Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Newgarden se poprvé dočkal vítězství v Long Beach

Newgarden se poprvé dočkal vítězství v Long Beach

Acura Grand Prix of Long Beach – závod

Josef Newgarden si k nadcházejícímu rodičovství nadělil perfektní dárek. V neděli ovládl závod IndyCar na městském okruhu v Long Beach. Přestože je dvojnásobný šampion série, vítězství na nejslavnějším americkém městském okruhu mu unikalo. Colton Herta, který vypadal, že má dominantní vůz, nejprve v boxech přišel o vedení, pak svůj stroj poslal do zdi. Druhá příčka patří Grosjeanovi, na stupních vítězů je pak doplnil loňský šampion Palou.

Na startu se pořadí příliš neměnilo. Herta absolutně nedal nikomu šanci a od prvních metrů budoval náskok. Naopak Newgarden se musel bránit útokům Paloua. Ericsson se dokázal dostat před Grosjeana.

V posledních letech v Long Beach byla jedna žlutá fáze v prvních deseti kolech norma a tu piloti dodrželi i letos. Konkrétně poprvé zavlály žluté vlajky nad okruhem v 6. kole, když Kellett nedobrzdil do první zatáčky a napálil to do okraje bariéry z pneumatik. Krom toho, že zničil zavěšení svého vozu, pneumatiky posunul a traťoví maršálové je museli pomocí ještěrky vrátit zpátky.

V 10 kole, když přišel na řadu restart, bylo pořadí Herta, Newgarden, Palou, Rosenqvist a Rossi. Nic se na tom nezměnilo. Ale o 10 kol později Rossi, který věděl, že mu vedoucí trojice ujíždí a za ním se tvoří delší a delší vláček, poprvé naznačil útok na Rosenqvista.

Ten přišel v dalším kole, ale neobešel se bez kontaktu. Po tom se Rosenqvist rychle propadal. Rychlost neměl ani Rossi a oba volali do boxů, že potřebují k mechanikům, aby se zbavili gum, které trpěly ve vzájemném souboji. Týmy se je snažily pozdržet na dráze, aby se dostali do okna pro dva pit stopy.

Jeho otevření naznačil ve 22. kole Dixon, který je známý extrémní schopností šetřit palivo a tak po startu ze zadních příček stavěl hned, jak to bylo možné a doufal ve výjezd zpomalovacího vozu, který by jej posunul před jezdce, kteří během žluté fáze zastaví.

Rosenqvist zamířil k mechanikům v dalším kole. Rossi se v 25. kole stal terčem úspěšného útoku ze strany Ericssona a v dalším jej překonal i Grosjean, což byl signál, že pneumatiky jsou skutečně v neudržitelném stavu. Většina pilotů do závodu vyrazila na měkké sadě, která sice byla extrémně rychlá, nikdo ale vlastně nevěděl, jak se bude chovat na konci stintu.

Palou ve 27. kole zamířil ze třetího místa do boxů. Herta a Grosjean následovali o dvě kola později. Ještě další kolo vydrželi na trati Newgarden a Ericsson. Američan se sice vrátit těsně před Hertou, oba dva ale u mechaniků s přehledem předjel Palou. Ten měl suverénně nejkratší pit stop. Herta pár desítek setin ztratil také tím, že se málem pokusil zajet do jiného stání na pit lane.

Několik příček ztratil McLaughlin. Lídr šampionátu ve vlásence trefil bočnicí vnitřní zeď, skončil otočený do protisměru, ale otočil se rychle zpátky a jel dál. Ve vlásence měl o kolo později problémy i DeFrancesco, pro něj to ale bylo vyústění komplikací způsobených nárazem do zdi v 9. zatáčce, po němž se belhal do boxů, což se mu nakonec podařilo.

Po 36 kolech vedl Palou s náskokem tří vteřina na Newgardena, půl vteřiny za ním byl Heta, Ericsson ztrácel 12,5 sekundy, Dixon 16.

Dixon dostal celé pole pod tlak v 54. kole, když naposledy zamířil k mechanikům. Teď opět hrozilo, že když vyjede pace car, tak se posune před všechny jezdce, kteří teprve zamíří k mechanikům. A tak hned na to ostatní reagovali, Palou stavěl v dalším kole, stejně tak Power a Rossi. Power se u mechaniků dostal před Dixona. Rossi měl potíže s výměnou pravého zadního kola, když tým spustil auto na kola ve chvíli, kdy ještě nebylo upevněné.

Herta ten tlak nezvládl a v 9. zatáčce narazil do zdi, poškozený vůz ještě dostal do únikové zóny. Newgarden spěchal do boxů, ze kterých se vrátil těsně před Palouem. Španěl se před něho dvě kola snažil dostat, leč neúspěšně. Pak zavlály znovu žluté vlajky.

Tentokrát za to mohl Pagenaud. Ten neměl za sebou zrovna povedený závod, kdy už skončil v únikové zóně či ztratil v boxech, když mechanici ztratili jednu matici kola. Teď předvedl nehodu, jakou v Long Beach nikdo nepamatuje. v šikaně u fontány bojoval se Satóem, nevešel se do ní a projel přes vnitřek zatáčky, kde jsou kytky. Pak se chtěl otočit a vrátit do správného směru, ale jen poskočil zpátky na záhonek. Před nehodou zabrzdil VeeKay, do kterého ale zezadu narazil McLaughlin.

Restart přišel 19 kol před koncem, ale dlouho se nezávodilo. Newgarden vedení udržel, za ním třetí Ericsson ale ve 4. zatáčce ztratil kontrolu nad vozem, narazil do zdi a pak když se snažil odstavit vůz v únikové zóně 5. zatáčky vjel do cesty Dixonovi. Ten do něj narazil, obešlo se to ale bez poškození. Jen se díky tomu před Dixona dostal O´Ward.

Grosjean využil restartu k útoku na Paloua, nejprve nebyl úspěšný o kolo později v 70. kole se mu to ale povedlo. Pak začal tlačit na Newgardena. Měl totiž výhodu měkké sady pneumatik, která se ovšem za pár kol měla stát nevýhodou, až se opotřebí. Francouz vyčerpal systém push to pass, navíc Jimmie Johnson se postaral o další přerušení, když ztratil v 8. zatáčce kontrolu nad vozem, narazil do bariéry a ještě s sebou vzal Malukase.

Při restartu to Grosjean zkusil v první zatáčce, ale Newgarden to ubránil, zbývala čtyři kola do konce. Newgarden měl ještě čtyři vteřiny zvýšení výkonu motoru, ty vyčerpal. Tím teď disponoval třetí Palou. Zkusil na Grosjeana zatlačit, ale neúspěšně. Závod nakonec byl dokončen pod žlutými vlajkami, protože na stejném místě jako Johnson boural i v předposledním kole Sató.

Newgarden tak poprvé slaví v Long Beach, je to jeho druhé vítězství v řadě a třetí v řadě pro tým Penske a pro Chevrolet. Newgarden se také ujal vedení v šampionátu před McLaughlinem. Stříbrná příčka v Long Beach patřila Grosjeanovi, šampion Palou skončil třetí. Power dojel na čtvrté příčce a na páté místo se propracoval O´Ward.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 01:46:48,0102 85 50+3
2. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda + 1,2869 85 40
3. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 1,7594 85 35+1
4. Will Power Team Penske Chevrolet + 2,9654 85 32+1
5. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 3,7122 85 30
6. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 5,0605 85 28
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 5,3931 85 26
8. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 7,3084 85 24
9. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 8,9521 85 22
10. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 12,8631 85 20
11. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 14,2930 85 19
12. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 15,2177 85 18
13. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 16,2460 85 17
14. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 17,9291 85 16
15. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda + 18,7807 85 15
16. Tatiana Calderonová A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 14
17. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda - 2 kola 83 13
18. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 83 12
19. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda - 4 kola 81 11
20. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 73 10
21. David Malukas Dale Coyne Racing Honda Havárie 72 9
22. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 66 8+1
23. Colton Herta Andretti Autosport Honda Havárie 55 7
24. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet Havárie 55 6
25. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda Havárie 35 5+1
26. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 5 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment