Leclerc se ubránil Hamiltonovi a poprvé vyhrál
VC Belgie – závod
Monačan Leclerc se dočkal prvního triumfu ve F1. Pro Ferrari získal první letošní vítězství. Dlouho se zdálo, že jeho úspěch nemůže nikdo ohrozit, ale v závěru musel odrazir drtivý nápor Hamiltona.
Sestavit startovní rošt byl tentokrát hodně tvrdý oříšek. Penalizací totiž byla potrestaná téměř polovina startujících. Za výměnu motoru byli odsunuti o pět míst Ricciardo a Hülkenberg, za výměnu motoru i převodovky o deset míst Sainz, za výměnu pohonné jednotky na konec roštu Albon, Kvjat, Stroll a Giovinazzi, za výměnu pohonné jednotky, převodovky a zadního křídla startoval z uličky před boxy Kubica.
Stojí tedy za to podívat se na konečnou verzi postavení na startu: první řada Leclerc a Vettel, druhá Hamilton a Bottas, třetí Verstappen a Räikkönen, čtvrtá Pérez a Magnussen, pátá Grosjean a Ricciardo, šestá Norris a Hülkenberg, sedmá Gasly a Russell, osmá Sainz a Stroll, devátá Albon a Giovinazzi, desátá Kvjat a od boxů Kubica.
Nálada v padoku ve Francorchampsu nebyla nijak dobrá. Sobotní tragická nehoda Huberta všechny citelně zasáhla. A zatáčka Eau Rouge vzbuzovala respekt i u jezdců ef jedniček. Svému kolegovi vzdali čest minutou ticha. Red Bull na vozech umístil vzkaz Racing For Anthoine.
První řadu zabrali jezdci Ferrari a Leclerc startoval potřetí v kariéře z pole position. Cíl byl jasný: vybojovat první letošní vítězství.
Kromě Russella a poslední čtveřice na střední směsi pneumatik obuli všichni ostatní měkkou. Teplota byla příjemná, asfalt 26,4 °C, vzduch 17 °C, vlhkost 59,8 % a vítr 2,3 m/s.
Alexander Albon skvěle zvládl premiéru v týmu Red Bull a obsadil páté místo
Leclerc sice odstartoval velmi dobře, ale Vettel byl Hamiltonem vytlačený mimo trať. Zařadil se na třetí místo a na první rovince se vrátil za záda týmového kolegy. V první zatáčce do sebe narazili Räikkönen s Verstappenem. Räikkönen byl vystřelený do vzduchu, Verstappen si poškodil levé přední kolo, ale pokračoval dál a v Eau Rouge kvůli tomu zabořil vůz do svodidel. Sportovní komisaři usoudili, že není nutné tento souboj podrobit vyšetřování.
Kolize využil Norris a protáhl se na pátou pozici. Naopak Ricciardo při zpomalení za kolidujícími vozy dostal zezadu ránu od Strolla.
Na trať vyjel safety car. Mechanici Ricciarda, Räikkönena a Sainze měli hned plné ruce práce. Vpředu zatím kroužili Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris, Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly, Stroll, Kvjat, Giovinazzi, Albon, Hülkenberg, Russell a Kubica. Sainz s nepojízdným vozem zastavil a zpomalovací vůz si prodloužil první misi.
Ve 4. kole se znovu závodilo. Vettel po restartu udělal drobnou chybu, ale pozici uhájil, protože se Hamilton musel bránit Bottasovi. Leclerc mírně navyšoval náskok na dvě vteřiny a pole se pozvolna natahovalo. Jezdci Ferrari vyhráli všechny tréninky i kvalifikaci a rychlost potvrzovali i v úvodu závodu. Leclerc udělal v 9. kole jezdeckou chybu a vyjel mimo dráhu, ale vrátil se a nic neztratil.
Hamilton hlásil inženýrům, že Vettel má problémy. A přiblížil se mu na méně než vteřinu. Vzápětí Pérez předjel Magnussena a zaujal sedmou pozici. Potom se Magnussen neubránil ani Gaslymu. Jako by chtěl Francouz svému šéfovi Markovi dokázat, že se umí probíjet jezdeckým polem kupředu.
Ve 13. kole si pro nové pneumatiky se střední směsí dojel jako první Gasly a klesl na 15. místo. O kolo později vyměnil kola Stroll a mechanici Mercedesu předstírali, že budou také přezouvat. Vettel byl rychlejší a zajel do boxů. Která varianta bude výhodnější?
Vettel se vrátil pátý se ztrátou 18 vteřin na druhého Hamiltona. Brit zůstal na trati a zajel svůj nejlepší čas. Jenže Vettel byl ještě lepší a v 17. kole dokonce zajel nejrychlejší kolo. V tom následujícím byl znovu o sekundu rychlejší. Mercedes musel vymyslet něco jiného.
V 19. kole diváci na tribunách povstali a dlouhým bouřlivým potleskem vzdali hold Hubertovi, který ve F2 jezdil se startovním číslem 19.
Magnussen se dál trápil a neustále se propadal. Jeho závodní tempo nebylo dobré. Ve 21. kole si dojel pro nové střední pneumatiky Leclerc a propadl se až za Vettela na čtvrté místo. O kolo později zastavil Hamilton. Mechanikům se výměna levého zadního kola nijak zvlášť nepovedla a Hamilton po návratu ztrácel na druhého Leclerka sedm vteřin.
Gasly dostal varování za změnu jízdní stopy v brzdné zóně. Ve zbytku závodu musel být ostražitý. Jediný red bull ve startovním poli po zastávce klesl až na 15. místo a Albon se ocitl pod tlakem. Z první desítky už nebyl v boxech jen šestý Giovinazzi.
Lewis Hamilton v závěru výrazně zrychlil a do posledních metrů bojoval o vítězství
Po 25 kolech bylo pořadí Vettel, Leclerc (+1,1), Hamilton (+7,1), Bottas (+13,4), Norris (+32,8), Giovinazzi (+43,7), Ricciardo (+46,8), Pérez (+47,5), Grosjean (+49,2), Gasly (+50,5), Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Albon, Räikkönen, Russell, Kubica a Magnussen.
Nejrychlejší kola po zastávce zajeli nejprve Hamilton a po něm Bottas. Ferrari dalo ve 26. kole pokyn Vettelovi, aby před sebe pustil Leclerka. Jenže mercedesy se zezadu rychle přibližovaly. Nejrychlejším jezdcem na trati byl Bottas, ale na Hamiltona ztrácel téměř šest vteřin. Vettel se zeptal inženýrů, zda jeho pneumatiky mají opravdu vydržet až do konce závodu…
Hamilton sice dojel Vettela, ale zároveň se tím nechal zpomalit. Vpředu ujížděl Leclerc a zezadu se přibližoval Bottas. Celá čtveřice už kroužila po trati v deseti vteřinách. Ve 32. kole Hamilton poprvé ostře zaútočil. A na druhý pokus se s pomocí DRS dostal před Vettela. Na Leclerka v té chvíli ztrácel 6,5 vteřiny. Rozdíl ve stáří pneumatik mezi nimi bylo pouze jedno kolo. Karty byly rozdané.
Vettel byl donucen zajet si ve 33. kole pro další sadu pneumatik. Dostal měkkou směs a vrátil se čtvrtý se ztrátou 18,4 vteřiny na Bottase. Začínala zajímavá stíhací jízda. Do první desítky se zatím dostal Albon a předjel i Gaslyho, jehož vystřídal v kokpitu Red Bullu. Diváky pak nadchl, když vnějším obloukem předjel Ricciarda.
Ve 36. kole Vettel zajel nejrychlejší kolo, ale ztrátu stahoval jen pozvolna. Ke stupni vítězů měl stále hodně daleko. Giovinazzi ve 37. kole předjel Gaslyho a sáhl alespoň po jednom bodu. Hamilton se nadechl k poslední ofenzívě. Ve 40. kole už stáhl ztrátu pod tři sekundy a byl podstatně rychlejší.
Na konci 42. kola už byl rozdíl jen 2,339 vteřiny. A o kolo později jen 1,437 s! Leclerc dvakrát přišel o vítězství v závěru závodu. Tentokrát naštěstí vedení udržel. Vybojoval premiérové vítězství v kariéře a první letošní triumf Ferrari.
Dva jezdci však takové štěstí neměli. Na cílové čáře v nájezdu do posledního kola se zastavil Norrisův mclaren a jezdec odpadl z 5. místa mimo bodované pořadí. V předposledním kole pak havaroval Giovinazzi a přišel o dva body za deváté místo.
Po skvělém finiši se probojoval na konečnou pátou pozici Albon a nemohl si přát lepší premiéru v týmu Red Bull. Nejlepším jezdcem z týmů středu byl nečekaně Pérez, za ním dojeli pro body Kvjat, Hülkenberg, Gasly a Stroll.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:23:45,710 | 44 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +0,981 | 44 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +12,585 | 44 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +26,422 | 44 | 13 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +1:21,325 | 44 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +1:24,448 | 44 | 8 |
7. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | +1:29,657 | 44 | 6 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +1:46,639 | 44 | 4 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | +1:49,168 | 44 | 2 |
10. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +1:49,838 | 44 | 1 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | - 1 kolo | 43 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - 1 kolo | 43 | 0 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | - 1 kolo | 43 | 0 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | - 1 kolo | 43 | 0 |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | - 1 kolo | 43 | 0 |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | - 1 kolo | 43 | 0 |
17. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | - 1 kolo | 43 | 0 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 42 | 0 |
Carlos Sainz | McLaren | Renault | DNF | 1 | 0 | |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 0 | 0 |