Newgarden se poprvé dočkal vítězství v Long Beach
Acura Grand Prix of Long Beach – závod
Josef Newgarden si k nadcházejícímu rodičovství nadělil perfektní dárek. V neděli ovládl závod IndyCar na městském okruhu v Long Beach. Přestože je dvojnásobný šampion série, vítězství na nejslavnějším americkém městském okruhu mu unikalo. Colton Herta, který vypadal, že má dominantní vůz, nejprve v boxech přišel o vedení, pak svůj stroj poslal do zdi. Druhá příčka patří Grosjeanovi, na stupních vítězů je pak doplnil loňský šampion Palou.
Na startu se pořadí příliš neměnilo. Herta absolutně nedal nikomu šanci a od prvních metrů budoval náskok. Naopak Newgarden se musel bránit útokům Paloua. Ericsson se dokázal dostat před Grosjeana.
V posledních letech v Long Beach byla jedna žlutá fáze v prvních deseti kolech norma a tu piloti dodrželi i letos. Konkrétně poprvé zavlály žluté vlajky nad okruhem v 6. kole, když Kellett nedobrzdil do první zatáčky a napálil to do okraje bariéry z pneumatik. Krom toho, že zničil zavěšení svého vozu, pneumatiky posunul a traťoví maršálové je museli pomocí ještěrky vrátit zpátky.
V 10 kole, když přišel na řadu restart, bylo pořadí Herta, Newgarden, Palou, Rosenqvist a Rossi. Nic se na tom nezměnilo. Ale o 10 kol později Rossi, který věděl, že mu vedoucí trojice ujíždí a za ním se tvoří delší a delší vláček, poprvé naznačil útok na Rosenqvista.
Ten přišel v dalším kole, ale neobešel se bez kontaktu. Po tom se Rosenqvist rychle propadal. Rychlost neměl ani Rossi a oba volali do boxů, že potřebují k mechanikům, aby se zbavili gum, které trpěly ve vzájemném souboji. Týmy se je snažily pozdržet na dráze, aby se dostali do okna pro dva pit stopy.
Jeho otevření naznačil ve 22. kole Dixon, který je známý extrémní schopností šetřit palivo a tak po startu ze zadních příček stavěl hned, jak to bylo možné a doufal ve výjezd zpomalovacího vozu, který by jej posunul před jezdce, kteří během žluté fáze zastaví.
Rosenqvist zamířil k mechanikům v dalším kole. Rossi se v 25. kole stal terčem úspěšného útoku ze strany Ericssona a v dalším jej překonal i Grosjean, což byl signál, že pneumatiky jsou skutečně v neudržitelném stavu. Většina pilotů do závodu vyrazila na měkké sadě, která sice byla extrémně rychlá, nikdo ale vlastně nevěděl, jak se bude chovat na konci stintu.
Palou ve 27. kole zamířil ze třetího místa do boxů. Herta a Grosjean následovali o dvě kola později. Ještě další kolo vydrželi na trati Newgarden a Ericsson. Američan se sice vrátit těsně před Hertou, oba dva ale u mechaniků s přehledem předjel Palou. Ten měl suverénně nejkratší pit stop. Herta pár desítek setin ztratil také tím, že se málem pokusil zajet do jiného stání na pit lane.
Několik příček ztratil McLaughlin. Lídr šampionátu ve vlásence trefil bočnicí vnitřní zeď, skončil otočený do protisměru, ale otočil se rychle zpátky a jel dál. Ve vlásence měl o kolo později problémy i DeFrancesco, pro něj to ale bylo vyústění komplikací způsobených nárazem do zdi v 9. zatáčce, po němž se belhal do boxů, což se mu nakonec podařilo.
Po 36 kolech vedl Palou s náskokem tří vteřina na Newgardena, půl vteřiny za ním byl Heta, Ericsson ztrácel 12,5 sekundy, Dixon 16.
Dixon dostal celé pole pod tlak v 54. kole, když naposledy zamířil k mechanikům. Teď opět hrozilo, že když vyjede pace car, tak se posune před všechny jezdce, kteří teprve zamíří k mechanikům. A tak hned na to ostatní reagovali, Palou stavěl v dalším kole, stejně tak Power a Rossi. Power se u mechaniků dostal před Dixona. Rossi měl potíže s výměnou pravého zadního kola, když tým spustil auto na kola ve chvíli, kdy ještě nebylo upevněné.
Herta ten tlak nezvládl a v 9. zatáčce narazil do zdi, poškozený vůz ještě dostal do únikové zóny. Newgarden spěchal do boxů, ze kterých se vrátil těsně před Palouem. Španěl se před něho dvě kola snažil dostat, leč neúspěšně. Pak zavlály znovu žluté vlajky.
Tentokrát za to mohl Pagenaud. Ten neměl za sebou zrovna povedený závod, kdy už skončil v únikové zóně či ztratil v boxech, když mechanici ztratili jednu matici kola. Teď předvedl nehodu, jakou v Long Beach nikdo nepamatuje. v šikaně u fontány bojoval se Satóem, nevešel se do ní a projel přes vnitřek zatáčky, kde jsou kytky. Pak se chtěl otočit a vrátit do správného směru, ale jen poskočil zpátky na záhonek. Před nehodou zabrzdil VeeKay, do kterého ale zezadu narazil McLaughlin.
Restart přišel 19 kol před koncem, ale dlouho se nezávodilo. Newgarden vedení udržel, za ním třetí Ericsson ale ve 4. zatáčce ztratil kontrolu nad vozem, narazil do zdi a pak když se snažil odstavit vůz v únikové zóně 5. zatáčky vjel do cesty Dixonovi. Ten do něj narazil, obešlo se to ale bez poškození. Jen se díky tomu před Dixona dostal O´Ward.
Grosjean využil restartu k útoku na Paloua, nejprve nebyl úspěšný o kolo později v 70. kole se mu to ale povedlo. Pak začal tlačit na Newgardena. Měl totiž výhodu měkké sady pneumatik, která se ovšem za pár kol měla stát nevýhodou, až se opotřebí. Francouz vyčerpal systém push to pass, navíc Jimmie Johnson se postaral o další přerušení, když ztratil v 8. zatáčce kontrolu nad vozem, narazil do bariéry a ještě s sebou vzal Malukase.
Při restartu to Grosjean zkusil v první zatáčce, ale Newgarden to ubránil, zbývala čtyři kola do konce. Newgarden měl ještě čtyři vteřiny zvýšení výkonu motoru, ty vyčerpal. Tím teď disponoval třetí Palou. Zkusil na Grosjeana zatlačit, ale neúspěšně. Závod nakonec byl dokončen pod žlutými vlajkami, protože na stejném místě jako Johnson boural i v předposledním kole Sató.
Newgarden tak poprvé slaví v Long Beach, je to jeho druhé vítězství v řadě a třetí v řadě pro tým Penske a pro Chevrolet. Newgarden se také ujal vedení v šampionátu před McLaughlinem. Stříbrná příčka v Long Beach patřila Grosjeanovi, šampion Palou skončil třetí. Power dojel na čtvrté příčce a na páté místo se propracoval O´Ward.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 01:46:48,0102 | 85 | 50+3 |
2. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 1,2869 | 85 | 40 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,7594 | 85 | 35+1 |
4. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 2,9654 | 85 | 32+1 |
5. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 3,7122 | 85 | 30 |
6. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 5,0605 | 85 | 28 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 5,3931 | 85 | 26 |
8. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 7,3084 | 85 | 24 |
9. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 8,9521 | 85 | 22 |
10. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 12,8631 | 85 | 20 |
11. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 14,2930 | 85 | 19 |
12. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 15,2177 | 85 | 18 |
13. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 16,2460 | 85 | 17 |
14. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 17,9291 | 85 | 16 |
15. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 18,7807 | 85 | 15 |
16. | Tatiana Calderonová | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 14 |
17. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | - 2 kola | 83 | 13 |
18. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 2 kola | 83 | 12 |
19. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | - 4 kola | 81 | 11 |
20. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 73 | 10 |
21. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 72 | 9 |
22. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 66 | 8+1 |
23. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 55 | 7 |
24. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 55 | 6 |
25. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | Havárie | 35 | 5+1 |
26. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 5 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment