi. Vyražení hrozilo kromě již nepokračujícího Hülkenberga také jedenáctému Magnussenovi, dvanáctému Ricciardovi, třináctému Albonovi a čtrnáctému Bearmanovi. Britský nováček doplácel na své probrzdění v prvním pokusu.
Bearman dvě minuty před koncem prostřední části zrychlil. Jeh zlepšení ale stačilo pouze na první nepostupové 11. místo. Povyskočil také Albon. I Thajec ale zůstal v nepostupové zóně jako dvanáctý.
Na nepostupové pětici už se nic nezměnilo ani v posledních minutách. Vypadli jedenáctý Bearman, dvanáctý Albon, třináctý Magnussen, čtrnáctý Ricciardo a patnáctý Hülkenberg. Bearmanovi chybělo pouhých 36 tisícin sekundy a vyřadil svého mnohem slavnějšího krajana Hamiltona. Ten nebyl vůbec spokojen. „Omlouvám se. Nemohl jsem se zlepšit, nemám přilnavost,“ uvedl do vysílačky.
Úvodní pokusy ve třetí části naznačily, že Red Bull směřuje za dalším kvalifikačním úspěchem. Verstappen zajel čas 1:27,472 a vedl o 335 tisícin před Pérezem. Třetí byl Alonso, čtvrtý Leclerc, pátý Russell, šestý Piastri, sedmý Norris, osmý Stroll, až devátý Hamilton a desátý Cunoda.
Po prvních časech se všichni odebrali do svých garáží, kde se připravili na své závěrečné pokusy. Leclerc nebyl spokojen. „Na nových pneumatikách je to zvláštní, je náročné na nich jet,“ posteskl si.
V Alonsově kokpitu byla nálada úplně odlišná, a to i přesto, že na jezdce Red Bullu nestačil: „To bylo dobré kolo, pojďme to zkusit ještě jednou,“ burcoval svůj tým.
Verstappenovi ani při druhých pokusech pole position nikdo nesebral. Nizozemec tak vybojoval již 34. kvalifikační triumf, který ho na pátém místě historické tabulky osamostatnil od legendárních šampionů Clarka s Prostem. Do první řady se nakonec dostal i Leclerc, který přeskočil Péreze. Mexičan se musel spokojit se třetí pozicí. Čtvrtý nakonec skončil Alonso, pátý Piastri, šestý Norris, sedmý Russell, osmý Hamilton, devátý Cunoda a desátý Stroll.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:28,171 | 1:28,033 | 1:27,472 | 18 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:28,318 | 1:28,112 | 1:27,791 | 23 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:28,638 | 1:28,467 | 1:27,807 | 19 |
4. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:28,706 | 1:28,122 | 1:27,846 | 17 |
5. | Oscar Piastri | Mclaren | Mercedes | 1:28,755 | 1:28,343 | 1:28,089 | 22 |
6. | Lando Norris | Mclaren | Mercedes | 1:28,805 | 1:28,479 | 1:28,132 | 22 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:28,749 | 1:28,448 | 1:28,316 | 22 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28,994 | 1:28,606 | 1:28,460 | 24 |
9. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:28,988 | 1:28,564 | 1:28,547 | 18 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:28,250 | 1:28,578 | 1:28,572 | 19 |
11. | Oliver Bearman | Ferrari | Ferrari | 1:28,984 | 1:28,642 | 18 | |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:29,107 | 1:28,980 | 16 | |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:29,069 | 1:29,020 | 17 | |
14. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:29,065 | 1:29,025 | 12 | |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:29,055 | 10 | ||
16. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:29,179 | 9 | ||
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:29,475 | 10 | ||
18. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:29,479 | 9 | ||
19. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:29,526 | 9 | ||
20. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull