Vodní hrátky ve sprintu ovládl Verstappen
VC Belgie - sprint
Diváci museli zajímavou podívanou vykoupit nedobrovolnou sprchou při pořádném lijáku. Start závodu byl odložen, potom trochu znehodnocen kroužením safety caru, ale přesto se bylo na co dívat. Překvapení bylo na spadnutí, ale nakonec sprint ovládl Verstappen.
Během soboty se všichni neustále dívali k obloze. Počasí bylo všudypřítomným faktorem, silné přeháňky byly přerušované nádherným slunečním svitem. Od konce rozstřelu pro sprint opět pršelo, a to docela vydatně. Pak ale vyšlo slunce a trať značně vysušilo, takže to vypadalo na hladké pneumatiky.
Oscar Piastri měl na dosah první triumf, ale po restartu podlehl útoku Maxe Verstappena. Foto: Oracle Red Bull Racing
Byla tu však další možnost, že v samotném sprintu dojde k dalším přeháňkám. Na radaru byla hrozba hustého deště zcela reálná. Na startu na sebe soustředil pozornost Piastri. Jestliže v páteční kvalifikaci mohlo být překonání týmového kolegy přičítáno poškození podlahy, tentokrát neměl Norris polehčující okolnost. Piastri se už skvěle vyrovnal s tlakem v nováčkovské sezoně a podává výtečné výkony.
Do startu zbývalo jen pár minut a bylo to tady. Nebesa se otevřela a fanoušci se snažili vytáhnout deštníky a nasadit pláštěnky. Tím se strategie týkající se pneumatik vyhodily do vzduchu. Samotný rošt byl zpočátku suchý, ale to neplatilo pro celou trať. Vedení závodu okamžitě rozhodlo, že start bude odložen. Startovní rošt zaplnily přístřešky nad monoposty, liják neustával, po trati se valily proudy vody a čekalo se…
Zaváděcí kolo odstartovalo v 17:35, proti plánu přesně o půl hodiny později. Na rošt už svítilo sluníčko, ale na některých místech byla trať plná vody. Tak zrádné bývalí závody v Ardenách. Podle očekávání se startovalo za zpomalovacím vozem a povinně na pneumatikách do mokra.
Safety car bohužel nemohl být tak rychlý, aby na dlouhé trati jezdce nebrzdil. Za daných podmínek to však bylo rozumné rozhodnutí. Zpomalovací vůz kroužil po trati pět kol. Sotva se odstartovalo, celá řada jezdců okamžitě zamířila do boxu pro přechodné pneumatiky: Piastri, Gasly, Pérez, Hamilton, Sainz, Ricciardo, Stroll, Albon, Bottas a Hülkenberg. Až o kolo později je následovali ostatní. První varianta byla výhodnější, a proto se Piastri poprvé v kariéře ujal vedení v závodě F1. Za ním se ustálilo pořadí Verstappen, Gasly, Pérez, Hamilton, Sainz, Leclerc a Norris.
Prvních pět kol vozy kroužily za safety carem, který ještě jednou vyjel během závodu. Foto: Oracle Red Bull Racing
První jezdeckou chybu udělal kupodivu zkušený Alonso, který vyjel z tratě, udělal hodiny a zahrabal se v kačírku. Ve 4. z 11 kol (po zkrácení závodu o navýšení zaváděcích kol) tedy musel na trať znovu safety car. Sargeant se zatím dozvěděl o penalizaci za překročení rychlosti v boxové uličce.
Když se po jednom kole znovu začalo závodit, vynořil se Verstappen ze zákrytu za Piastrim, využil rychlosti svého red bullu a dostal se do vedení. Hamilton si po chvíli vyšlápl na Péreze, ale Mexičan neslevil a došlo k lehké kolizi. Hamiltona to nijak neodradilo, o pár zatáček později zaútočil znovu a dostal se na čtvrtou pozici. Jejich souboje pohotově využil Leclerc a také on se protáhl před Péreze. Mexičana to dost rozhodilo, protože zanedlouho udělal chybu, toulal se kačírkem a klesl až na 16. místo. Hned byl povolán do boxu a Hamilton vyfasoval za vzájemný souboj přísnou penalizaci 5 vteřin. Pěkný duel o bod potom sváděli Russell s Ricciardem, vedli ho však férově a ohleduplně.
Daniel Ricciardo ve svém druhém závodě téměř zahal po bodech. Foto: Oracle Red Bull Racing
Největším překvapením bylo druhé místo Piastriho, ale Australan jel bez chyby a v cíli zářil štěstím: „Musím říct, že je to úžasný pocit, jsem nesmírně šťastný, že jsem skončil ve Spa v top 3. Podmínky byly velmi těžké, ale vydali jsme se do boxů ve správný čas. Dal jsem tomu všechno, viděl jsem, jak se Hamilton přibližuje. Dal jsem do toho všechno a vyplatilo se to.“
Třetí místo uhájil Gasly, který za zády s přehledem držel Hamiltona. Brita nakonec penalizace srazila ze čtvrtého na sedmé místo, těsně před týmového kolegu Russella. Obě ferrari dojela pod stupněm vítězů, ale s bodovým ziskem mohou být v Marenellu spokojení.
Na stupni vítězů zleva Oscar Piastri, Max Verstappen, Pierre Gasly a Jacky Ickx. Foto: Oracle Red Bull Racing
Verstappen zvýšil vedení v šampionátu na 118 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 11 | 8 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +6,677 | 11 | 7 |
3. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +10,733 | 11 | 6 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +12,648 | 11 | 5 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +15,016 | 11 | 4 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +16,052 | 11 | 3 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +16,757 | 11 | 2 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +16,822 | 11 | 1 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +22,410 | 11 | 0 |
10. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull PT | +22,806 | 11 | 0 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +25,007 | 11 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +26,303 | 11 | 0 |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +27,006 | 11 | 0 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +32,986 | 11 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +36,342 | 11 | 0 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +37,571 | 11 | 0 |
17. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +37,827 | 11 | 0 |
18. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull PT | +39,267 | 11 | 0 |
19. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 8 | 0 | |
20. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 2 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto Pirelli