Herta slaví druhé vítězství, Newgarden druhý titul
Firestone Grand Prix of Monterey – závod
Herta dominantním způsobem ovládl závod IndyCar Series na okruhu Laguna Seca. Na trati, kde jeho otec dvakrát zvítězil, slaví svůj druhý triumf v krátké kariéře v IndyCar. Jeho vítězství výrazně usnadnilo cestu za titulem Newgardenovi. Ten tak i přesto, že závod dokončil až na osmém místě, dosáhl na druhý titul. Nejvážnějším vyzyvatelem pro něj nakonec byl Pagenaud, který se v pořadí šampionátu posunul na druhé místo před Rossiho.
Po startu se očekávala skrumáž ve vlásence podobná tomu, co jsme v posledních letech zažili v Portlandu. Jezdci ale udrželi nervy na uzdě a vše se obešlo bez komplikací. Dixon neúspěšně zaútočil na Hertu, následně se musel bránit Rossimu, ale druhou příčku udržel.
Jezdci ze zadních pozic odstartovali ve 12. kole zastávky v boxech. Newgarden, který byl nalepený na Rossiho, zamířil do boxů společně se svým největším rivalem ve 14. kole. Mechanici jej posunuli před pilota Andrettiho stáje. Newgarden obul tvrdou sadu, Rossi měkkou. Na trať se vrátili těsně před Pagenaudem, který k mechanikům zamířil o kolo dříve.
Francouz jedoucí také na měkké sadě svedl tvrdý souboj s Rossim, kdy se oba piloti na chvíli ocitli částečně mimo trať. Pagenaud byl ale úspěšný. Mezitím se Newgarden zasekl za pomalejším Harveym, kterého ještě čekal pit stop. Pagenaud se tak dotáhl na Newgardena a bez potíží předjel svého stájového kolegu. Newgarden se příliš nebránil ani ve chvíli, kdy na něj zaútočil následně Rossi.
Start tentokrát žádnou skrumáž nepřinesl
Dixon zastavil v 17. kole, Herta vydržel o dvě kola déle. Na trať se vrátil těsně před Dixonem. Power jako poslední z čela zastavil ve 20. kole, na trať se vrátil před Newgardenem.
Po prvních pit stopech vedl Herta s vteřinovým náskokem na Dixona, Pagenaud ztrácel necelých pět vteřin, Rossi byl o vteřinu za ním. Power zaostával o 8,5 vteřiny, Newgarden o další dvě. Vedoucí trio se během následujících 10 kol sjelo. Stejně tak Power dotáhl Rossiho a ve 30. kole jej i předjel. Rossi se trápil na sjeté sadě pneumatik a brzy se propadl až k Newgardenovi, který měl k ideální formě také daleko a zezadu na něj dotíral Rosenqvist.
Švédovi se lídra šampionátu podařilo předjet v zatáčce Corkscrew, Ve 36. kole tdolal i Rossiho. Oba pak v následujícím kole zamířili do boxů. V dalším kole zastavili Dixon, Pagenaud a Rosenqvist. Herta k mechanikům odbočil v 50. kole, ještě o jeden okruh déle vydržel na trati Power. Z boxů se vrátil mezi Hertou a Dixonem, v páté zatáčce jej ale obhájce titulu předjel. V nájezdu do dalšího kola pak Power pustil svého stájového kolegu Pagenauda.
V polovině závodu vedl Herta před Dixonem o vteřinu, Pagenaud byl hned v závěsu, Power na něj ztrácel další vteřinu. Následovalo švédské duo Rosenqvist a Ericsson, Rossi ztrácel na Hertu 13,5 vteřiny, Newgarden pak 17 vteřin.
Rozestupy ale následně smazal Daly, když se v souboji s Andrettim ve vlásence dostal na obrubník a zůstal stát v únikové zóně. Restart přišel v 49. kole. Ferrucci nedobrzdil a narazil do Satóa, přitom poškodil zavěšení. Dokázal ale dostat vůz do míst, kde mohl být odstraněn z trati, aniž by musel vyjet zpomalovací vůz. Sató se ztrátou pokračoval dál.
Japonec také společně s Veachem odstartoval v 63. kole poslední pit stopy, doufaje přitom ve žlutou fázi, která by jej vynesla dopředu. Na to rozhodně nehodlali čekat jezdci v čele. V 65. kole stavěli Herta, Dixon, Rossi i Newgarden. Pagenaud a Power zůstali na trati. Tým doufal, že Pagenaud vydrží dvě kola. Zvládl jen jedno, což bylo klíčové.
Na trať se vrátil mezi Hertou a Dixonem, Novozélanďan jej ale okamžitě předjel. Pokud by se dokázal dostat před Hertu s Dixonem, mohl ještě Pagenaud boj o titul zdramatizovat. Že se vyplatilo zůstat na dráze déle, následně potvrdil Power, když od mechaniků vyjel za Hertou a před Dixonem a Pagenaudem.
Francouz na několik kol o čtvrtou pozici přišel, když udělal chybu v Corkscrew. Dostal se před něj Rosenqvist, ale ne na dlouho. Patnáct kol před koncem jej Pagenaud ve vlásence krásně vyvezl a předjel. Brzy se dotáhl i na Dixona a začal s ním svádět nádherný souboj, který byl ozdobou posledních kol závodu.
Herta vletěl do IndyCar jako raketa - dvě vítězství a tři pole position
Ačkoliv měl za zády Powera, Herta v klidu hlídal vedoucí příčku. V jeho prospěch hrál i systém push-to-pass, který Power vyčerpal, zatímco Herta měl k dispozici půl minuty zvýšeného výkonu. Zajímavější souboj probíhal mezi Pagenaudem a Dixonem. Přestože tým Francouze varoval, že si v žádném případě nemůže stáj dovolit výjezd zpomalovacího vozu, protože případný restart by byl pro Newgardena nebezpečím, zkusil to Pagenaud několikrát, Dixon ale vždy svojí pozici ubránil.
Další příčku ztratil ve prospěch Bourdaise Newgarden, ale, na rozdíl od hloupého manévru na Hunter-Reaye, který předvedl v závěru závodu v Ohiu, prezentoval se Newgarden tentokrát velmi trpělivým výkonem a dojel si pro druhý titul. Kromě chvíle mezi kvalifikací v St. Petersburgu a samotným závodem a necelým týdnem mezi Indy500 a prvním kláním v Detroitu vedl Newgarden šampionát od začátku až do samotného konce.
Ani vítězství v Laguně Seca nepomohlo Hertovi k tomu, aby získal trofej pro nejlepšího nováčka. Rosenqvistovi stačilo páté místo k tomu, aby svůj náskok před devatenáctiletým Američanem udržel. O tom, jak silnou skupinu nováčků letošní sezona do IndyCar přivedla, se ale bude ještě dlouho mluvit. Však Rosenqvist je v konečném pořadí šampionátu na šestém místě, Herta je sedmý!
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Colton Herta | Harding Steinbrenner | Honda | 01:53:56,9845 | 90 | 100+1+1+2 |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | +0,5875 | 90 | 80+1 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | +6,2404 | 90 | 70 |
4. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | +6,3545 | 90 | 64+1 |
5. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | +9,5206 | 90 | 60 |
6. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | +10,3637 | 90 | 56 |
7. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | +10,6831 | 90 | 52 |
8. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | +19,0447 | 90 | 48 |
9. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson | Honda | +22,8186 | 90 | 44 |
10. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | +24,7944 | 90 | 40 |
11. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson | Honda | +25,7806 | 90 | 38 |
12. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +26,6517 | 90 | 36 |
13. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | +27,0743 | 90 | 34 |
14. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | +54,4314 | 90 | 32 |
15. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | +56,5862 | 90 | 30 |
16. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | +1:05,8739 | 90 | 28 |
17. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | +1:06,5640 | 90 | 26 |
18. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | +1:07,9267 | 90 | 24 |
19. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | +1:10,7956 | 90 | 22 |
20. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Honda | -1 kolo | 89 | 20 |
21. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | -1 kolo | 89 | 18 |
22. | Conor Daly | Andretti Autosport | Honda | -1 kolo | 89 | 16 |
23. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | porucha | 51 | 14 |
24. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | havárie | 48 | 12 |