Na špici nuda, uprostřed bitva v Ardenách
VC Belgie – závod
Počasí nepomohlo. Déšť nedorazil. Mohla to být ještě zajímavější podívaná. Bez podpory pořádného lijáku soupeři neměli na Red Bull šanci. Ale nejspíš by ji stejně neměli. Verstappen a Pérez měli závod zcela ve své režii. To nejzajímavější se nedělo vpředu, ale uprostřed startovního pole.
Jaké bude v neděli počasí? To byla otázka, která všechny účastníky zajímala nejvíc. Bylo zataženo, ale sucho, a mělo to být nejlepší počasí víkendu. Ale, a vždy je tady nějaké ale. Na radaru se objevily ojedinělé přeháňky a najednou se zdálo mnohem méně pravděpodobné, že závod bude suchý.
Na pole position stálo ferrari a za jeho volantem Leclerc. V kvalifikaci sice zajel druhý čas, ale vítěz Verstappen byl penalizován poklesem o pět míst za výměnu převodovky. V první řadě mu dělal společnost Pérez, jemuž po kolizi s Hamiltonem vůbec nevyšel sprint. Nad okolními kopci se sice honily mráčky, ale na startovní rošt svítilo sluníčko.
Polojasné počasí ve dvou třetinách Grand Prix Belgie. Foto: Oracle Red Bull Racing
Z první desítky startovali na střední směsi Piastri, Norris, Russell, Alonso a Stroll, s nimi ještě Hülkenberg vyrážející z boxové uličky, ostatní měli měkkou. Start nejlépe vyšel Leclercovi, ale ještě v úvodním kole neodolal razantnímu útoku Péreze. Piastri si v tlačenici se Sainzem v první zatáčce poškodil přední křídlo o zeď, klesl na poslední pozici a už ve 2. kole musel svůj mclaren odstavit na okraji dráhy. Škoda, po výkonu ve sprintu si zasloužil delší účinkování v závodě. Verstappen se díky tomu posunul už na čtvrté místo. Čtveřice Pérez, Leclerc, Hamilton a Verstappen se rychle vzdalovala pronásledovatelům, které vedl Sainz s Alonsem. Ve 4. kole Alonso předjel Sainze, ale jeho ztráta už byla 6,5 vteřiny.
V 6. kole Verstappen předjel Hamiltona a první jezdci si zajeli pro čerstvé pneumatiky. Jediný Norris však zvolil tvrdou směs. Ve středu pole se odehrávaly velmi zajímavé souboje a velmi často se předjíždělo. Také Sainz se zbavil měkkých pneumatik, ale propadl se na předposlední místo.
V 9. kole Verstappen předjel Leclerca a zhruba ve stejné chvíli dostal Hamilton zprávu, že v několika minutách na trať zaprší. Pro vedoucí čtveřici to byla hodně důležitá informace kvůli správnému načasování zastávky. Po deseti kolech bylo pořadí Pérez, Verstappen, Leclerc, Hamilton, Alonso, Stroll, Russell, Gasly, Hülkenberg, Albon… Nejrychlejší kolo držel Magnussen.
Alonsovi se zastávka vydařila, klesl na 8. místo, ale měl obutou střední směs. Ani Hamilton nevydržel čekat na déšť, ale zvolil střední směs a zajel nejrychlejší kolo. Ve 14. kole přezouvali Pérez i Leclerc. Red Bull Bullu však zastávka nevyšla tak skvěle jako v Budapešti, kde zvládl výměnu kol za 1,9 vteřiny. Kromě vedoucího Verstappena už setrvávali na původních kolech jen Stroll, Russell a Gasly.
V 15. kole si nechal vyměnit pneumatiky i vedoucí Verstappen a do čela se vrátil Pérez. Ale jen na chvíli. V 17. kole ho poměrně snadno předjel týmový kolega. Nejzajímavější bitva se odehrávala o šesté místo, které držel Russell před Strollem, Gaslym a Cunodou. Jinak byly rozestupy nejméně třísekundové.
Po 20 kolech, kdy diváci na některých místech už sahali po deštnících (planý poplach!), bylo pořadí Verstappen, Pérez, Leclerc, Hamilton, Alonso, Russell, Gasly, Stroll, Cunoda, Ocon, Albon, Magnussen, Ricciardo, Bottas, Kuan-jü, Hülkenberg, Sargeant, Norris a Sainz. Hned nato Cunoda předjel Strolla.
Ve 21. kole měnil pneumatiky Stroll. Místo přípravy na déšť však zvolil – hladkou střední směs! Po přezutí posledních vozů bylo zajímavé sledovat, jak snadno se Russell či Norris probíjejí startovním polem zpět na „své“ pozice. Ovšem když došlo na jejich vzájemný souboj, měl jasně navrch Russellův mercedes. Russell, Norris, Stroll a Cunoda měli měkkou směs, proto po trati tak letěli.
Ve 23. kole ze závodu odstoupil Sainz a odstavil své auto v garáži. Ve 27. kole už byla čtveřice Russell, Norris, Stroll a Cunoda seřazená na 6. až 9. místě. Dál to nešlo, na Alonsa ztráceli přes 24 vteřin. Hamilton se nechal inspirovat měkkou směsí i za cenu toho, že mu po návratu „zacláněl“ Alonso. Byl to však krátký proces, rozdíl byl příliš patrný. Leclerc reagoval o kolo později. Udržel se sice třetí, ale na zadním křídle už měl nalepeného Hamiltona. Měkké gumy byly o tollik rychlejší, že postupně zlékaly celou první polovinu pole. A Russell tu propastnou ztrátu na Alonsa zlikvidoval do 32. kola. Na předjetí to však nestačilo.
Po 32 kolech jezdci kroužili v pořadí Verstappen, Pérez, Leclerc, Hamilton, Alonso, Russell, Norris, Stroll, Cunoda, Ocon, Albon, Gasly, Bottas, Magnussen, Hülkenberg, Ricciardo, Sargeant, Kuan-jü.
Ricciardův předjížděcí manévr na Velteriho Bottase. Foto: Oracle Red Bull Racing
O kolo později svedli nejkrásnější souboj závodu Gasly a Albon . Velmi dlouhý úsek jeli bod po boku, než získal jezdec týmu Alpine definitivně 11. místo. Desítka před ním kroužila deset kol před koncem na měkké směsi.
Sázky se mohly uzavírat na to, zda všem vydrží měkká směs až do cíle. Čím víc se blížil, tím méně by se chtělo do boxů. O atraktivitu závodu se tentokrát starali jezdci ze středu startovního pole. Sváděli doslova bitvu v Ardenách, rvali se o každé místo, i když nebylo oceněno bodovým ziskem. Předjetí bylo nepočítaně, jen první pětice jich byla ušetřena. Hamilton si ještě v předposledním kole nechal obout nové pneumatiky ze střední směsi, aby se pokusil získat bonus za nejrychlejší kolo, což se mu také podařilo.
Verstappen vyhrál osmou velkou cenu za sebou a jeho náskok v šampionátu narůstá do obřích rozměrů: 1 Verstappen 314, 2. Pérez 189, 3. Alonso 149, 4. Hamilton 148, 5. Leclerc 99, 6. Russell 99, 7. Sainz 92, 8. Norris 69, 9. Stroll 47, 10. Oson 35…
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 44 | 25 | |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 22.305 | 44 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 32.259 | 44 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 49.671 | 44 | 12 |
5. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 56.184 | 44 | 10 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:03.101 | 44 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:13.719 | 44 | 6 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:14.719 | 44 | 4 |
9. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:19.340 | 44 | 2 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:20.221 | 44 | 1 |
11. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:23.084 | 44 | 0 |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:25.191 | 44 | 0 |
13. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35.441 | 44 | 0 |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:36.181 | 44 | 0 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:41.754 | 44 | 0 |
16. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:43.071 | 44 | 0 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:43.476 | 44 | 0 |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:50.450 | 44 | 0 |
19. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 23 | 0 | |
20. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 0 | 0 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Oracle Red Bull Racing