Mercedesy štvaly, ale neuštvaly Leclerkovo ferrari
VC Itálie – závod
Monačan Leclerc vyhrál druhý závod po sobě. Tentokrát cennější, protože se odehrál před temperamentními fanoušky Ferrari v Chrámu rychlosti v Monze. Mercedesy se ho po celý závod snažily uštvat, ale postupně odolal Hamiltonovi i Bottasovi.
Penalizace znovu zamíchaly se startovním roštem. Kvůli výměně pohonných jednotek byli na chvost pole odsunuti Norris (16.), Gasly (17.), Pérez (18.) a Verstappen (19.). Z uličky před boxy pak po havárii v kvalifikaci a následných opravách startoval Räikkönen.
Teplota na začátku závodu byla příjemná: vzduch 20,5 °C, asfalt 33 °C, vlhkost 53,3 %, vítr 1,2 m/s. Obávaný déšť nepřišel a povrch už byl po nočním dešti zcela suchý.
Ferrari na domácí trati moc toužilo po vítězství. Vždyť posledních pět ročníků vyhrál Mercedes, předtím Vettel ve službách Red Bullu a až v roce 2010 musíme hledat poslední triumf vozů z Maranella. Bylo to zásluhou Alonsa. Jubilejní 70. Velká cena Itálie v Chrámu rychlosti byla ideální příležitostí k velkým oslavám tifosi.
Osm jezdců zvolilo start na střední směsi: Kvjat, Russell, Kubica, Norris, Gasly, Pérez, Verstappen a Räikkönen. Všichni ostatní měli obuté pneumatiky z měkké směsi. Obecně se očekával závod s jedinou zastávkou v boxech.
Krátce po startu se Max Verstappen musel vyhýbat soupeřům do trávy a poškodil si přední křídlo
Vítěz čtyř z posledních pěti ročníků Hamilton stál v první řadě a brousil si zuby na Leclerka. Jenže Monačan pozici udržel a větší souboj spolu svedly mercedesy. Vettel klesl za Hülkenberga, ale brzy se vrátil na čtvrtou pozici. Verstappen zajel hned do boxů, protože si poškodil přední křídlo a musel si ho nechat vyměnit.
Leclerc se snažil získat náskok přes jednu vteřinu, aby nedal Hamiltonovi možnost využívat DRS. Ve 3. kole se mu to podařilo, ale bylo to jen o desetiny vteřiny. Ve 4. kole došlo k ostrému souboji Sainze s Albonem, po němž létaly vzduchem karbonové kousky a Thajec vyjel až do kačírku. Propadl tím na 11. místo a musel se škrábat kupředu. Jen o chvíli později Ricciardo předjel Hülkenberga.
V čele jela pětice favoritů v rozmezí necelých čtyř vteřin! Ovšem v 6. kole na výjezdu ze zatáčky Ascari dostal smyk Vettel, poškodil křídlo i zavěšení a pospíchal k mechanikům. Při návratu na trať zkomplikoval život Strollovi, kterého trefil do zadního kola. Totéž však vzápětí udělal Stroll a vyhnal do kačírku Gaslyho. Sérii chyb odstartoval Vettel a ve zkaženém závodě si koledoval o penalizaci.
Podobný smyk dostal i Grosjean a také musel do boxu. Albon zase v šikaně skákal přes obrubníky a také on si říkal o trest. Po 10 kolech jezdci kroužili v pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Giovinazzi, Albon, Kvjat, Magnussen, Pérez, Stroll, Norris, Gasly, Räikkönen, Russell, Verstappen, Kubica, Vettel a Grosjean.
Ostrý souboj Alexandra Albona (vlevo) a útočícího Kevina Magnussena
První trojice jela v těsném sevření, ale Leclerc si stále udržoval náskok nad jednu vteřinu. Vettel dostal penalizaci 10 vteřin stop&go, která byla razítkem na totálně zpackaný závod. Stroll vyfasoval za stejný prohřešek pouze průjezdní penalizaci. Räikkönen byl zase vyšetřován za nasazení špatných pneumatik. Nejrychlejší kolo ve druhé fázi kvalifikace zajel na měkké směsi, ale do závodu vyjel na střední. Také on dostal penalizaci 10 vteřin stop&go.
V 15. kole Leclerc zvýšil vedení na 1,5 sekundy a Bottas ztrácel kontakt s Hamiltonem. Albon předjel Giovinazziho a už byl zase sedmý. Mechanici Mercedesu opět předvedli tradiční divadélko s náznakem zastávky, ale obratem mechanici zase všechny pneumatiky odnesli do garáže. Ferrari jim na tuhle hru tentokrát neskočilo.
Další penalizaci 5 s dostal Albon za získání výhody v šikaně. Hamilton hlásil, že mu odcházejí pneumatiky, ale to tvrdí téměř v každém závodě. V 19. kole Hamilton skutečně zastavil na výměnu kol a pak pořádně šlápl na plyn. Leclerc reagoval stejně a na trať se vrátil na tvrdé směsi těsně přes Hamiltonem. Zvolil tvrdší pneumatiky a v prvních kolech musel odolat tlaku mistra světa.
Po 20 kolech vězel Verstappen stále až na 13. místě a na vedoucího jezdce ztrácel 45 vteřin! Ve 23. kole Leclerc vyhnal Hamiltona před šikanou z tratě a dostal varování černobílou vlajkou. Zajímavé, protože jel stále v ideální stopě, jen se při útoku soupeři neuhnul.
I když v závodě vedl Bottas před Ricciardem, hlavní souboj se odehrával mezi třetím Leclerkem a čtvrtým Hamiltonem. Ve 26. kole Leclerc předjel Ricciarda, ale Hamilton to už nestihl. Žádnou velkou ztrátu to však neznamenalo. Verstappen se zatím dostal do první desítky, ale jeho ztráta narostla na 50 vteřin.
Ve 27. kole si dojel pro čerstvé pneumatiky vedoucí Bottas a dva nejrychlejší jeli konečně v čele. O kolo později mechanici McLarenu při výměně Sainzovi špatně upevnili pravé přední kolo a zkazili mu závod. Španěl musel zastavit na trati a byl aktivován systém virtuálního safety caru. Hamilton se díky tomu mírně přiblížil Leclerkovi a oba o kolo dojížděli Vettela.
Po 30 kole bylo pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Giovinazzi, Albon, Magnussen, Pérez, Norris, Gasly, Verstappen, Stroll, Russell, Kvjat… a právě Rus s kouřícím motorem zastavil u svodidel.
Ředitel závodu znovu aktivoval virtuální safety car, takže na pořadí se nic nezměnilo. Hamilton po restartu zkusil zaútočit. Znovu aktivoval DRS, ale ani s jeho pomocí nedokázal ferrari předjet. Když dojížděli Vettela, oběma zdvořile uhnul.
Hamilton žádal od týmu více výkonu, ale inženýři stále vyčkávali (nebo už rezerva nebyla k dispozici?). Ve 36. kole Leclerc udělal velkou chybu, skočil si přes šikanu, ale udržel se v čele. Sportovní komisaři tento incident nepotrestali patrně se zdůvodněním, že nezískal výhodu. Hamilton byl v Parabolice doslova přilepený na zadním křídle ferrari, Monačan však nadále odolával.
Zcela nenápadně se zezadu přibližoval Bottas, jehož ztráta se 15 kol před koncem snížila pod tři vteřiny. A jeho pneumatiky byly o poznání čerstvější než Hamiltonovy. Ve 41. kole si Leclerc konečně mohl trochu oddechnout. Po dlouhé době jeho náskok narostl přes vteřinu a vymanil se z tlaku DRS. Třetí Bottas byl rychlejší a dotáhl se na týmového kolegu. Hamilton nedobrzdil do šikany, musel kličkovat únikovou zónou a Bottas se bez boje dostal na druhé místo.
Leclerc měl v zádech nového stíhače. K dobru měl dvě vteřiny. Bottas jezdil lepší časy a k dispozici posledních deset kol. Drama vrcholilo. Bottas po desetinách vteřiny stahoval vedoucí ferrari a stupňoval tlak. Renaulty se držely na čtvrté a páté pozici a Verstappen už jel osmý.
Ve 46. kole Leclerc trochu navýšil vedení, ale Bottas reagoval nejrychlejším kolem v závodě. Hamilton ztrácel přes pět vteřin. Ve 49. kole Hamilton zamířil k mechanikům pro nové pneumatiky. Toužil po prémiovém bodu za nejrychlejší kolo. Úkol splnil.
Leclerc vzápětí udělal další drobnou chybu a Bottas se dostal pod vteřinu. Jenže také Fin chyboval v nájezdu do první zatáčky 51. kola a ztratil kontakt. Bottas ještě dostal další šanci využít DRS, ale ke skutečnému útoku to nestačilo.
Na stupni vítězů zleva Valtteri Bottas, Charles Leclerc a Lewis Hamilton
Leclerc po úžasné bitvě udržel vedení a podruhé za sebou zvítězil. Pro Ferrari vybojoval vítězství v Monze poprvé po devíti letech. Skvělý výkon během celého víkendu korunovaly renaulty čtvrtým a pátým místem, až za nimi dojel Albon. Pérez s vypětím sil udržel za zády Verstappena a poslední bodované příčky obsadili Giovinazzi a Norris.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:15'26,665 | 53 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:15'27,50 | 53 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16'01,864 | 53 | 16 |
4. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:16'12,180 | 53 | 12 |
5. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:16'24,830 | 53 | 10 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:16'25,980 | 53 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:16'40,467 | 53 | 6 |
8. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:16'41,157 | 53 | 4 |
9. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 52 | 1 |
11. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
12. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
17. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -2 kola | 51 | 0 |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 43 | 0 | ||
Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 29 | 0 | ||
Carlos Sainz | McLaren | Renault | 27 | 0 |